Back to (old) school.
Back to (old) school.
Fredagen 12 Februari skall jag sätta mig i skolbänken och förkovra mig. Betéendevetenskap minsann! Vem kunde tro det?
Närmare bestämt handlar det om plåtens betéende i engelskt hjul, krymp och sträck-verktyg och sicknings-verktyg. Det föreligger stor risk att det blir kännbara investeringar till verkstaden till följd.
Är eld och lågor över detta, och har börjat göra plats i verkstaden genom att flytta en del av bråten till hyllor i stallet.
Närmare bestämt handlar det om plåtens betéende i engelskt hjul, krymp och sträck-verktyg och sicknings-verktyg. Det föreligger stor risk att det blir kännbara investeringar till verkstaden till följd.
Är eld och lågor över detta, och har börjat göra plats i verkstaden genom att flytta en del av bråten till hyllor i stallet.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Back to (old) school.
Va Kul
Med Engelskt Hjul
Ser så häftigt ut när man ser de som kan
Riktigt avundsjuk
Hur många kvm plåt har du köpt?
Med Engelskt Hjul
Ser så häftigt ut när man ser de som kan
Riktigt avundsjuk
Hur många kvm plåt har du köpt?
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Back to (old) school.
Jo, jag är barnsligt förtjust och förväntansfull, gillar ju verkligen att forma plåt som ni vet, så det här känns som helt rätt grej.
Ett par kvadrat plåt har jag nog på hyllan redan. Problemet är alla andra hyllor med allt annat som är bra att ha som måste flyttas från verkstaden. Räknar kallt med att skaffa plåtverktyg/maskiner efter kursen, och då vill jag inte börja med att göra plats för dem. Det är ju ganska skrymmande verktyg.
Ett par kvadrat plåt har jag nog på hyllan redan. Problemet är alla andra hyllor med allt annat som är bra att ha som måste flyttas från verkstaden. Räknar kallt med att skaffa plåtverktyg/maskiner efter kursen, och då vill jag inte börja med att göra plats för dem. Det är ju ganska skrymmande verktyg.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Back to (old) school.
Att beteendevetenskapen har blivit så populärt på det här forumet är ju minst sagt glädjande.
Vad skulle Freud ha tänkt kring att ett mycket begränsat antal medelålders herrar vurmar för en 30 år gammal japansk bruksbil?
Det får väl vara hur det vill med den saken men kul att du ska bli ännu duktigare och kunnigare på att forma plåt.
Vad skulle Freud ha tänkt kring att ett mycket begränsat antal medelålders herrar vurmar för en 30 år gammal japansk bruksbil?
Det får väl vara hur det vill med den saken men kul att du ska bli ännu duktigare och kunnigare på att forma plåt.
Re: Back to (old) school.
Vi kan nog alla gissa vad Freud skulle ha tänkt, och jag tror att han skulle haft fel.
Jag tror inte att han var något vidare på att knacka plåt och svetsa heller.
Jag tror inte att han var något vidare på att knacka plåt och svetsa heller.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Back to (old) school.
Måste väl berätta om plåtformarkursen.
Alltså, jag vet inte vad som hände riktigt. Jag blev som carried away av hela den här back-to-school-grejen. Gick väl i barndom lite, eller i ungdom åtminstone. Kom för sent, satte mig längst bak, vägde på stolen och var uppkäftig. Jag rökte på toaletten. Skolkade en hel del. Fick ställa mig i skamvrån.
Under en dag i Lindesberg återupplevde jag min ungdoms förspillda utbildningsår, och resultatet var detsamma nu som då; Inte mycket.
Det är bara att erkänna att jag är obildbar, punkt.
Jag tänker ändå köpa plåtverktyg, för bra verktyg gör som bekant halva jobbet. Men den andra halvan, då? Ja, låt mig säga såhär; Jag ser i det här fallet glaset som halvfullt... Och jag gillar verktyg.
Nävars. Skämt åsido så var det toppen att tillbringa en heldag i en verkstad full med plåtverktyg och en duktig instruktör. Dels för att få en grund i att forma plåt och hur verktygen ska användas. Och dels för att kunna prova de olika varianterna av verktyg inför kommande köp. Helt suveränt!
Alltså, jag vet inte vad som hände riktigt. Jag blev som carried away av hela den här back-to-school-grejen. Gick väl i barndom lite, eller i ungdom åtminstone. Kom för sent, satte mig längst bak, vägde på stolen och var uppkäftig. Jag rökte på toaletten. Skolkade en hel del. Fick ställa mig i skamvrån.
Under en dag i Lindesberg återupplevde jag min ungdoms förspillda utbildningsår, och resultatet var detsamma nu som då; Inte mycket.
Det är bara att erkänna att jag är obildbar, punkt.
Jag tänker ändå köpa plåtverktyg, för bra verktyg gör som bekant halva jobbet. Men den andra halvan, då? Ja, låt mig säga såhär; Jag ser i det här fallet glaset som halvfullt... Och jag gillar verktyg.
Nävars. Skämt åsido så var det toppen att tillbringa en heldag i en verkstad full med plåtverktyg och en duktig instruktör. Dels för att få en grund i att forma plåt och hur verktygen ska användas. Och dels för att kunna prova de olika varianterna av verktyg inför kommande köp. Helt suveränt!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Back to (old) school.
Synd att du hamnade i skamvrån men du slapp åtminstone dumstrut.
Kul att det var en bra kurs som gav mersmak.
Har du inget att visa upp i stil med "denna har jag gjort i slöjden"?
Kul att det var en bra kurs som gav mersmak.
Har du inget att visa upp i stil med "denna har jag gjort i slöjden"?
Re: Back to (old) school.
Jo, det var skönt att slippa dumstrut av plåt.
Två slöjdalster fick följa med hem. "Urtavlan" på bilden och en "Miniatyrskärm". Övriga provbitar som jag experimenterade med hamnade i skrotlådan.
Ska beställa engelskt hjul, kantbock och krymp/sträck denna veckan har jag tänkt. Det lutar även åt att jag köper en superstadig handdriven gammal sick/fals av en kompis för 500kr och renoverar den.
Som sagt var det guld värt att kunna testa de olika verktygen. Den krymp/sträck som jag från början tänkt mig att köpa visade sig vara lite för grym i käftarna och gick lite för illa åt plåten i min smak, så det får bli en enklare modell som är snällare men lite mer tungjobbad.
Verktyg av den här typen är värsta träningsredskapen. Så nära gym som jag någonsin varit.
Två slöjdalster fick följa med hem. "Urtavlan" på bilden och en "Miniatyrskärm". Övriga provbitar som jag experimenterade med hamnade i skrotlådan.
Ska beställa engelskt hjul, kantbock och krymp/sträck denna veckan har jag tänkt. Det lutar även åt att jag köper en superstadig handdriven gammal sick/fals av en kompis för 500kr och renoverar den.
Som sagt var det guld värt att kunna testa de olika verktygen. Den krymp/sträck som jag från början tänkt mig att köpa visade sig vara lite för grym i käftarna och gick lite för illa åt plåten i min smak, så det får bli en enklare modell som är snällare men lite mer tungjobbad.
Verktyg av den här typen är värsta träningsredskapen. Så nära gym som jag någonsin varit.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Back to (old) school.
Ingen tid för eftertanke. Verktygen är beställda och jag hämtar dom på Fredag. Glädjen är stor.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Back to (old) school.
Om man ger sig in i en beteendevetskapsutbildning (vilket j_vla ord) får man ju liksom förbereda sig på att bli utklassad. Och det blev Du ju inte ?
Lycka till med Dina nyinvesteringar. Du kommer säkert att få till några fina plåtar.
Lycka till med Dina nyinvesteringar. Du kommer säkert att få till några fina plåtar.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.