Mystiskt motorproblem..

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mystiskt motorproblem..

Inlägg av Mazd »

Dörrhandtagen ser ju identiska ut på utsidan på alla modeller, så jag var säker på att det var samma modell på alla... Man lär sig något varje dag.

Det blir väl att börja leta på bilskrotar. Något annat tips har jag tyvärr inte.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mystiskt motorproblem..

Inlägg av Speedo »

Ja det var konstigt. Trodde också dörrhandtagen var likadana...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Mystiskt motorproblem..

Inlägg av datadavid »

Lilla Asta går som en kula, mil efter mil. Efter mil.
Men nu har fläktmotstånden börjat ge sig. Nån som har en hållbar lösning på detta? Vet att brorsan laborerat med att löda in motstånd istället för trådaena som brinner av men inte fått till det.
Tips?
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Mystiskt motorproblem..

Inlägg av Mazd »

Trots att jag är stor vän av att lappa och laga, så tror jag att det mest smärtfria är att köpa ett nytt motstånd.

Jag har nödlagat genom att tvinna ihop avbrunna trådar, och det har funkat utan att det märkts någon direkt skillnad på fläkten. Men trådarna är så gamla och spröda, så de ramlar nästan i bitar när man tittar på dem. Inget kul.

Trevligt att höra att bilen går som en Mazda! Bra namn hon har fått också. :thumbup:
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Mystiskt motorproblem..

Inlägg av Speedo »

Trådarna är ju just motstånd. Varför dom är utformade som öppna spiraler när nog för att de blir extremt varma och behöver kylningen från den förbipasserande luften.

När jag tappade en fläktfart, så var jag på skroten och hade tur att hitta ett beggat motstånd som fungerade. Som Mazd säger är nog byta att rekommendera om man vill ha en hållbar lösning.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Skriv svar