Märklig behållare

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Tarasus
Stammis
Inlägg: 52
Blev medlem: tis 11 dec 2007, 11:48

Re: Märklig behållare

Inlägg av Tarasus »

Har läst ganska mkt om detta när jag läste på om extraktorgrenrör och hur stor del insuget faktiskt har i det hela... finns även stora entusiester som är väldigt väl insatta i insug och grenrör på fords forum. Fanns förr iaf.. Anledningen till att man vill att grenrörsrören ska vara lika långa är för att få en jämn puls ner i avgassystemet från motorn så att man inte får baksug lr motstånd i något rör för då får man ut mindre effekt ur motorn helt enkelt. Samma sak med insuget, det ska vara så lätt som möjligt för luften att ta sig in och den ska inte bli alldeles för turbulent för då går den inte raka vägen in i motorn :)

Men som sagt, vore kul om någon testade för att se om det blev någon märkvärd skillnad :D
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Märklig behållare

Inlägg av mazdalover »

jag tycker att responsen och motor karaktären ändrades lite på min när jag tog bort resonanskammaren i insugsslangen. men det är vad ja tyckte, ioförsig är min topp portad med och annat smått och gått gjort på den. har tex bytt ut slangen mot ett alu rör med silikon slang

mvh mazdalover
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Märklig behållare

Inlägg av Mazd »

Hittade en liknande grej innanför vänster framskärm på 16v:n. På luftintaget innan luftfilterburken satt en behållare. Är det också en resonansdämpare?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Märklig behållare

Inlägg av mazdalover »

japp det är det och insugs ljud dämpare
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Skriv svar