Frusna dörrlås.
Frusna dörrlås.
Ett gissel på mina "GY (Golden Years)" är att dörrarna fryser så att de inte går att stänga. Öppna går bra men sedan går det inte att stänga dörrarna förrän de har tinat. Har hänt på alla mina "GY (Golden Years)". Vet inte var det fryser heller. Det hände på Maggan härom dagen, och då räckte det med lite lite varmluftspistol mot dörrhandtagen utvändigt för att det skulle fixa sig. Om man tar bort dörrpanelen och kollar så ser det inte ut som om det skulle vara vid handtaget problemet sitter. Har tinat upp Mrs Mazd's kombi och plockat bort dörrpanelerna, och så smörjt generöst med WD-40 både vid alla leder och hela "stängnings-mekanismen" så mycket jag kom åt. Nu får vi se om det fryser igen. (Ännu så länge är det bara framdörrar som har frusit för mig.)
Någon mer som har haft samma problem? Vad har ni i så fall gjort?
Någon mer som har haft samma problem? Vad har ni i så fall gjort?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Frusna dörrlås.
Det bär mig emot men jag måste alltså tillstå att jag haft problem med min kära 2.2 HGV.
Frusna dörrlås alltså.
Provade under många år med 5-56, som inte hjälpte.
Numer är problemet borta eftersom jag använder en siliconspray.
Spruta på en liten droppe på alla leder du kan se och en liten x-tra droppe just på "låskistan"
Det har hjälp mig de senaste tio åren.
Frusna dörrlås alltså.
Provade under många år med 5-56, som inte hjälpte.
Numer är problemet borta eftersom jag använder en siliconspray.
Spruta på en liten droppe på alla leder du kan se och en liten x-tra droppe just på "låskistan"
Det har hjälp mig de senaste tio åren.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Frusna dörrlås.
Intressant.
Vad är det för siliconspray som du använder, 2x626?
Vad är det för siliconspray som du använder, 2x626?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Frusna dörrlås.
Jag har inte burken kvar, men förmodligen OK's
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Frusna dörrlås.
Ska se till att skaffa något bra, för idag var det passagerardörren på 2,2-kombin som behövde 3 mil för att tina upp och bli stängbar.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Frusna dörrlås.
Jodå, nog har jag haft problem med frysna dörrar. Jag är ju rätt bra på att tvätta på vintern också så... det är ofta efter det som detta inträffar, trots att jag oftast haft den i varmgarage en hel helg efteråt. Men för mig är det mest dörrarna som fryser fast så dom inte går att öppna och att låsen fryser så det inte går att låsa/låsa upp. Just det att dörren inte går att stänga har nog inte hänt många gånger. Jag skulle tro att när det händer så fryser det i låskistan.
Jag brukar tömma listerna (klämma ur) efter tvätt, som brukar bli fyllda med vatten. Brukar även masera in dom med vaselin varje höst. Låskistan brukar jag försöka olja/fetta in så gott det går. Då brukar jag klara mig rätt bra efter det...
Jag brukar tömma listerna (klämma ur) efter tvätt, som brukar bli fyllda med vatten. Brukar även masera in dom med vaselin varje höst. Låskistan brukar jag försöka olja/fetta in så gott det går. Då brukar jag klara mig rätt bra efter det...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Frusna dörrlås.
Frusna lister och låscylindrar är ju en klassiker, men att låskistan fryser så att dörren kan öppnas men inte stängas har jag aldrig varit med om på några andra bilar. Har iofs knappt haft några andra bilar förstås, så jämförelsematerialet är inte mycket.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Frusna dörrlås.
Jasså, det var märkligt? Trodde du varit med om det mesta Detta är en klassiker om nåt, i mina ögon. Det har hänt Toyotan för några veckor sedan när det var kallt, och alldeles nyligen berättade en arbetskamrat hur han fått sätta ett rep mellan dörrarna, just för att de inte gick att stänga (Ford, tror jag).Mazd skrev:att låskistan fryser så att dörren kan öppnas men inte stängas har jag aldrig varit med om på några andra bilar.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Frusna dörrlås.
Skönt att höra. Det visar ju att "GY (Golden Years)" inte är sämre än andra bilar på den punkten heller.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Frusna dörrlås.
Absolut!
GYn är fantastisk... På Toyotan är det något litet kylarvätske läckage nånstans runt kylaren.
Enda lilla grejen med Mazdan nu är att tomgången är lite hög när jag kört ett tag... stänger jag av och startar så är den normal igen.
GYn är fantastisk... På Toyotan är det något litet kylarvätske läckage nånstans runt kylaren.
Enda lilla grejen med Mazdan nu är att tomgången är lite hög när jag kört ett tag... stänger jag av och startar så är den normal igen.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!