Nu tänkte jag vara lite blasfemisk och presentera bilköpet jag begick förra helgen. Det rör sig om ytterligare en Trollhättanbil, utöver den OG 9-3 SE 2002 jag har sen innan. Köpte en Saab 900 SPG 1985 med två tidigare ägare, varav förre ägaren är en extremt noggrann byggnadsingenjör som ägt bilen i 32 år . SPG, Special Performance Group, var vad Aero kallades i USA på grund av trademark-konflikt. 1985 var första årsmodellen av denna toppmodell och första året med 16v turbomotorn. I SPG-paketet ingick maxad utrustning (AC, farthållare, läderklädsel, elsoltak, elfönster, elspeglar...), högre effekt, kjolpaket, borttagna turboemblem, vinge och eventuellt annan fjädring och krängningshämmare. Bilen har gått 36500 mil men det kan man verkligen inte tro, den är extremt pedantskött och alltid garageförvarad. Det finns ingen rost. Med bilen följde en kanske 15cm tjock lunta med all dokumentation sedan ny. Det handlar om en detaljnivå där jag kan se kvitton på vad nya vindrutetorkare kostade 1988. I stort sett allt som slits har med tiden bytts ut. Det finns en 900 SPG som står på museum i Wisconsin efter att ha gått 1 miljon miles. Denna har gått 227k miles och ska väl minst kunna gå lika mycket till tänker jag .
Köpte bilen strax norr om Los Angeles och körde den tillbaka till San Francisco via kustvägen (hwy 1) och genom Santa Cruz mountains och blev positivt överraskad över hur mycket bättre väghållning den har än min 9-3. Mer precis styrning, tightare och mer balanserad känsla i fjädringen. Den reagerar väldigt säkert och inbjudande på att pressas lite på kurviga vägar. Oväntat kul att köra! Även bekväm förarplats och på något mirakulöst sätt fungerar fortfarande ACn med R12 freon från 1985. Ja, den petar helt enkelt ner GM-Saaben från favoritplatsen. Är detta möjligtvis Saabs personbilszenit? Nu ser jag fram emot att fixa lite diverse småsaker som behöver åtgärdas på den. Först måste jag göra smogtest för att slutföra ägarbytet!
Saab 900 SPG 1985
Saab 900 SPG 1985
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Re: Saab 900 SPG 1985
Grattis!
Den ser verkligen superfin ut. Gamla Saabar blir bara snyggare och snyggare. Konstigt att de ändrar utséende med tiden...
Den ser verkligen superfin ut. Gamla Saabar blir bara snyggare och snyggare. Konstigt att de ändrar utséende med tiden...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Saab 900 SPG 1985
Tack tack,
det finns lite att åtgärda också, passagerarstolen har tex. ett par revor så ny klädsel behövs där. Men överlag väldigt fint skick med tanke på ålder och miltal. Designen på 99/900 tror jag kan vara lite av en vattendelare, själv tycker jag ju den är tämligen cool och tidlös/framåtblickande/udda, men vet också att många tycker den är direkt ful! Sen är den ju också rejält mycket ovanligare här än i Sverige. I stort sett varje gång jag stannade på vägen upp till SF kom någon fram och gav beröm eller bara uttryckte att de aldrig hade sett en sån bil innan. Kanske inte skulle hända i Sverige .
det finns lite att åtgärda också, passagerarstolen har tex. ett par revor så ny klädsel behövs där. Men överlag väldigt fint skick med tanke på ålder och miltal. Designen på 99/900 tror jag kan vara lite av en vattendelare, själv tycker jag ju den är tämligen cool och tidlös/framåtblickande/udda, men vet också att många tycker den är direkt ful! Sen är den ju också rejält mycket ovanligare här än i Sverige. I stort sett varje gång jag stannade på vägen upp till SF kom någon fram och gav beröm eller bara uttryckte att de aldrig hade sett en sån bil innan. Kanske inte skulle hända i Sverige .
Tidigare fordon: Mazda 626 1988 2.0l i Nya Zeeland
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Nuvarande fordon: Saab 9-3 SE 2002, Saab 900 SPG 1985, Triumph Street Triple R 2009
Re: Saab 900 SPG 1985
STORT Grattis till ett härligt fynd!
Erkänner att jag är avis.
Mycket avis 11111
Erkänner att jag är avis.
Mycket avis 11111
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Saab 900 SPG 1985
Kanonfin! Gillar verkligen den modellen. Kan förstå att du blir "stoppad"
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!