tomgång och sten död bil

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
woopien
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 14 apr 2013, 12:57

tomgång och sten död bil

Inlägg av woopien »

tjeenare.

har nu bestämt mig för att fixa mazdan då de är en cool bil.

men när jag väl får igång bilen så pendlar tomgången mellan 1500 och 4000 varv vilket är väldigt irriterande men ibland så slutar den dumma sig sen börjar den direkt igen vad kan felet vara har gjort rent tomgångs ventilen och tomgångs motorn utan resultat sprutar jag breakclean i luft filtret så slutar den och går ner på 1000 varv ett litet tag sen upp o dumma sig igen.

sen så har jag oxå ett dumt fel som är så att ibland när jag skall starta bilen vrider nyckeln till tredje läget sen ska jag starta den då klick så dör hela skiten kopplar bort batteriet ett tag sen startar den igen som vanligt elfel eller jordfel?

sen lite mer frågor fjädrar till Mazda 626 coupe 91 vart hittar jag sånna till ett vettigt pris någon som vet?

samma fråga när det gäller skivor och klossar om man vill ha ett schysst?

styling finns de mycke styling eller inte och är dessa bilar svåra att xenon konvertera?

extremt tacksam för svar! =)
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: tomgång och sten död bil

Inlägg av Mazd »

Kul att du ska fixa Mazdan! :thumbup:

Angående pendlande tomgång så kan det vara värt att kolla packningen mellan insug och topp. Den vill gärna dra ihop sig med tiden och då går den sönder och går isär där den är som smalast, dvs över portarna. Prova med Brakeclean eller startgas i skarven insug/topp. Det kan vara svårt att komma åt för toppen är så bred upptill... Jag brukar förlänga röret på sprayflaskan med en bit kabelhölje så att det blir som en böjlig förlängningsslang.

Jag kör med Biltema skivor/klossar. Det var ett tag sedan jag köpte nu, de kanske har utgått ur sortimentet?

Ditt elfel är inget för mig att uttala mig om, förutom att när du hittar det så har det troligen en Mitsubishi-stjärna. :D

Styling? Av en 626 coupé? Nu förstår jag inte...

Speedo har beskrivit sin xenon-konvertering i en tråd under "Projekt".
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
woopien
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 14 apr 2013, 12:57

Re: tomgång och sten död bil

Inlägg av woopien »

kan de vara den packningen alltså är de svårt att byta ut den eller är det omöjligt? att göra hemma vid parkeringen jag har inte tummen mitt i handen så att säga,

ja styling utav bilen min front är ganska så trasig så jag tänkte hänga dit en styling stötfångare annars är jag hel nöjd! :)
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: tomgång och sten död bil

Inlägg av Mazd »

Jag hade pendlande tomgång på min 2,0 16v kombi, och det var insugspackningen som var boven den gången. Inte omöjligt att byta. Men man bör ha möjlighet att lyfta fronten för att komma åt "stödstaget" mellan insuget och blocket på motorns baksida. Ny packning kan man göra själv av packningsmaterial från Biltema, om man har tålamod. (Och är lika snål som jag är.)

Men kolla med startgas eller liknande att du är på rätt spår innan du börjar demontera insuget.

Det är i alla fall inga kylkanaler i insuget på 2,0 16v. :thumbup: Det är det på 2,2 12v. Att göra egen packning till 2,2 kräver ännu större snålhet, men det har jag naturligtvis också gjort. Flera gånger till och med, och det säger väl en del...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar