Golv, balkar och trösklar fram. 2,2-kombin.
Re: Golv, balkar och trösklar fram. 2,2-kombin.
Fantastiskt jobb, mazd, fantastiskt! Du har ju nästan tillerkat ett halvt underrede
Sista bilden där... min variant är att kapa bort så mycket så man kommer till frisk plåt. Bör inte vara för stor yta - sedan tar jag maskeringstejp från baksidan som stöd när jag sedan spacklar glasfiber-spackel. Efter 15min när det härdat är det bara att dra loss tejpen så har man en fin jämn yta från insidan. På utsidan kör man då något mer lättarbetat spackel, som plastic padding elastic ett varv eller två, sedan är det bara att slipa.
Edit: Hittade min projekt tråd där jag gjorde detta. Har hållit perfekt sedan 2011!
Se länk: viewtopic.php?f=10&t=462
Sista bilden där... min variant är att kapa bort så mycket så man kommer till frisk plåt. Bör inte vara för stor yta - sedan tar jag maskeringstejp från baksidan som stöd när jag sedan spacklar glasfiber-spackel. Efter 15min när det härdat är det bara att dra loss tejpen så har man en fin jämn yta från insidan. På utsidan kör man då något mer lättarbetat spackel, som plastic padding elastic ett varv eller två, sedan är det bara att slipa.
Edit: Hittade min projekt tråd där jag gjorde detta. Har hållit perfekt sedan 2011!
Se länk: viewtopic.php?f=10&t=462
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Golv, balkar och trösklar fram. 2,2-kombin.
Tack för tippset Speedo! Jag hade tänkt på något i den stilen, men visste inte riktigt vad jag skulle ha som stöd på baksidan. Maskeringstape kanske är lösningen. Ju enklare desto bättre. Jag antar att man får lägga flera lager maskeringstape så att det blir lite stadga i det hela, eller?
Jag har i nuläget rensat med "roterande bläster" i borrmaskinen och stålborst-rondel i vinkelslipen. Och så har jag testat rost-omvandlare. Är alltid skeptisk till mirakelmedel, men skärmarna är så dåliga att de får vara försökskaniner. Vi får se hur det går. Ska nog kapsla in allt med Hagmans gula också innan jag spacklar. Och så massor med tunnflytande rostskydd på insidan när allt är klart.
Jag har i nuläget rensat med "roterande bläster" i borrmaskinen och stålborst-rondel i vinkelslipen. Och så har jag testat rost-omvandlare. Är alltid skeptisk till mirakelmedel, men skärmarna är så dåliga att de får vara försökskaniner. Vi får se hur det går. Ska nog kapsla in allt med Hagmans gula också innan jag spacklar. Och så massor med tunnflytande rostskydd på insidan när allt är klart.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Golv, balkar och trösklar fram. 2,2-kombin.
Låter bra! Jag har testat Biltemas Rostomvandlare, och den funkar faktiskt riktigt bra kan jag säga: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Rostsk ... are-36189/
Tror inte jag körde mer än ett eller möjligtivis två lager maskeringstejp bakom. Du behöver ju inte trycka hårt mot den när du spacklar, du kan även hålla emot med handen på tejpen på baksidan om det behövs. Grejen är att det håller formen tills spacklet härdat efter 15min. Tejpen fastnar då inte heller i spacklet, utan det är bara att dra av. Har använt denna metod ett antal gånger nu.
Så.. slipa, rostomvandlare, (vänta ett dygn), gula grunden, glasfiberspackel, elastic/finspackel.
Tror inte jag körde mer än ett eller möjligtivis två lager maskeringstejp bakom. Du behöver ju inte trycka hårt mot den när du spacklar, du kan även hålla emot med handen på tejpen på baksidan om det behövs. Grejen är att det håller formen tills spacklet härdat efter 15min. Tejpen fastnar då inte heller i spacklet, utan det är bara att dra av. Har använt denna metod ett antal gånger nu.
Så.. slipa, rostomvandlare, (vänta ett dygn), gula grunden, glasfiberspackel, elastic/finspackel.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Golv, balkar och trösklar fram. 2,2-kombin.
