Byte tank och tankrör och skärmkant
Byte tank och tankrör och skärmkant
Så var det äntligen dags att påbörja arbetet med byte av tank, tankrör och det sk.mystiska rörsystemet. Till min glädje fanns alla delar för ca:1700kr ink frakt, på Trodo.
Jag tycker alltid det är kul att jämföra de gamla och nya delarna, så jag lägger upp några bilder:
Varför det här projektet kommer ta ett tag är för att jag planerat att byta ut en del av skärmen, nedanför tanklocket medan tanken är borta.
Jag tycker alltid det är kul att jämföra de gamla och nya delarna, så jag lägger upp några bilder:
Varför det här projektet kommer ta ett tag är för att jag planerat att byta ut en del av skärmen, nedanför tanklocket medan tanken är borta.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Byte tank och tankrör
Är det så mycket kvar av kondenseringsgrejen i den mystiska rörhärvan att det går att se konstruktionen om du kapar upp höljet?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Byte tank och tankrör och skärmkant
Ja gottfolk... det tog en dryg månad innan den nya tanken var på plats.
Jag har inte riktigt haft den energi jag en gång hade, känns det som. När jag upptäckte flera rosthål i balken som blottades när tanken var borta, samt att det blev knas med bytet av bakre delen av skärmkanten (vid tanktlocket, som jag ville fixa medan tanken var borta), så blev jag less och tog en vilopaus på en dryg vecka. Blir inte mycket tid jag kan eller orkar lägga på vardagskvällarna, så det tar sin tid. Sedan är jag sån som aldrig lämnar något åt slumpen...
Nåväl, till slut tog jag fram min nya hela skärmkant jag hade liggandes, och gjorde ett nytt ryck. Denna gång gick bytet bättre, och det blev större del Lackering blir senare så har bara grundat. Fixade hålen i balken, rostskyddade. Preppade tanken med lite kompletterande färg, nya slangar och ny skumplast-distanser. Kompletteringsmålade tankrören med ett extra lager hammarlack ovanpå fabriskmålningen.
Skall bli intressant att tanka med full fart sen när alla rör är som dom skall. Mitt luftningsrör var av och pluggat tidigare och pumpen slog ifrån om man inte tankade jättelångsamt.
Lägger upp lite bilder från projektet:
Jag har inte riktigt haft den energi jag en gång hade, känns det som. När jag upptäckte flera rosthål i balken som blottades när tanken var borta, samt att det blev knas med bytet av bakre delen av skärmkanten (vid tanktlocket, som jag ville fixa medan tanken var borta), så blev jag less och tog en vilopaus på en dryg vecka. Blir inte mycket tid jag kan eller orkar lägga på vardagskvällarna, så det tar sin tid. Sedan är jag sån som aldrig lämnar något åt slumpen...
Nåväl, till slut tog jag fram min nya hela skärmkant jag hade liggandes, och gjorde ett nytt ryck. Denna gång gick bytet bättre, och det blev större del Lackering blir senare så har bara grundat. Fixade hålen i balken, rostskyddade. Preppade tanken med lite kompletterande färg, nya slangar och ny skumplast-distanser. Kompletteringsmålade tankrören med ett extra lager hammarlack ovanpå fabriskmålningen.
Skall bli intressant att tanka med full fart sen när alla rör är som dom skall. Mitt luftningsrör var av och pluggat tidigare och pumpen slog ifrån om man inte tankade jättelångsamt.
Lägger upp lite bilder från projektet:
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
- SkauneJohan
- Forumveteran
- Inlägg: 340
- Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
- Ort: Skåne/Blekinge
Re: Byte tank och tankrör och skärmkant
Snyggt, hoppas du skyddar dom nya delarna med exempelvis hagmans 2 komponents epoxy eller liknande så du slipper rost igen
Re: Byte tank och tankrör och skärmkant
Halloj! Nej, det sista man vill är att få tillbaka rosten! ”Gula grunden” som nämns ovan är just 2k epoxi primern. Som jag skrev (och visar på bilder) testar jag nu att gå över från den till Hagmans rostskyddsprimer (i plåtburk). Kändes faktiskt riktigt tät och bra för att vara 1k. Luktar en hel del (bra tecken) och känns ganska lik gula grunden att måla med, men man slipper blandandet och spill av det som inte går åt. Sedan får jag intrycket att den faktiskt kan innehålla mer rostavisande tillsatser.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
- SkauneJohan
- Forumveteran
- Inlägg: 340
- Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
- Ort: Skåne/Blekinge
Re: Byte tank och tankrör och skärmkant
Var ju en i annat forum som rostskydda undertill bakvagn med 2k epoxi gul o det höll rosten borta flera år
Ska själv testa bill hirsch miracle paint, den ska osse va grymt bra, har en burk hemma till bakaxelbalk o framskärm
Ska själv testa bill hirsch miracle paint, den ska osse va grymt bra, har en burk hemma till bakaxelbalk o framskärm
Re: Byte tank och tankrör och skärmkant
Snyggt jobbat med skärmkanten, Speedo! Och det är till att briljera med en stumfog, vilket ger en extra guldstjärna.
Hagmans 1K grundfärg är sådär, tycker jag. Det fula gula är mycket bättre.
Hagmans 1K grundfärg är sådär, tycker jag. Det fula gula är mycket bättre.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Byte tank och tankrör och skärmkant
Åsså är det ju snyggare med gult
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Byte tank och tankrör och skärmkant
Jo, det blir lite brandbils-stuk med rött och gult. Eller Poodle Patrol...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Byte tank och tankrör och skärmkant
Riktigt snyggt med tanken där Speedo!