elhissar och centrallåset?

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
woopien
Inlägg: 7
Blev medlem: sön 14 apr 2013, 12:57

elhissar och centrallåset?

Inlägg av woopien »

tjena mina elhissar i bilen är väldigt sega på att få upp rutan igen ner inga problem alls men up går åt skogen kan man smörja upp dessa?

sedan är min bil väldigt seg att öppna utifrån vid förardörren vrider nästan av nyckeln vet inte riktigt va jag ska göra åt det vad kan felet vara någon utav er som varigt med om liknande eller är det bara jag? :)
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: elhissar och centrallåset?

Inlägg av Mazd »

Det borde gå att smörja fönsterhissarnas mekaniska delar. Ta bort dörrsidan och plasten innanför, så ser du nog vad som behöver göras. Har dock aldrig behövt smörja hissarna på någon av mina "GY (Golden Years)".

När du ändå har dörrsidan borta kolla över låscylindern. Tror att det är den som kärvar. Kanske går att fixa med rostlösning genom nyckelhålet och även dränka in cylindern från insidan. Annars är det nog bäst att demontera låscylindern och lägga den i blöt i rostlösning.

Dörrsidan sitter med 6 skruvar. Två i de nedre hörnen. Två under pluggar i elhisskonsollen. En vid öppningshandaget. En i det försänkta dörrhandtaget. Sedan är det snäppfästen i sidorna och nedtill. Upptill är dörrsidan häktad om en kant, så man måste lyfta den lite. Det kan vara lite tjurigt, särskilt vid den lilla trekantiga plastpanelen framtill vid backspegeln. Det är bra om man kan låta bli att ta bort den trekantiga panlen, för den sitter med snäppfästen som väldigt lätt går sönder.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar