Byta oljetråg.

Om du vill dela med dig av och beskriva en reparation eller modifiering du utfört, steg för steg, kan du göra det här.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Byta oljetråg.

Inlägg av Mazd »

Förra vintern plockade jag oljetråget på hatchbacken, och gjorde det i ordning med blästring, rostomvandlare, epoxiprimer och hammarlack.

Nu är det dags att montera det på 2,2-kombin.

Det här är lite problematiskt eftersom tråget sitter illa till mellan växellådan och den längsgående balken som är fäste för nedre länkarmen på höger sida. För att få bort tråget räcker det med att lossa stora bulten i högra motorfästet och lyfta motorn några centimeter i högerkanten.

Men för att montera tråget måste motorn upp lite till. Annars blir det nog hopplöst att få nya tråget på plats utan att komma emot någonstans och skrapa bort packningsmassan.

Enklast vore förstås att demontera den längsgående balken, men i mitt fall är jag ganska säker på att jag inte kan få bort den utan att förstöra främre tvärbalken och plåtbalken under kylaren ska vi inte tala om. ROST!

Så jag ska testa att lossa även främre och bakre motorfästet och bara behålla fästet som håller växellådan på vänster sida. Förhoppningen är att jag då kan lyfta motorn lite till. Vi få se hur det går.

Hittade såklart mer grejer som vanligt. Kylarfläktens nedre fästen var helt bortrostade. Och växellådans packbox till drivaxeln på höger sida verkar ha gett upp. Så det blir lite mer pyssel framöver...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Byta oljetråg.

Inlägg av Mazd »

Det blev ingen snygg steg för steg guide det här, men här kommer några bilder i alla fall.

Principen att lyfta motorn funkade. Det gick precis att få tråget på plats utan att kladda och förstöra packningsmassan. Tråget är monterat utan riktig packning, bara klet. (Trots det finns det packningar av korkgummi att köpa, vilket jag gjorde men inte använde.)

Att byta oljetråget på det här sättet är ingen man gör för nöjes skull, men är man noga med hjulinställning, eller som i mitt fall inte vill bråka med fastrostade balkar så funkar det bevisligen. Kan vara bra att veta.

Lyfte motorn i högra lyftöglan och hjälpte till med en domkraft under växellådan. Det gick relativt lätt att hitta lägen där motorfästenas bultar snällt gick att ta bort. Tog bort bultarna till högra, främre samt bakre motorfästet. (Fick lossa krängningshämmaren vid bärarmarna för att kunna få ur bulten till bakre motorfästet.) Lossade även muttern på det kvarvarande vänstra fästet för att inte plåga den gamla gummibussningen i onödan. Sedan lyfte jag tills drivaxlarna och längsgående staget till växellådan sade stopp, och det räckte precis.

För att lyfta motorn så här behövde jag lossa bultarna till servotanken. Lossa farthållaren samt jordkabeln vid kamremskåpan.

Förvånansvärt nog så var det lika lätt att få i alla bultar till motorfästena när jag, efter avslutad operation, sänkte ner spisen igen.
Så här högt kunde jag lyfta motorn.
Så här högt kunde jag lyfta motorn.
Visad 6950 gånger
Inte så ofta som man skådar härligheten från det här hållet. Kommer att tänka på bilmekarprosa från "Vredens druvor" när de plockar ur kolvarna underifrån och vid återmonteringen komprimerar ringarna genom att linda dem med mässingstråd som får nötas bort när motorn går.
Inte så ofta som man skådar härligheten från det här hållet. Kommer att tänka på bilmekarprosa från "Vredens druvor" när de plockar ur kolvarna underifrån och vid återmonteringen komprimerar ringarna genom att linda dem med mässingstråd som får nötas bort när motorn går.
Visad 6950 gånger
Det renoverade tråget på plats.
Det renoverade tråget på plats.
Visad 6950 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Byta oljetråg.

Inlägg av Mazd »

Det blev som vanligt lite extrajobb. Bytte kylarfläkten och dess kåpa eftersom den inte hade några fästen kvar nedtill. Passade även på att montera "fullflödeskröken" ;) med flexrör som jag gjorde när det nu var? Passade helt ok.

2,2-kombin låter väldigt nöjd nu.
Hade ju funkat med stora brickor, men ibland vill man lyxa till det lite.
Hade ju funkat med stora brickor, men ibland vill man lyxa till det lite.
Visad 6946 gånger
Nya kröken på plats.
Nya kröken på plats.
Visad 6946 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Byta oljetråg.

Inlägg av Speedo »

Vilket jobb... hade gamla rostat såpass?
När jag ser alla projekt här börjar jag nästan fundera hur länge jag kommer orka hålla igång GYn. Sådana här jobb ser inte lockande ut...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Byta oljetråg.

Inlägg av Mazd »

Det känns nästan märkligt att något som är fullt med olja invändigt rostar hål utifrån. I detta fall hade det ännu inte gått hål, men det såg väldigt läskigt ut. (Jeepen rostade hål i tråget, och på en betydligt nyare Mazda 2 som jag bytte tråg på så räckte det med att jag skrapade med en skruvmejsel så började det läcka.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Byta oljetråg.

Inlägg av Speedo »

För täta packboxar vid kammen? ;) Tror jag har lite automatiskt rostskydd där faktiskt...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Byta oljetråg.

Inlägg av Mazd »

Samma här. Det känns orättvist att tråget rostar sönder när motortätningarna läcker lite varstans.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar