Fördelarlock
Re: Fördelarlock
Är det så, även på våra "gammeldags" fördelare???
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: Fördelarlock
japp då det sitter ingen brytare i dom. det sitter ju tändmodul i dom
men 16v har hallgivare istället. 2,0 8v och 2,2 induktiv eller vad det nu heter i sig
men 16v har hallgivare istället. 2,0 8v och 2,2 induktiv eller vad det nu heter i sig
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: Fördelarlock
Huvudet under armen här som vanligt... Har ju själv bytt tändmodul ett par gånger.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Fördelarlock
Just ja, så är det ju såklart. Men hur fungerar ändringen av tändläge när man vrider hela fördelaren?
Kollade med stroboskop före och efter bytet, och det blev ingen förändring. Exakt 6c förtändning.
Lite lustigt, att på lappen under huven står "plugga vaccum slangen", men i själva verket är det ju två slangar. Pluggade bägge när jag kollade tändningen.
Kollade med stroboskop före och efter bytet, och det blev ingen förändring. Exakt 6c förtändning.
Lite lustigt, att på lappen under huven står "plugga vaccum slangen", men i själva verket är det ju två slangar. Pluggade bägge när jag kollade tändningen.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Fördelarlock
Fördelarens axel är en förlängning av kamaxeln, så när man vrider på fördelaren så ändrar man allt i förhållande till kamaxeln, inklusive den induktiva avkännaren och tändmodulen.
Jag pluggar också båda vacuumslangarna och det funkar bra.
Jag pluggar också båda vacuumslangarna och det funkar bra.
Senast redigerad av Mazd den mån 21 okt 2013, 19:18, redigerad totalt 1 gånger.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Fördelarlock
Ok.
Hmm... när jag kom hem idag från jobbet med Mazdan, så stod jag på tomgång ett tag innan jag stängde av. Jag reagerade på att den låg på 1000rpm, men skall väl ligga på 700rpm? Kan inte svära på att det ändrats sedan min senaste lilla "operation", men det verkar nästan så... Skumt!
Hmm... när jag kom hem idag från jobbet med Mazdan, så stod jag på tomgång ett tag innan jag stängde av. Jag reagerade på att den låg på 1000rpm, men skall väl ligga på 700rpm? Kan inte svära på att det ändrats sedan min senaste lilla "operation", men det verkar nästan så... Skumt!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Fördelarlock
Tomgången kan definitivt påverkas av tändinställningen på 2,2i !
Tomgången var väldigt orolig på min 2,2-kombi när jag köpte den för många år sedan. Jag tror att tidigare ägare kanske hade ställt tändningen utan att koppla bort och plugga vacuumslangarna till fördelaren. Bilen gick bra, men när jag pluggade slangarna som sig bör, och kollade, så stod tändningen helt åt skogen för tidigt.
Vill inte skrämma dig Speedo. Kolla tändningen en gång till med båda slangarna borta och pluggade slangar enligt konstens alla regler. (Motor uppe i arbetstemp, men utan elfläkt på, släck ner ditt sound system och on board computer också för ett ögonblick. )
Om allt står rätt, vilket jag tror om jag känner dig rätt, så skulle jag köra och inte bry mig om den högre tomgången, och se hur det hela utvecklade sig.
OBS! Tomgången kan bli hög om generatorn inte laddar också. Tänk på det go'vänner. Mazdas laddvarningslampor på instrumentbrädet lyser när tändningsnyckeln är i steg II, men inte när generatorn lägger av. Det är min erfarenhet från en 323 -84 och 2 st "GY (Golden Years)".
Tomgången var väldigt orolig på min 2,2-kombi när jag köpte den för många år sedan. Jag tror att tidigare ägare kanske hade ställt tändningen utan att koppla bort och plugga vacuumslangarna till fördelaren. Bilen gick bra, men när jag pluggade slangarna som sig bör, och kollade, så stod tändningen helt åt skogen för tidigt.
Vill inte skrämma dig Speedo. Kolla tändningen en gång till med båda slangarna borta och pluggade slangar enligt konstens alla regler. (Motor uppe i arbetstemp, men utan elfläkt på, släck ner ditt sound system och on board computer också för ett ögonblick. )
Om allt står rätt, vilket jag tror om jag känner dig rätt, så skulle jag köra och inte bry mig om den högre tomgången, och se hur det hela utvecklade sig.
OBS! Tomgången kan bli hög om generatorn inte laddar också. Tänk på det go'vänner. Mazdas laddvarningslampor på instrumentbrädet lyser när tändningsnyckeln är i steg II, men inte när generatorn lägger av. Det är min erfarenhet från en 323 -84 och 2 st "GY (Golden Years)".
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Fördelarlock
Tack för tips och input!
Har hållit lite mer koll på varvräknaren, och det verkar vara så att när jag tex åker hem, och kör omkring inne i stan och stannar vid rondell eller rödljus, så ligger den på ganska exakt 700rpm, men när jag sedan tar den sista milen hem (jämn fart, 90km/h), så när jag sedan kommer hem så är tomgången lite högre, kring 1000rpm.
När jag bytte fördelarlock och kollade tändningen för/efter bytet, så var motorn inte jätte varm, elfläkten (kupé eller kylare?) orörd, så låg den på exakt 6grader f.ö.d, dvs 3 "I" (streck) bredvid "T", vilket ju skall vara rätt...
Kan även vara så att den varit såhär tidigare, men att jag bara inte tänkt på det.
Har hållit lite mer koll på varvräknaren, och det verkar vara så att när jag tex åker hem, och kör omkring inne i stan och stannar vid rondell eller rödljus, så ligger den på ganska exakt 700rpm, men när jag sedan tar den sista milen hem (jämn fart, 90km/h), så när jag sedan kommer hem så är tomgången lite högre, kring 1000rpm.
När jag bytte fördelarlock och kollade tändningen för/efter bytet, så var motorn inte jätte varm, elfläkten (kupé eller kylare?) orörd, så låg den på exakt 6grader f.ö.d, dvs 3 "I" (streck) bredvid "T", vilket ju skall vara rätt...
Kan även vara så att den varit såhär tidigare, men att jag bara inte tänkt på det.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!