Nära skrotning... :-(
Re: Nära skrotning... :-(
Ja, det var inte illa!
Det som slog mig mest när jag kikade på bilderna var hur slät och lättåtkomlig karossen verkar vara undertill, jämfört med de japanare som jag grejat med. Men i övrigt fanns det ju kluriga ställen på Saaben så det både räckte och blev över.
Men mest av allt tycker jag att det är kul och inspirerande att det finns fler tokstollar som räddar sina bilar.
Det som slog mig mest när jag kikade på bilderna var hur slät och lättåtkomlig karossen verkar vara undertill, jämfört med de japanare som jag grejat med. Men i övrigt fanns det ju kluriga ställen på Saaben så det både räckte och blev över.
Men mest av allt tycker jag att det är kul och inspirerande att det finns fler tokstollar som räddar sina bilar.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Nära skrotning... :-(
Ok, tillbaka till ämnet...
Jag klarade kapning och svetsning med livet i behåll. Jag skärmade av med brandfilt och fusklagade helt enkelt där uppe närmast tanklocket. Jag kommer ha anledning att återkomma till det stället senare (läs: helst om nåt år eller så)
Nåväl, här kommer orsaken att jag inte kan åka till besiktningen ännu:
Ser ut som att balken består av två sammansatta delar med tunnare gods i mitten? Mazd, har för mig jag sett bilder på där du fixat med just detta ställe? Vad kör du för plåt till sådana här lagningar, och gur gör du?
Jag klarade kapning och svetsning med livet i behåll. Jag skärmade av med brandfilt och fusklagade helt enkelt där uppe närmast tanklocket. Jag kommer ha anledning att återkomma till det stället senare (läs: helst om nåt år eller så)
Nåväl, här kommer orsaken att jag inte kan åka till besiktningen ännu:
Ser ut som att balken består av två sammansatta delar med tunnare gods i mitten? Mazd, har för mig jag sett bilder på där du fixat med just detta ställe? Vad kör du för plåt till sådana här lagningar, och gur gör du?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: Nära skrotning... :-(
min har också rostat där..... standard tydligen.
har faktiskt möblerat om i garaget nu. så nu har jag mer plats att hålla på att skruva. så efter vintern ska jag faktiskt börja på min kombi igen.
men jag får laga rost på den igen.........
har faktiskt möblerat om i garaget nu. så nu har jag mer plats att hålla på att skruva. så efter vintern ska jag faktiskt börja på min kombi igen.
men jag får laga rost på den igen.........
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: Nära skrotning... :-(
Jo, det där stället känner jag också igen. Har fixat det på både 16v och 2,2 kombisarna.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Nära skrotning... :-(
Här kommer lite bilder det jag grejade med när jag "bodde" i garaget ett par veckor. (Ja de timmar man har på kvällen efter jobbet och efter läggning av barnen):
Hade en förhoppning om att slippa riva ut golvmattorna osv inne i bilen igen när det lagas. Sedan är frågan hur tjockt gods måste man använda när man lagar dylika balkar? Räcker 1,2mm (biltemas tjockaste) eller skall jag leta efter 2mm plåtbitar någonstans?
Hade en förhoppning om att slippa riva ut golvmattorna osv inne i bilen igen när det lagas. Sedan är frågan hur tjockt gods måste man använda när man lagar dylika balkar? Räcker 1,2mm (biltemas tjockaste) eller skall jag leta efter 2mm plåtbitar någonstans?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Nära skrotning... :-(
Angående plåt-tjocklek för lagningar av balkar, så är ju allt bättre än ingenting. Svagaste stället blir ändå nästan alltid utmed svetsförbandet i den sk värmepåverkade zonen.
Själv använder jag 1,5mm plåt till balkar och utsatta ställen. 2mm är som du säkert märkte stenhård att jobba med och närmast overkill styrkemässigt. Jag var själv i valet och kvalet över Biltemas 1,2 mm till balkar i vintras, men valde att köpa 1,5 mm hos min lokala plåtslagare i stället.
Tycker att din balklagning blev bra och ser definitivt ut att hålla.
Själv använder jag 1,5mm plåt till balkar och utsatta ställen. 2mm är som du säkert märkte stenhård att jobba med och närmast overkill styrkemässigt. Jag var själv i valet och kvalet över Biltemas 1,2 mm till balkar i vintras, men valde att köpa 1,5 mm hos min lokala plåtslagare i stället.
Tycker att din balklagning blev bra och ser definitivt ut att hålla.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Nära skrotning... :-(
Det jobbiga med balken som återstår är att det ju inte bara är ett "hål" som måste tätas, utan antaligen måste i princip några decimeter av balken kapas bort helt. Hur är det, denna balk är inte vital så att bilen kan vika sig när man kapar bort från den, om man inte hissar på något spec sätt?
När det gäller tjockleken på plåten tänker jag dels på styvheten på hela konstruktionen med balken, och dels på att man vill att rosten skall ha mycket att äta på innan det är igenom igen...
När det gäller tjockleken på plåten tänker jag dels på styvheten på hela konstruktionen med balken, och dels på att man vill att rosten skall ha mycket att äta på innan det är igenom igen...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Nära skrotning... :-(
Du kan hissa upp som vanligt utan problem.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Nära skrotning... :-(
Ok...
Vad tror ni om den här som balk? Visst borde viktigaste svetsförbandet vara i kortsidorna mot övriga balken? Tänker igen på det bär bilprovningen hissar precis här och man vill inte det skall knaka till och helt plötsligt har man en stor bula i golvet...
Skall man skarva balken omlott?
Vad tror ni om den här som balk? Visst borde viktigaste svetsförbandet vara i kortsidorna mot övriga balken? Tänker igen på det bär bilprovningen hissar precis här och man vill inte det skall knaka till och helt plötsligt har man en stor bula i golvet...
Skall man skarva balken omlott?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Nära skrotning... :-(
Det borde gå att använda fyrkantsröret som balk om man vill, om inte godset är för tjockt. Det kan vara lite olämpligt att svetsa tjock plåt mot tunn plåt, om man är petig. Den tunna plåten kan bli alltför värmepåverkad, eller så kan det bli "kallsvets" i den tjocka plåten. Visst går det att "balansera" smältan så att värmefördelningen blir bra mellan tjock och tunn plåt, men det är inte helt lätt.
Är godset i fyrkantsröret tjockare än 2 mm så skulle inte jag använda det i det här fallet. (Jag skulle nog helst göra den nya balksektionen i delar i stället för att använda ett rör. Det blir lättare att anpassa lagningen till balken framför och bakom lagningsstället.)
Jag skulle skarva dessa balkar med överlappsfog, dvs omlott som du föreslår.
Är godset i fyrkantsröret tjockare än 2 mm så skulle inte jag använda det i det här fallet. (Jag skulle nog helst göra den nya balksektionen i delar i stället för att använda ett rör. Det blir lättare att anpassa lagningen till balken framför och bakom lagningsstället.)
Jag skulle skarva dessa balkar med överlappsfog, dvs omlott som du föreslår.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).