Min Mazda kokar

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Min Mazda kokar

Inlägg av Speedo »

bcquest: Är du säker på att vi har kran till vårt värmeelement? Vad jag vet så cirkulerar kylvattnet där hela tiden och värmen i kupén styrs istället av en ventil som styr luften genom eller förbi värmepaketet...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Min Mazda kokar

Inlägg av Mazd »

Speedo och jag dryftade det där med eventuell kran till värmen en gång. Jag var anhängare av att alltid ha värmereglaget på fullt vid tömning/sköljning av kylsystemet eftersom jag snappat upp det någonstans för länge sedan, och därför gör jag så på alla bilar utan att tänka mer på det. Dock verkar det som om Speedo har helt rätt i att det inte spelar någon roll på våra "GY (Golden Years)" eftersom de verkar sakna kran. Kollade i verkstadshandboken alldeles nyss och jag kan inte hitta någom kran till värme-elementet, bara luftspjäll.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Re: Min Mazda kokar

Inlägg av bcquest »

Tack för tipset Washout, jag brukar alltid göra så att jag kör på full värme men nu kanske det visar sig att det inte spelar så stor roll på våra bilar.

Speedo, jag hade faktiskt ingen koll på det där som Mazd sa om kran men det är väl därför det är bra med forumet så att man vet hur det egentligen ligger till.

Systemet är påfyllt så mycket jag har kunnat och igår körde jag bilen på tomgång ett tag och då gick tempen upp till mitten på mätaren, helt normalt med andra ord.

Inga tendenser till det ordinare bubblandet och fräsandet så jag är ganska säker på att problemet är löst men jag måste som sagt köra betydligt längre för att veta helt säkert.

Därmed fungerar ju både termostat och temp.givare tillfredsställande, jag blev lite nyfiken nu när dom bitarna fungerar igen om kylfläkten kommer att gå igång när det blir för varmt.

Är det någon som vet vid vilken temperatur den är tänkt att starta?

Jag har skjutit fram besiktningstiden ett antal gånger pga kylvätskestrulet men imorgon är det dags.

Tänk om det blir blankt papper? ;)

Jag hör av mig i morgon efter besiktningen, ska dit kl 9.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Min Mazda kokar

Inlägg av Speedo »

Tror att fläkten skall starta när visaren är nånstans mellan mitten och max. Kan få stå ganska länge på tomgång för att det skall hända, men i ditt fall är det nog en bra test.

Lycka till på besiktningen!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Min Mazda kokar

Inlägg av Mazd »

Det är så skumt för det står de facto i verkstadshandboken att temp-reglaget ska stå på fullt...

Fläkten ska starta vid ungefär 97 grader.

Automat-bilar verkar ha två tempgivare (och två relän) till fläkten. Dels den vanliga 97-graders och så en 108-graders för "high speed operation", vad nu det är? Således skulle automat-bilar ha fyra temp-givare, eller är det den gröna till motorstyrningen som sköter "high speed operation":en?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Re: Min Mazda kokar

Inlägg av bcquest »

Blankt papper!! :D
Bilagor
besiktning.JPG
Visad 6877 gånger
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Min Mazda kokar

Inlägg av Speedo »

bcquest: Grattis! :clap: Ser ju riktigt bra ut, och den har ju gått otroligt lite den där. Skulle tro att den har mycket mer att ge... :thumbup:

mazd: Allt det du säger låter märkligt. :crazy:
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Min Mazda kokar

Inlägg av Mazd »

Ett blankt besiktningsprotokoll är en bra inledning på julhelgen, och tämligen välförtjänt efter allt nedlagt jobb. Och 13-tusen mil är inte mycket att hänga i granen. Lagom inkörd. Det var väl lite luft kvar i kylaren från fabrik som bubblade ut i exp kärlet... :lol:
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar