Bromskraftsfördelare
Re: Bromskraftsfördelare
Men är inte ABS en bra säkerhetsgrej, speciellt om någon annan än vi kör bilarna?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Bromskraftsfördelare
Missförstå mig rätt. såklart är ABS bra ur säkerhetssynpunkt. Men som jag ser det så gissar jag att jag förr eller senare kommer att få laga ABS systemet. Det har redan givit mig merarbete vid arbete med hjulupphängningen, och varit i vägen i motorrummet. Samtidigt så har det ännu så länge inte räddat mig från någon olycka. Ok, det är att utmana ödet att skriva så. Dumt men ärligt.
Och enligt Murphys lag så kommer jag den dagen jag behöver ABS att sitta i en av mina bilar som inte har det. Alltså behöver jag inte ha ABS på någon av mina bilar. Logiskt, eller?
Och enligt Murphys lag så kommer jag den dagen jag behöver ABS att sitta i en av mina bilar som inte har det. Alltså behöver jag inte ha ABS på någon av mina bilar. Logiskt, eller?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Bromskraftsfördelare
Mazd
Faktiskt ganska logiskt !!
Vi, som finns här, är ju utbildade på/har erfarenhet, av bilar utan ABS. Högerfoten är liksom tränad att vara "ABS".
Jag älskade V4:an där man kunde köra med frihjulet och "vänsterbroms"
Men visst måste man uppskatta de hjälpmedel, inkl ABS, som nu finns. Låt vara att jag, alltså JAG, oftar gillar att koppla ur de hjälpmedlen som finns, eftersom JAG gillar att känna vägen, i ratt, gas och broms.
Har nu haft två bilar med "generation 1" hjälpmedel, resp "generation 2" hjälpmedel och vid "söndagskörning" är de verkligen bra. MEN, när det handlar om aktiv bilkörning, kopplar jag ur hjälpmedlet.
Faktiskt ganska logiskt !!
Vi, som finns här, är ju utbildade på/har erfarenhet, av bilar utan ABS. Högerfoten är liksom tränad att vara "ABS".
Jag älskade V4:an där man kunde köra med frihjulet och "vänsterbroms"
Men visst måste man uppskatta de hjälpmedel, inkl ABS, som nu finns. Låt vara att jag, alltså JAG, oftar gillar att koppla ur de hjälpmedlen som finns, eftersom JAG gillar att känna vägen, i ratt, gas och broms.
Har nu haft två bilar med "generation 1" hjälpmedel, resp "generation 2" hjälpmedel och vid "söndagskörning" är de verkligen bra. MEN, när det handlar om aktiv bilkörning, kopplar jag ur hjälpmedlet.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Bromskraftsfördelare
Ok, jag förstår och respekterar era åsikter! Men personligen är jag lite väl teknik-nerd för att inte uppskatta denna finess, precis som jag gillar el-styrda fönstrena, el-styrda backspeglar och el-taklucka. Just för att Mazda lyckats implementera dessa prylar på ett så driftsäkert sätt gillar jag det verkligen. Men visst ska erkännas att jag skräms av den extrema teknik som är i nya bilar och den insikten att jag inte skulle kunna laga något själv om det gick sönder...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Bromskraftsfördelare
Taklucka är en onödig finess som jag gärna "krånglar till" bilen med. El-driven eller ej. Har en passande insex-nyckel med i taklucke-bilarna för att kunna få igen luckan även utan el.
Förutom taklucka så har jag gärna vita däcksidor också. Allt annat ska vara så basic som möjligt.
Förutom taklucka så har jag gärna vita däcksidor också. Allt annat ska vara så basic som möjligt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Bromskraftsfördelare
Hur har du fixat till Vita Däcksidor ?
Jag har liksom tänkt hissa upp bilen och snurra på hjulet med en vit penna i handen. Har du ngt bättre tips ??
Jag har liksom tänkt hissa upp bilen och snurra på hjulet med en vit penna i handen. Har du ngt bättre tips ??
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Bromskraftsfördelare
Det låter väl som en bra idé för att fixa vita däcksidor
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Bromskraftsfördelare
Jag har tyvärr inte vita däcksidor, men jag skulle gärna vilja ha.
Har sett specialfärg för ändamålet på nätet, men inte köpt ännu.
Har sett specialfärg för ändamålet på nätet, men inte köpt ännu.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Bromskraftsfördelare
Har man trumma bak bör ju bromsverkan bli mycket sämre där?
Re: Bromskraftsfördelare
Kollade besiktningspapprena på Toyotan som har trummor bak, och den hade faktiskt högre bak och mindre skillnad fram/bak. Jag tror att trummor inte tar sämre i sig, men vid hård körning så tappar dom effekt och kyls inte alls på samma sätt som skivor.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!