Drivaxel-knep
Drivaxel-knep
För att kunna byta drivknuts-damask utan att behöva demontera drivaxeln från bilen brukar jag istället, efter rengöring, ta isär den inre knuten på plats. man får börja med att ta loss p-änden, spindelleden, bromsoket (häng oket i fjädern med ståltråd) så att fjäderbenet går att svänga ut i nedkant. Demontera sedan inre damasken. I inre knuten är det bara en stor fjädrande ring som behöver lossas, sedan får man ut "lagerkulorna" och deras "hållare". Notera insida/utsida på "hållaren". Lossa "hållarens" låsring på drivaxeln och dra av hållaren. Halva inre knuten sitter alltså kvar i slutväxeln och ingen växellådsolja rinner ut. Nu har man drvaxelns inre ände fri och det är läge att linda lite tape runt änden så det inte kommer skit i splinsen. Så kan man dra av inre damasken och naturligtvis lossa den yttre också och dra av den samma väg.
Det är lite pyssel med att få ihop inre knuten utan att tappa någon "lagerkula" för dom får ju inte bli skitiga.
Observera att inre drivknuten på en automatväxlad bil är av annan konstruktion och jag vet inte om man kan ta isär den på samma sätt.
Den yttre knuten är inte demonterbar i sig (vad jag förstår). Det går att dra ut axeln ur knuten, men då måste drivaxeln demonteras från bilen och spännas upp i ett skruvstycke.
Det är lite pyssel med att få ihop inre knuten utan att tappa någon "lagerkula" för dom får ju inte bli skitiga.
Observera att inre drivknuten på en automatväxlad bil är av annan konstruktion och jag vet inte om man kan ta isär den på samma sätt.
Den yttre knuten är inte demonterbar i sig (vad jag förstår). Det går att dra ut axeln ur knuten, men då måste drivaxeln demonteras från bilen och spännas upp i ett skruvstycke.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Drivaxel-knep
Inte ofta man lyfter en så gammal tråd!
Mazd. Visst har du i ngn annan gammal tråd, visat att du använder universalverktyget svetstång, på ngt sätt när du byter damask?
Eller har jag drömt?
Mazd. Visst har du i ngn annan gammal tråd, visat att du använder universalverktyget svetstång, på ngt sätt när du byter damask?
Eller har jag drömt?
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Drivaxel-knep
Du tänker kanske på mitt knep med att dra fast ett litet skruvstycke på drivaxeln och så fästa skruvstycket i den längsgående balken med en tving. Så gör jag när jag ska ha loss yttre drivknuten. Men då krävs det att man demonterar navet så att man komma åt drivknuten med glidhammare via en adapter. Om knuten ska bytas så är det enklaste sättet, men ska man bara byta damask så tycker jag nog att det lättaste är att ta isär den inre knuten. Då får man dessutom nytt fett i den också. Men visst är det kladdigt.
Här nedan är bilder på knepet och adapter till glidhammare.
viewtopic.php?f=3&t=399&start=10
Här nedan är bilder på knepet och adapter till glidhammare.
viewtopic.php?f=3&t=399&start=10
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Drivaxel-knep
Tack!
Precis det jag tänkte på!
Men som du säger, delning av den inre är rätt väg att gå.
Måste byta den vänstra eftersom den inte alls "har kontakt med" drivaxeln. Finns bara en massa ingenting däremellan.
Håller på att förbereda mig för Billotteriet.
Precis det jag tänkte på!
Men som du säger, delning av den inre är rätt väg att gå.
Måste byta den vänstra eftersom den inte alls "har kontakt med" drivaxeln. Finns bara en massa ingenting däremellan.
Håller på att förbereda mig för Billotteriet.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Drivaxel-knep
Hur var det nu exakt som jag satte fast det där lilla skruvstycket på drivknuten? Tog jag verkligen bort länkarmen? Alla svar finns här på forumet.
Håller på att byta yttre drivknutsdamask på Maggan. Går inte via inre knuten denna gång, utan jag ska plocka av den yttre och göra den ordentligt ren under bekvämare former.
Håller på att byta yttre drivknutsdamask på Maggan. Går inte via inre knuten denna gång, utan jag ska plocka av den yttre och göra den ordentligt ren under bekvämare former.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Drivaxel-knep
Men var det inte ändå ett elände att få loss den yttre knuten?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Drivaxel-knep
Nej, denna gången var det inga som helst problem.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Drivaxel-knep
En beskrivning på hur du lyckas med detta hade faktiskt varit intressant
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Drivaxel-knep
Lite finns i min projekt-tråd om hatchbacken. Mitt knep är beroende av något som går att spänna fast jättehårt på drivaxeln. Jag använder ett väldigt litet skruvstycke som jag hittade i skogen i femtonårs-åldern. Den som spar...
För inte så länge sedan såg jag ett färdigt verktyg för ändamålet i något videoklipp, och till min förvåning dök det även upp på Biltema. 399kr. Man använder navmuttern för att sakta och kontrollerat dra drivknuten från axeln.
För inte så länge sedan såg jag ett färdigt verktyg för ändamålet i något videoklipp, och till min förvåning dök det även upp på Biltema. 399kr. Man använder navmuttern för att sakta och kontrollerat dra drivknuten från axeln.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Drivaxel-knep
Du har inte provat den där avdragaren själv, Mazd?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!