Rädda Bongo (E2000).

Här kan vi posta våra fortlöpande projekt med tillhörande bilder osv.
bcquest
Forumveteran
Inlägg: 204
Blev medlem: sön 27 mar 2011, 19:00
Ort: Svärtinge

Re: Rädda Bongo (E2000).

Inlägg av bcquest »

Bongos viktigaste och kanske mest framträdande fördelar är att man tycks nå den viktiga askkoppen både när man sitter på holken och får det där påträngande begäret efter en cigarett men även när man ligger i sängen om kvällen och funderar på livets skiften. :D
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Rädda Bongo (E2000).

Inlägg av Mazd »

Askkoppens placering visar hur genomtänkt Bongo är. Min utmaning är att med ett helt tomt skåp till förfogande bygga en inredning som helst ska vara lika genomtänkt. Det är nästan omöjligt. För mycket möjligheter för att man ska kunna se alla, och välja den bästa. Det är enklare när det finns mer begränsningar att hålla sig till.

Det mest störande är att framsätena blir död-utrymme vid övernattning. Så är det i nästan alla husbilar. I bästa fall blir framstolarna snurrbara fåtöljer, men vad ska man med en snurrbar fåtölj till på safari egentligen? Visst är extra utrymme alltid bra till något... Vi övernattning är det säkert smidigt att langa över ytterplagg, väskor, kylbag och sådant som under dagtid ofelbart kommer att slängas in och bli liggande på sängen och förvara sådana saker på framsätena. Men det skulle kännas fiffigare att kunna göra framsätena till en del av sängen. Har grubblat men det blir inte bra eller bekvämt hur jag än tänker.

Nåväl, nu har jag ju en säng som jag lagt ganska stor möda på. Senaste tiden har jag gått vidare och börjat på verktygsavdelningen. Stället för plastbackar som jag gjorde till 2,2-kombin blev väldigt bra, så jag har gjort ett till som är lite högre att ha i Bongo. Stället från kombin kan lätt flyttas mellan den bilen och Bongo efter behov. Hyllorna baktill på bilderna ska utvecklas lite till. Under vänstra hyllan är ett utrymme som sträcker sig fram under hela sängen. Där får man in tre meter långa grejer.

Varje hylla är skruvad i blindmutternitar i karossen, och går att demontera på under 2 minuter med en stjärnmejsel.
DSCN0561.JPG
Visad 13825 gånger
DSCN0562.JPG
Visad 13825 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Rädda Bongo (E2000).

Inlägg av Mazd »

Reklamens makt är stor. Hörde på radio att om man köper en transportbil från Mercedes Benz så kan man göra den personlig genom att välja färg på instrument-belysningen. (Det är sant.) Så nu vill jag såklart också göra min transportbil personlig genom färgval. (Om reklamen gick ut på att få folk att köpa merca-skåp? ..Vem vet? Antagligen.) Inredningen i Bongo är vit och grå. White trash och grå pudel. Hur i hela världen kan jag göra den mer personlig än så? Det enda jag kan tänka mig är att skaffa mer vit och grå inredning. Har idag köpt golvmatta, grå. Gummimatta till verktygshyllorna, grå. Gardinskena, vit. Personligt så det förslår. Det är bara att inse; Man är ingen färgstark karaktär. :wave:
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2778
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Rädda Bongo (E2000).

Inlägg av Speedo »

Håller med... samma när vi renoverat i rummen här hemma. Lättast att hålla sig till gråskalan. Då kan man alltid tillsätta lite färgklickar med tavlor eller annat i efterhand. Lätt att byta om man blir less också.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Rädda Bongo (E2000).

Inlägg av Mazd »

Det går sakta med inredningen. Det tar tid att passa in alla hyllor och fästpunkter, och för tillfället har jag inte så många lediga stunder över heller. Men nu är hyllorna baktill hammarlackade och har dessutom fått gummimattor. En extra hylla på vänster sida i perfekt höjd för att slå huvudet i har kommit till för att kunna stuva undan extra skrymmande och irriterande grejer dvs kap/ger-sågen och dammsugaren. (Finns det något j-vligare att lasta än en dammsugare?) Är väldigt sugen på att lägga in nya mattan, men det lär inte vara gjort i en handvändning. Att ta hål för alla fästpunkter i golvet...
DSCN0570.JPG
Visad 13761 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 564
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Rädda Bongo (E2000).

Inlägg av 2x626 »

Vilken tur att allt är så lätt att demontera.
Hela Bongo lär behövas om du kommer hit :thumbup:
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Rädda Bongo (E2000).

Inlägg av Mazd »

Det är ju risk för det förstås. :D Kanske är lika bra att ta 2,2-kombin och häst-släpet när den dagen kommer.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Rädda Bongo (E2000).

Inlägg av Mazd »

Har fixat ny matta nu. Enkel och billig balkong-matta som ligger ovanpå originalmattan. Ett stort lyft utséendemässigt invändigt. Sidopanelerna bak ska kläs med samma typ av matta. Har gjort den ena panelen idag. Ska även klä hjulhusen med balkongmatta och ljuddämpningsfilt.

Hittade en kul lagning i karross-sidan också.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Rädda Bongo (E2000).

Inlägg av Mazd »

Mattan och en av sidopanelerna efter omklädning och med lite ljuddämpning på baksidan.
DSCN0584.JPG
Visad 13581 gånger
DSCN0587.JPG
Visad 13581 gånger
DSCN0588.JPG
Visad 13580 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Rädda Bongo (E2000).

Inlägg av Mazd »

Bussbyggandet har stått helt stilla under hösten, och några möss har hälsat på i Bongo, så snabbverkande råttgift är placerat under bussen nu. Verkar ha hjälpt.

Ska försöka fortsätta med projektet under vintern, så att Bongo är användbar till nästa säsong.

Har bitit i det sura äpplet och köpt ett färdigt värmesystem som verkar vara riktigt bra. En rysk variant på dieseldriven luftvärmare; Autoterm 2D. Verkar vara fullt jämförbar med Eberspächer och Webasto, men till lägre pris. Skippade Kina-alternativet som naturligtvis är ännu billigare.

Ska ha ett separat batteri för värmaren och lite belysning mm som används i stillastående läge. Vet inte ens om jag kommer att ladda det med bilens generator eller om jag laddar det hemma inför varje resa.

En liten dieseltank någonstans blir det också. Ytterligare ett bränsleslag som kommer till, men det känns ändå inte helt fel att inte koppla ihop värmesystemet och motorns bränslesystem. Bensindriva luftvärmare börjar bli ovanliga och dyra.
DSCN0618.JPG
Visad 11363 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar