Hög och ojämn tomgång.
Hög och ojämn tomgång.
2,2-kombin har senaste dagarna haft problem med tomgången på ett sätt som inte riktigt liknar något tidigare.
Vid kallstart lägger sig tomgången på ca 2000rpm och är jämn.
När motorn blivit varm pendlar tomgången snabbt mellan 1500 och 1700 rpm.
(Det hjälper inte att knacka på tomgångsventilen, som det annars kan göra vid hög tomgång.)
Det enda jag kommer att tänka på är tjuvluft... Har inte tittat närmare på felet ännu.
Någon som har en bra teori???
Vid kallstart lägger sig tomgången på ca 2000rpm och är jämn.
När motorn blivit varm pendlar tomgången snabbt mellan 1500 och 1700 rpm.
(Det hjälper inte att knacka på tomgångsventilen, som det annars kan göra vid hög tomgång.)
Det enda jag kommer att tänka på är tjuvluft... Har inte tittat närmare på felet ännu.
Någon som har en bra teori???
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Hög och ojämn tomgång.
Mitt minne är bra men kort.
Men jag minns att jag hade just tomgångsproblem när jag hade ett litet, svårhittat, hål på insugsslangen.
(Men det har du förmodligen redan kollat)
Men jag minns att jag hade just tomgångsproblem när jag hade ett litet, svårhittat, hål på insugsslangen.
(Men det har du förmodligen redan kollat)
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Hög och ojämn tomgång.
Har inte kollat något ännu, förutom att knacka på tomgångsventilen.
Ska gå över hela insugs-sidan med startgas i helgen och leta tjuvluft.
Ska gå över hela insugs-sidan med startgas i helgen och leta tjuvluft.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: Hög och ojämn tomgång.
luft i kylsystemet? min 2,2a gjorde så när luft hamna i tomgångsmotorns värmeslinga
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: Hög och ojämn tomgång.
Bra idé mazdalover. Jag har nyligen spolat ur hela kylsystemet.
(Problemet kom inte direkt efter spolningen och våra bilar brukar lufta sig själva ganska bra.)
Ska lufta vid tomgångsmotorn som första åtgärd.
(Problemet kom inte direkt efter spolningen och våra bilar brukar lufta sig själva ganska bra.)
Ska lufta vid tomgångsmotorn som första åtgärd.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Hög och ojämn tomgång.
Stort tack, mazdalover! Det verkar som om du hade rätt.
Luftade vid tomgångsmotorn med motorn på tomgång. Och snart nog så märktes en förändring i tomgången, och sedan gick den ner till normalt.
För den som undrar så lossade jag den slangen som var lättast att komma åt. Det är den som är inringad med gult på bilden.
Luftade vid tomgångsmotorn med motorn på tomgång. Och snart nog så märktes en förändring i tomgången, och sedan gick den ner till normalt.
För den som undrar så lossade jag den slangen som var lättast att komma åt. Det är den som är inringad med gult på bilden.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Hög och ojämn tomgång.
Felet kom tillbaka idag.
Och så försvann det... Och så kom det tillbaka igen.
Nu skiter jag i det ett tag. Bilen går ju bra i övrigt.
Och så försvann det... Och så kom det tillbaka igen.
Nu skiter jag i det ett tag. Bilen går ju bra i övrigt.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Hög och ojämn tomgång.
Du kanske hade mer luft?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Hög och ojämn tomgång.
Ja, så kan det nog vara. Det är mer och mer sällan som det händer, och då är det bara lite för hög tomgång, så jag bryr mig inte om det tills vidare.
Trots att jag spolade ur systemet så verkar värme-elementet vara ganska igensatt, för värmen har varit kass de senaste vintrarna. Ska vid tillfälle innan vintern knåpa ihop en rengörings-loop med en borrmaskinsdriven pump och spola ur enbart elementet åt båda hållen med rengöringsmedel.
Trots att jag spolade ur systemet så verkar värme-elementet vara ganska igensatt, för värmen har varit kass de senaste vintrarna. Ska vid tillfälle innan vintern knåpa ihop en rengörings-loop med en borrmaskinsdriven pump och spola ur enbart elementet åt båda hållen med rengöringsmedel.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).