Dog under färd!

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Dog under färd!

Inlägg av Speedo »

Fettet borde lösa sig i oljan ja.

Omega 917 fungerar, det vet jag i alla fall. Det är tack vara den som min inte min droppar olja trots 5w50 helsyntet. Hur det är med andra tillsatser vet jag inte, men jag skulle gissa att Omegas andra produkter gör det också.

"Renovera medan du kör" tror inte jag heller på...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Dog under färd!

Inlägg av Mazd »

Jo, jag minns att du tipsade mig om Omega 917 eftersom du hade goda erfarenheter. Så jag testade eftersom det försvann lite för mycket olja för mig. Sedan var det ju inte Omegans fel att den brann upp tillsammans med den försvinnande oljan pga ett par jättetrasiga ventiltätningar. Jag gjorde mig inte besväret att leta reda på felet, utan köpte en tillsats på chans och hoppades. Dumt och bortkastat... Men väldigt lätt hänt att man gör så av lättja.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Dog under färd!

Inlägg av Speedo »

Ja det fungerar väl bara i vissa fall, antagligen oftast där anledningen är en torkad/hård men ej trasig packbox. Dvs, där felet kanske mer orsakats av ålder snarare än slitage/många mil... Men det är ju alltid en chansning om det fungerar...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Dog under färd!

Inlägg av datadavid »

Min har nog aldrig dragit mer än 0.7-.8 när jag orkat mäta. Och jag har kört mycket långpendling 140 i snitt med den. Enda är väl klassikern att den dricker lite olja, men knappt nåt alls med 20w50 viskositet. Molybdenfett ska visst göra att kolvringarna tätar bättre så jag får väl se om den dricker den vanliga halvlitern på 500 mil eller om det stoppat. Omega är en bra grej, farsan hällde det i en cb400 med läckande packningar här o där och den har inte läckt en droppe på 8 år nu.
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Dog under färd!

Inlägg av datadavid »

Och jag tror att biltema katen har bränt ur innehållet, säkert därför den känns piggare :)
Skriv svar