Lösa fjäderben?

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Lösa fjäderben?

Inlägg av Speedo »

Jag är definitivt ingen stormekare skall gudarna veta och detta hajar jag inte riktigt. Nu var det iof många år sedan jag hade loss fjäderbenen och bytte stötdämpare men...

Gjorde en undertedsbehandling (bak) på pärlan, då den började se trist, torr och väldigt brun ut, samt att besiktning närmar sig. Jag hade bilen upphissad flera dagar utan hjul (tork efter tvätt m an behandling). Har haft problem med kärvande handbroms just innan, så jag ville verifiera att bromsarna släppte Ikväll när jag var klar och skulle montera tillbaka hjulen. Bromsarna hade fastnat lite pga tvätten och jag tryckte till på däcket uppifrån ordentligt när jag försökte snurra det. Kände att det fjädrade nedåt ganska mkt, så jag gick till andra sida och gjorde likadant. Samma sak här, och när jag tryckte till hårdare så hoppade till min förvåning hela fjäderbenet ur tornet. (Se bilder). Skall det verkligen vara så?
image.jpg
Visad 6980 gånger
image.jpg
Visad 6980 gånger
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Lösa fjäderben?

Inlägg av Mazd »

:shock:

Nej, så ska det inte vara!

Det är tre bultar i fjäderbenslagringen som håller fjäderbenet i tornet. Muttrarna till dessa kommer men åt om man inifrån kupén när man lossat lite inredning. Ett av bulthålen syns på bilden, men det är väldigt otydligt vad (om något) som sitter i hålet.

Har dina bultar gått av? Eller glömde ni muttrarna för alla år sedan? Eller har muttrarna vibrerat loss? Jättemysko!!!

Känn om bultarna sitter kvar i fjäderbenslagringarna, och om de är hela. (De är ipressade underifrån.) Demontera inredningen och kolla vad som hänt med muttrarna.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Lösa fjäderben?

Inlägg av Speedo »

Det här var märkligt... och det var likadant på båda sidor. Kan fjäderbenslagringen ha separerat på nåt vis?
Tvärtittade på mekonomen... 1000kr styck? Huuuua...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Lösa fjäderben?

Inlägg av datadavid »

Ännu märkligare att båda är lösa.. måste glömt att skruva fast dom? Och mystiskt att det inte märkt när du kört i gupp!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Lösa fjäderben?

Inlägg av Speedo »

Fast jag såg som inte någnstans att skruva i... skulle haft en bild på hur dom ser ut ;)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Lösa fjäderben?

Inlägg av Mazd »

På min 16v kombi var fjäderbenslagringarna bak fallfärdiga av gravrost, så de skulle nog ha kunnat kunna separera.

På min 2,2 hatchback är fjäderbenslagringarna bak hemmagjorda av delar från andra bilar. Snett och vindt och fult, men funkar ändå.

Dock ser det inte ut som om något har gått sönder på din bild, Speedo. Tornen ser avundsvärt friska ut. Det ser bara ut som om någon glömt muttrarna. Hur otroligt det än låter. Men bultarna syns inte heller på bilderna, så det är inte lätt att säga. Den "rena" rundat triangulära ytan som delvis syns i tornet är skarven mellan torn och fjäderben. Där ligger en florstunn plast-"packning" mellan torn och fjäderben, vars uppgift för mig är oklar. Man kan leva ett fullgott mazdaliv utan denna "packning" också.

Lite fjäderbensbilder från Maggan kanske är till hjälp? viewtopic.php?f=3&t=556&start=40

Lossa broms-slang-clipsen och de två bultarna till hub carriern, (vad det nu kan tänkas heta i Umeå, men du vet vad jag menar) så har du det kompletta fjäderbenet löst. Och så fotografera, så går vi vidare med felsökningen. (Hjulinställningen får du offra, men den känns ändå sådär om inte grejerna sitter fast upptill.) Du har istället ett gyllene tillfälle att få bort fjäderbenen och rostskydda ordentligt i tornen.

Och min erfarenhet är att camber/caster på bakhjulen är mer eller mindre skit samma, men vinkeln i färdriktningen (toe in/out) märks rejält på både köregenskaper och däckslitage. Jag ställer bilen på hjulen och drar fast allt. Det räcker till vardags vad gäller camber/caster bak. Det finns inte mycket att justera ändå på "GY (Golden Years)".
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Lösa fjäderben?

Inlägg av Speedo »

Ok... brukar iof vara noga med hjulinställningarna, men det som rubbas av detta kanske som sagt inte har så mkt betydelse. Men det första jag tänkte göra är nog att titta ordentligt uppifrån. Hade bara lös "högtalar gallret" och såg då centrumbulten/muttern, men inte dom tre sidobultarna/muttrana... Har så grymt mkt med huset just nu, målning osv som måste bli klar så det får bli efter det. Något säger mig att jag ändå kört omkring så här länge ;)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar