Förvara hålrumsskydd-slang.

Rost är ju tyvärr ett vanligt problem med dessa bilar. Frågor och tips ang. rostlagning kan ställas här.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Förvara hålrumsskydd-slang.

Inlägg av Mazd »

Knåpade ihop en grej igår som jag hoppas ska visa sig vara bra.

Har sedan tidernas begynnelse (nästan) retat mig på förlängnings-slangen för hålrum till min rostskydds-spruta. Den eländiga slangen är böjd i en plastförpckning när man köper den och tenderar därför att söka sig i sidled och fastna omgående i balkar och hålrum, i stället för att låta sig tryckas in så långt det går. Och så måste den spolas ur ordentligt efter användning, som om man inte kladdat tillräckligt redan. Och sedan är det förstås enklast att böja ihop den i en plastpåse för att den inte ska bli dammig och skitig till nästa gång. Och nästa gång så retar jag mig åter på att slangen är böjd. :roll:

Nåväl, förhoppningsvis blir det ändring på det... Jag tog ett 20mm PVC rör för eldragning. Värmde ena änden med varmluftspistol tills ytan var klibbig invändigt, och så klämde jag ihop änden med en bred svetstång. Borde gå med skruvstycke också, om man är snabb. Kapade sedan andra änden så att röret blev några cm längre än rostskydds-slangen. Kapade änden snett och borrade ett hål för upphängning. Tvinnade en bit tunn ståltråd runt änden på rostskydds-slangen, och stoppade i slangen i PVC-röret med ståltråden sist och vek ståltråden runt kanten på röret, så att man har något att ta tag i när slangen ska upp. Fyllde så upp röret till kanten med lacknafta och hängde upp det på en spik på väggen.

Tanken är naturligtvis att förlängnings-slangen ska hålla sig rakare, och att man ska slippa rengöra den efter användning. Nästa gång den behövs är det förhoppningsvis bara att montera slangen på pistolen och blåsa ur lacknaftan. Lite krånglig beskrivning ovan. Om det funkar som jag har tänkt så ska det bli bilder på röret.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Förvara hålrumsskydd-slang.

Inlägg av Speedo »

Smart! Jag har dock ingen sån slang. Jag kör bara med sprejburkar och den lilla slang som följer med där.

Tror du naftan hinner dunsta ur om det är långt mellan behandlingarna?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Förvara hålrumsskydd-slang.

Inlägg av Mazd »

Jag satte i en plast-tuss i toppen av röret som dammskydd, men om det blir långtidsförvaring så får man nog fylla på lite lacknafta då och då. Tror inte att det dunstar så jättefort iaf. Inte som aceton... Om det skulle dunsta med följd att slangen torkar ihop, så räcker det med att fylla upp med lacknafta och ge det lite tid så löses rostskyddsmedlet upp igen även om det har torkat ordentligt.

Ska också köra sprayburk och förlängningsslang nu. Det fanns ingen slang till Hagmans-burkarna på Mekonomen i Norrköping. Såg ett tillbehörsmunstycke till sprayburkar med en ca 50cm slang för hålrum på Hagmans hemsida. På Mekonomen fick jag dock en liknande grej till deras burkar av annat fabrikat, och den slangen har jag nu parat ihop med ett Hagmans-munstycke. Hoppas att det funkar. Har gjort ett litet PVC-rör till den slangen också så slipper jag blåsa ren den.

Köpte en enkel handpump med slang för hålrumsskydd också. Allt för att slippa dra runt den klumpiga kompressorslangen som ni märker.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Förvara hålrumsskydd-slang.

Inlägg av Speedo »

Kanon!

Vad är det för handpump du köpt?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Förvara hålrumsskydd-slang.

Inlägg av Mazd »

En väldigt enkel grej som fanns på Mekonomen. Ser ut som en handspraypump typ fönsterputs e likn, fast lite förvuxen. Det är ingen behållare till den, utan en är gjord för 1-liters flaskor med tunnt rostskydd. Den har inget spray-munstycke, utan bara en förlängningsslang för hålrum. Har inget exakt mått i huvudet, men ca 80 cm är nog slangen.

Jag har haft en liknande för länge sedan. Men jag kommer inte ihåg om den var bra eller dålig. Torkade nog ihop pga fuskrengöring och åkte i soporna, om jag känner mig själv rätt. :oops:

Den jag köpte nu kostade 49 kr tror jag, så det är ok om den inte håller livet ut.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Förvara hålrumsskydd-slang.

Inlägg av Speedo »

Aha... ja, det är väl billigare att köra med literflaskorna också?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Förvara hålrumsskydd-slang.

Inlägg av Mazd »

Jo, lite billigare blir det, men mera kladd. Skaffade en 5 liters dunk Hagmans T 03 när jag köpte Mrs Mazd's kombi och den räcker ännu. Annars tror jag inte att det spelar någon roll för resultatet hur man påför det tunnflytande skyddet.

Med mer trögflytande rostskydd tex Hagmans F 40, så tycker jag att det blir bättre resultat med kompressor och spruta än med sprayflaska. Jag tycker att det kan bli små luftbubblor med spray och svårare att få det jämnt. Man kan styra tryck och flöde bättre med spruta. Men så har man ju den stela och jobbiga luftslangen i skiten på golvet.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Förvara hålrumsskydd-slang.

Inlägg av Mazd »

Nu har jag testat mina alternativ till kompressordrivet för att rostskydda hålrum. Jag hittade inga genvägar.

Handspruta med förlängningsslang; Dålig! Handpumpen klarade visserligen av att pumpa rostskyddsmedlet, men trycket var minimalt och munstycket i änden av förlängningsslangen var dåligt så det blev nästan ingen spridning av rostskyddsmedlet.

Förlängningsslang till sprayburk; Tappar tryck i den smala slangen, och samma problem som ovan med dåligt munstycke på slangen som ger dålig spridning. Detta alternativ skulle kanske funka med bättre munstycke.

Med tryckluftsdriven spruta och förlängningsslang blir spridningen som en dimma som täcker överallt i tex en balk. Jag får fortsätta kräla omkring under bilen med kompressorslangen som en kladdig boaorm runt benen...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Förvara hålrumsskydd-slang.

Inlägg av Speedo »

Jag har faktiskt bara kört med den korta rörstumpen som följer med sprejflaskorna, kan jag erkänna. Däremot blir det sånt tryck så det sprutar långt har jag konstaterat. Sedan vispar jag runt den medan jag sprutar. Blir dock säkert inte samma jämna fina dimma som du får. Får se till sommaren om jag fixar tryckluftsgrejor som du har. Men måste det bli så kladdigt när du skjuter in slangen långt in i balkarna?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Förvara hålrumsskydd-slang.

Inlägg av Mazd »

Det är en tendens jag har. Allt som jag gör blir jättekladdigt när det gäller färg, olja, fett och liknande, inte minst jag själv. Vet inte varför? Det är delvis därför som jag inte gillar spackla och måla. Det jag gör blir bra, men det blir alltid kaos runt omkring och en massa kladd och spill som stressar mig.

Nu har jag tänkt testa att vippa upp Maggan i sidled med höglyftande domkraften, och så täcka golvet under med plast. Förhoppningsvis blir underredet lite mer som en sluttande vägg, istället för att som nu ligga upphissad bil och spruta rostskyddet rakt upp, och naturligtvis få en del tillbaka på sig och dessutom köra runt med creepern i spillet på plasten.

Men om jag vippar upp bilen en gång åt varje håll, så hoppas jag kunna komma åt bra, och dessutom se bättre vad jag gör. Kanske behöver jag göra något lyftdon mellan domkraft och bil om det ska kännas säkert att lyfta 80 cm på ena sidan.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar