Mazda 626 1992 ojämn tomgång
Mazda 626 1992 ojämn tomgång
har ärvt en Mazda 626 från 92 som har stort sentimentalt värde för mig och bilen är i fint skick och omhändertagen. Har kört bilen sporadiskt i 1 år och fungerat felfritt förutom att jag bytade kopplingen.
Nu när kylan kom så beter sig tomgång lite konstigt, när bilen är kall så är tomgång mellan 1500-2000, inget konstigt i sig, men efterhand som motortemperatur ökar så börjar tomgång sjunka men svajar upp och ner mellan 1000-1500 och bilen går ojämnt speciellt utan gaspådrag då hackar bilen sig fram. Efter ytterligare tid stabiliseras tomgången på 800-900 och bilen går som vanligt igen.
Någon som har någon idé var jag börjar felsöka?
Nu när kylan kom så beter sig tomgång lite konstigt, när bilen är kall så är tomgång mellan 1500-2000, inget konstigt i sig, men efterhand som motortemperatur ökar så börjar tomgång sjunka men svajar upp och ner mellan 1000-1500 och bilen går ojämnt speciellt utan gaspådrag då hackar bilen sig fram. Efter ytterligare tid stabiliseras tomgången på 800-900 och bilen går som vanligt igen.
Någon som har någon idé var jag börjar felsöka?
Re: Mazda 626 1992 ojämn tomgång
Önskar Dig välkommen till "vårt" emineta forum. Vi är inte så många, men den samlade kunskapen när det gäller GY (Golden Years) är stor.
Det enda jag kan komma på är en LMM som behöver rengöring el stora insugsslangen som kanske läcker och suger tjyvluft, men vänta tills "mazd" el "Speedo" svarar. Ngn av dom vet.
Det enda jag kan komma på är en LMM som behöver rengöring el stora insugsslangen som kanske läcker och suger tjyvluft, men vänta tills "mazd" el "Speedo" svarar. Ngn av dom vet.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Mazda 626 1992 ojämn tomgång
Hej mype! 1992 är lite för ny Mazda för detta forum (om det inte är en kombi du har). Jag känner inte igen symptomen exakt, men det kanske kan vara värt att kolla packningen mellan insug och topp. Ha motorn på tomgång och spreja startgas i skarven mellan insug och topp. om varvtalet ökar så är packningen trasig.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Mazda 626 1992 ojämn tomgång
Jag tog för givet att det handlar om en Kombi, alltså GY (Golden Years).
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Mazda 626 1992 ojämn tomgång
Hijackar tråden lite. Hur ska tomgång bete sig vid kall motor? Jag har en 2.2a där tomgång ligger på typ 2500 varv kall! Några minuter går den ner till kanske 1500 och vid varm motor stabil vid 900 ca. Så ingen vandrande tomgång eller så, men är inte 2500 väldigt högt?
Re: Mazda 626 1992 ojämn tomgång
Tomgångsventilen på 2,2 12v (och 2,0 16v) är ganska nyckfull, men vanligaste felet enligt min erfarenhet är att tomgången hänger sig på runt 1500 rpm även när motorn blivit varm. Lite störande men ingen stor grej...
Kan kanske vara tempgivaren till motorstyrningen som är dålig. Det är den gröna och du hittar den i närheten av termostaten.
Kan kanske vara tempgivaren till motorstyrningen som är dålig. Det är den gröna och du hittar den i närheten av termostaten.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Mazda 626 1992 ojämn tomgång
Hur hög bör tomgången vara som högst då?
Re: Mazda 626 1992 ojämn tomgång
Alltså, det är ju besjälade maskiner vi talar om här... Min 2,2-kombi kan vissa kalla dagar också få för sig att varva runt 2500 rpm en stund, men det händer inte ofta.
Mina olika "GY (Golden Years)" brukar ha en förhöjd tomgång runt 1500 rpm när de är kalla, men bara en kort stund.
Min 2,2-kombi hade lite hög tomgång även varm när jag köpte den. Det visade sig att tändningen stod lite fel. Aldrig fel att börja bekantskapen med en okänd Mazda genom att göra en ordentlig service och kolla över allt. Hur välskött den än är. Efter det så är det oftast bara en lång ekonomisk och problemfri resa genom livet, med mycket härlig svetsning.
Mina olika "GY (Golden Years)" brukar ha en förhöjd tomgång runt 1500 rpm när de är kalla, men bara en kort stund.
Min 2,2-kombi hade lite hög tomgång även varm när jag köpte den. Det visade sig att tändningen stod lite fel. Aldrig fel att börja bekantskapen med en okänd Mazda genom att göra en ordentlig service och kolla över allt. Hur välskött den än är. Efter det så är det oftast bara en lång ekonomisk och problemfri resa genom livet, med mycket härlig svetsning.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Mazda 626 1992 ojämn tomgång
Den här grejen på insuget roterar hela tiden tomgången är onormalt hög. Då den stannar blir den mer normal kring 1500 rpm då motorn är kall. Förstår ju att det har något med tomgångsventilen att göra men varför roterar den??
Re: Mazda 626 1992 ojämn tomgång
Det där är en spårryttare på tappen i den nedre leden på staget mellan spjällen i spjällhuset. Att den snurrar vid hög tomgång beror nog bara på vibrationer.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).