Problem med tändspole
Problem med tändspole
Kära Vänner.
Längesedan jag var inne nu, men GY (Golden Years)'n bara går och går.........Natutvis......
Men nu har jag problem med "Den Lille", alltså 323-an.
Ingen gnista på stiften. Bytte tändspole. Inte bättre. Ingen gnista från tändkabeln från spolen heller.
Felet kom helt plötsligt, motorn tvärstannade. Efter några timmar gick den igen, ca 20 min, sen tvärstopp. Och nu vägrar den helt och hållet.
Tändspolen på den lille rackarn är inte lika som på våra "works forever", bara två kablar in till spolen. den ena visar 12v men den andra visar bara ca 7v.
Tror ni att jag törs mata 7v-anslutningen med 12v för att testa.
Känner mig lite bortkommen i tändsystem nyare än -60-talare
Längesedan jag var inne nu, men GY (Golden Years)'n bara går och går.........Natutvis......
Men nu har jag problem med "Den Lille", alltså 323-an.
Ingen gnista på stiften. Bytte tändspole. Inte bättre. Ingen gnista från tändkabeln från spolen heller.
Felet kom helt plötsligt, motorn tvärstannade. Efter några timmar gick den igen, ca 20 min, sen tvärstopp. Och nu vägrar den helt och hållet.
Tändspolen på den lille rackarn är inte lika som på våra "works forever", bara två kablar in till spolen. den ena visar 12v men den andra visar bara ca 7v.
Tror ni att jag törs mata 7v-anslutningen med 12v för att testa.
Känner mig lite bortkommen i tändsystem nyare än -60-talare
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Problem med tändspole
Finns det ingen motsvarande tändmodul/Ignitor på 323:an? Låter ju ganska precis som när den brukar paja på våra GYs.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Problem med tändspole
Brukar paja på våra GY (Golden Years) ??????? Que ?
Skämt åsido, våra GY (Golden Years) har många fler kablar anslutna till spolen. Därför kunde jag inte testa GY (Golden Years)'ns på 323:an utan köpte en från skroten.
Åsså fattar jag inte två+ till spolen, varav den ena visar bara ca 7v
Skämt åsido, våra GY (Golden Years) har många fler kablar anslutna till spolen. Därför kunde jag inte testa GY (Golden Years)'ns på 323:an utan köpte en från skroten.
Åsså fattar jag inte två+ till spolen, varav den ena visar bara ca 7v
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Problem med tändspole
Som Speedo skriver så låter det precis som typiskt tändmodul/ignitor. Jag skulle kolla den innan jag provkopplade något annat.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Problem med tändspole
Ja, men tändmodul är väl just tändspolen på de här gamla motorerna.
Åsså fattar jag inte spolens konstruktion när det behövs två +kablar in.
Åsså fattar jag inte spolens konstruktion när det behövs två +kablar in.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Problem med tändspole
Tändmodulen är en liten "sensor/givare" som sitter i fördelaren. I stället för brytarspetsar skulle man väl kunna säga. Hade detta lilla otyg redan på min 323 -84.
Tändspolar begriper jag mig inte på, men jag har aldrig haft någon som gett upp heller, så jag har aldrig behövt lära mig. (Men visst har jag testat att byta ut tändspolar pga av utebliven gnista. Men det har alltid varit tändmodulen/ignitorn som visat sig vara trasig...)
Tändspolar begriper jag mig inte på, men jag har aldrig haft någon som gett upp heller, så jag har aldrig behövt lära mig. (Men visst har jag testat att byta ut tändspolar pga av utebliven gnista. Men det har alltid varit tändmodulen/ignitorn som visat sig vara trasig...)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Problem med tändspole
Mazd.
Natutvis "köper" jsg ditt tips.
Det är alltså den lilla enheten som är skruvad in in fördelaren?
Men varför får jag inte ngn gnista från kabeln från spolen till fördelaren ?
Håller den en liten bit från jord.
Natutvis "köper" jsg ditt tips.
Det är alltså den lilla enheten som är skruvad in in fördelaren?
Men varför får jag inte ngn gnista från kabeln från spolen till fördelaren ?
Håller den en liten bit från jord.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Problem med tändspole
Japp, den lilla halvmåneformade grejen i fördelaren är det.
Varför gnistan uteblir vet jag egentligen inte, men jag har jagat gnista på alla tändkablar, även den från tändspolen till fördelaren utan framgång när tändmodulen/ignitorn varit död.
I den här tråden finns bilder: viewtopic.php?f=2&t=684
Varför gnistan uteblir vet jag egentligen inte, men jag har jagat gnista på alla tändkablar, även den från tändspolen till fördelaren utan framgång när tändmodulen/ignitorn varit död.
I den här tråden finns bilder: viewtopic.php?f=2&t=684
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Problem med tändspole
Ehhm... vems tips var det?
Ignitor/tändmodul... också kallad "hallgivare" i andra bilar. Och den kan som sagt inte vara inbyggd i tändspolen eftersom den måste följa kammens rotation.
Ignitor/tändmodul... också kallad "hallgivare" i andra bilar. Och den kan som sagt inte vara inbyggd i tändspolen eftersom den måste följa kammens rotation.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Problem med tändspole
Fick du till det?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!