Har inte börjat spackla på framskärmarna ännu. För när jag nu har fronten högt i skyn så passade jag på att ta bort fjäderbenen och kolla in hjulhusen och tornen fram.
Tornen fram är mycket finare än jag trodde att de skulle vara... Skönt! Hjulhusen i övrigt är helt ok. Ett litet rosthål vid fästet för bromsröret.
Och lite lös underredsmassa från föregående ägaren som börjat flagna av, men under är orginal-rostskyddet intakt, så jag har bara skrapat bort det lösa och sedan efter renborstning först sprutat på tunnflytande rostskydd som fått suga in och torka, och så ett lager tjockflytande rostskydd.
Tornen fram är mycket finare än jag trodde att de skulle vara... Skönt! Hjulhusen i övrigt är helt ok. Ett litet rosthål vid fästet för bromsröret.
Och lite lös underredsmassa från föregående ägaren som börjat flagna av, men under är orginal-rostskyddet intakt, så jag har bara skrapat bort det lösa och sedan efter renborstning först sprutat på tunnflytande rostskydd som fått suga in och torka, och så ett lager tjockflytande rostskydd.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Golv, balkar och trösklar fram. 2,2-kombin.
Wow... riktigt fint!!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Golv, balkar och trösklar fram. 2,2-kombin.
Varför är jag inte lika tjurskallig med spackel som jag är med så mycket annat här i livet? Nu har jag glasfiberspacklat igen rosthålen i framskärmarna med masktejp på baksidan enligt Speedo-metoden och det blev bra. Så har jag slipat en gång och naturligtvis kommit ner till ren plåt lite här och var. Ett nytt varv med Hagmans gula, och nu är tålamodet slut. Sorgligt men sant.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Golv, balkar och trösklar fram. 2,2-kombin.
Nu är du ju nästan där!! Det jobbiga är att vänta på alla torktider. Men då kan man fixa med något annat under tiden! Kortare men fler pass alltså. Funkar om man inte har jätte brådis att använda bilen.
Glasfiberspacklet är svårslipat och det blir även farligt damm av det, så jag brukar inte ta mer av det än att det knappt behöver slipas ner något, och fortsätter sedan med "elastic".
Smäll på ett lager plasticpadding/hagmans elastic nu Mazd, och se sedan hur lättslipat det är. Är det lite mer som skall bort, så är slipmusen bra och snabb att jobba med.
Sen om det skulle vara några små fläckar plåstrent efter slipning är det ju ingen panik, om du sen sprejar över ytan med hagmans bruna rostskyddsgrund (som ju också är rätt nära i nyans).
Glasfiberspacklet är svårslipat och det blir även farligt damm av det, så jag brukar inte ta mer av det än att det knappt behöver slipas ner något, och fortsätter sedan med "elastic".
Smäll på ett lager plasticpadding/hagmans elastic nu Mazd, och se sedan hur lättslipat det är. Är det lite mer som skall bort, så är slipmusen bra och snabb att jobba med.
Sen om det skulle vara några små fläckar plåstrent efter slipning är det ju ingen panik, om du sen sprejar över ytan med hagmans bruna rostskyddsgrund (som ju också är rätt nära i nyans).
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Golv, balkar och trösklar fram. 2,2-kombin.
Tack för din peppning, Speedo. Det behöver jag. Hoppas att jag kan ta mig i kragen och få det halvskapligt i alla fall.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: Golv, balkar och trösklar fram. 2,2-kombin.
har samma jobb framför mig på min kombi.
flyttade den i garaget och tittade under och såg att det var rostigt.
när jag knackade så var den upprostad från tröskeln ända in till balken.
flyttade den i garaget och tittade under och såg att det var rostigt.
när jag knackade så var den upprostad från tröskeln ända in till balken.
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: Golv, balkar och trösklar fram. 2,2-kombin.
Alltså. Jag fattar inter vad ni pratar om.......
OOPPS!! Visst ja! Jag har ju en Suzz också!
Hålet i golvet på vänstra sidan är inget problem. Det täcks av min vänstra strl 47.
Hålet på den högra sidan håller jag på med.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.