Årets rost-översyn
Årets rost-översyn
Bakpartiet som jag gick igenom och rostskyddade seriöst förra hösten har hållit sig riktigt bra. Svart och fint, ingen synlig rost. Värre var det fram på bilen. Såg en liten misstänkt "flik" i golvet under föraren. Mycket riktigt... "kex". Tog kniven och högg bort det jag kunde.
Hade det varit för 10år sedan hade jag fått panik och nog övervägt att skrota bilen. Men nu har man blivit van och inte lika "lättskrämd"
Har just nu tre bilar, så har ingen brådis (=skönt). Kommer visa nyförvärvet (som ersätter Toyotan) i annan tråd...
Hade det varit för 10år sedan hade jag fått panik och nog övervägt att skrota bilen. Men nu har man blivit van och inte lika "lättskrämd"
Har just nu tre bilar, så har ingen brådis (=skönt). Kommer visa nyförvärvet (som ersätter Toyotan) i annan tråd...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Årets rost-översyn
Ajaj. Men finns plats, utrustning och tid så är det kanske en trivsam vintersyssla .
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Re: Årets rost-översyn
Just nu har jag en riktig Flintstones-bil...
Tanken är att ha allt som skall göras på den, ink service och polering klart inom någon månad. Så det är bara att sätta igång
Målet är att imorgon slipa lite bättre för svetsning, göra papp mallar och kapa till plåt. Flyter det på bra kanske jag hinner börja svetsa.
Tanken är att ha allt som skall göras på den, ink service och polering klart inom någon månad. Så det är bara att sätta igång
Målet är att imorgon slipa lite bättre för svetsning, göra papp mallar och kapa till plåt. Flyter det på bra kanske jag hinner börja svetsa.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Årets rost-översyn
Ett klassiskt ställe. Bra ändå att det inte ätit sig framåt i hjulhuset. Det blir så svåra vinklar och förstärkningar där.
Kul att du är självlärd bilplåtslagare för hemmabruk nu, och inte räds lite rost. Sånt gillar vi!
Kul att du är självlärd bilplåtslagare för hemmabruk nu, och inte räds lite rost. Sånt gillar vi!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Årets rost-översyn
Men vad har du köpt för bil då? Nu blev det väldigt spännande.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Årets rost-översyn
”Amatörplåtslagare” kanske?
Får se hur det går, har inte lagat så här stora hål förut. Men det du säger om förstärkningar framåt hjulhuset... håller just på och kliar mig i huvudet ang. dessa ”dubbelplåtar” där framme. Något tips på hur man ska sy ihop det? Gör verkligen den där ”flärpen” som sticker ner där någon större nytta? Skapar ju som kamrar där inne. Blir det försvagat om jag lappar ihop utan att fästa i den? (Som rostat en bit upp som jag fick kapa bort.
Lägger upp bild på nya kärran i separat tråd.
Får se hur det går, har inte lagat så här stora hål förut. Men det du säger om förstärkningar framåt hjulhuset... håller just på och kliar mig i huvudet ang. dessa ”dubbelplåtar” där framme. Något tips på hur man ska sy ihop det? Gör verkligen den där ”flärpen” som sticker ner där någon större nytta? Skapar ju som kamrar där inne. Blir det försvagat om jag lappar ihop utan att fästa i den? (Som rostat en bit upp som jag fick kapa bort.
Lägger upp bild på nya kärran i separat tråd.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Årets rost-översyn
Jag har fixat det där stället på två "GY (Golden Years)". Första gången byggde jag på "flärpen" neråt och fäste den i golv/hjulhus. Men med tanke på hur jävulskt stora skadorna var och bilen ändå hade hållit formen så konstaterade jag att flärpen kunde kvitta i sammanhanget.
Senast jag gjorde detta jobb, så har jag för mig att jag bara kapade bort det sjuka på flärpen och så fick det vara bra med det. Det blir ju frisk plåt på båda sidor om flärpen.
Senast jag gjorde detta jobb, så har jag för mig att jag bara kapade bort det sjuka på flärpen och så fick det vara bra med det. Det blir ju frisk plåt på båda sidor om flärpen.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Årets rost-översyn
Vad bra... var precis så jag tänkt göra.
Har inte hunnit bli någon svetsning ännu, kom massa annat emellan. Men plåten är klar och det är slipat på intilliggande ytor. Dessutom har jag med värmepistol och kniv skarpat av massan runt kanterna på ovansidan golvet. Lär brinna fint annars. (Då får man en lägereld i Flintstones bilen)
Har inte hunnit bli någon svetsning ännu, kom massa annat emellan. Men plåten är klar och det är slipat på intilliggande ytor. Dessutom har jag med värmepistol och kniv skarpat av massan runt kanterna på ovansidan golvet. Lär brinna fint annars. (Då får man en lägereld i Flintstones bilen)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Årets rost-översyn
Blöta handdukar är toppen i det där läget. Bra att linda om kablage och att stoppa in mellan mattan och golvet för att hindra lägereld i ljuddämpnings-materialet.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Årets rost-översyn
Gick bra (tror jag)... jag täckte kablaget med en brandfilt, samt att jag hade en blöt handduk. Blev att jag punktade så tätt så det blev i princip helsvetsat. Känns som man vill ha bra hållfasthet och styrsel i golvet. Snyggt blev det definitivt inte, men jag tror det håller. Har nu ikväll gjort pappmall och sedan kapat och bockat nästa plåtbit som hamnar framför. Tänkte svetsa den imorgon. Efter det återstår sista biten upp mot hjulhuset.
Kommer nog måsta fixa rosten där nere under batteriet också. Ser inte lätt ut att komma åt...
Är det föresten också ett vanligt ställe? Känns nästan som det kan sipprat ner lite batterisyra nån gång i tiden som startat rostprocessen.
Kommer nog måsta fixa rosten där nere under batteriet också. Ser inte lätt ut att komma åt...
Är det föresten också ett vanligt ställe? Känns nästan som det kan sipprat ner lite batterisyra nån gång i tiden som startat rostprocessen.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!