"Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
Härligt med någon mer som inte hyllar låga bilar! När jag hade min hatchback i drift var det enda störande att kliva ner i den. Jag gillar även att det är lite åt champagnehållet i silvermetallicen. Silvermetallic är väl snyggt egentligen, men när 90% av alla bilar är det så blir det så dödande tråkigt... En hottad nyans av grå... Boooring. Hellre oxiderad solid röd lack vilken dag i veckan som helst.
Det är så kul att känna din entusiasm och kärlek till Annie! Jag tror att du hittat rätt färdmedel nu. Släpp henne aldrig, och lär dig att svetsa!
Det är så kul att känna din entusiasm och kärlek till Annie! Jag tror att du hittat rätt färdmedel nu. Släpp henne aldrig, och lär dig att svetsa!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
- SkauneJohan
- Forumveteran
- Inlägg: 347
- Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
- Ort: Skåne/Blekinge
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
- SkauneJohan
- Forumveteran
- Inlägg: 347
- Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
- Ort: Skåne/Blekinge
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
fick pillat lite med Annie igår, spolarvätskan ville inte komma ut genom munstyckena trots att behållaren var full(nästan iallafal, snustorr vid köpet) ljust ute så tog en titt
det var ju solklart varför det inte funka
jaha... nu förstår jag varför
var tusan la jag avbitartången , hittade nånting vasst att klippa av en bit
så ja, nu är det bara o fixa mer spolarslang, den är väldigt spänd men fungerar för tillfället iallafall
tog och plockade av kamremskåpan, inget skrap frön övre, undre verkar inte iheller,
är nog löphjulet eller vattenpumpen ändå som låter
det var ju solklart varför det inte funka
jaha... nu förstår jag varför
var tusan la jag avbitartången , hittade nånting vasst att klippa av en bit
så ja, nu är det bara o fixa mer spolarslang, den är väldigt spänd men fungerar för tillfället iallafall
tog och plockade av kamremskåpan, inget skrap frön övre, undre verkar inte iheller,
är nog löphjulet eller vattenpumpen ändå som låter
- SkauneJohan
- Forumveteran
- Inlägg: 347
- Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
- Ort: Skåne/Blekinge
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
fick hem paket idag
vattenpump från magneti marelli, snr spännrulle, skf löprulle och gates kamrem
blir byttat på tisdag eller onsdag
wix oljefilter, gates termostat och filtron bränslefilter (oj vat termostaten och oljefiltret är smått
även lite extra att ha hemma, champion och hengst oljefilter, 2st luftfilter och NGK tändstift
syntest, kan ni se skillnad på
ZFR6A-11 övre (NGK 1041)
ZFR6F-11 undre (NGK 4291)
vattenpump från magneti marelli, snr spännrulle, skf löprulle och gates kamrem
blir byttat på tisdag eller onsdag
wix oljefilter, gates termostat och filtron bränslefilter (oj vat termostaten och oljefiltret är smått
även lite extra att ha hemma, champion och hengst oljefilter, 2st luftfilter och NGK tändstift
syntest, kan ni se skillnad på
ZFR6A-11 övre (NGK 1041)
ZFR6F-11 undre (NGK 4291)
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
Angående stiften så är det nog bara en ytterst liten skillnad i temperatur på dem, som säkert inte spelar någon roll vid någorlunda normal körning.
Angående skivor/trummor bak så har vi på våra bilar en fruktansvärt dålig och känslig konstruktion på handbromsen på skivbromsoken. Handbromsen brukar ge upp redan innan skivorna rostat sönder, och det säger inte lite...
Angående skivor/trummor bak så har vi på våra bilar en fruktansvärt dålig och känslig konstruktion på handbromsen på skivbromsoken. Handbromsen brukar ge upp redan innan skivorna rostat sönder, och det säger inte lite...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
- SkauneJohan
- Forumveteran
- Inlägg: 347
- Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
- Ort: Skåne/Blekinge
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
extra skönt att jag har trummor bak med andra ord
har läst en del om tändstift nu
enligt summit racing amerika (och NGK) så ska ZFR6A-11 (NGK 1041) användas från 1988 till 1989 med 48000km bytesintervall på alla 626 2.2 12V inklusive turbo och även mx-6 GT modellen fram till 1991
även Mazda b2600 och mpv(samma 12 ventilers 2.6) fram till 1989
enligt NGK ska dessa även fungera på Mazda 929 fram till 1991
kollar man sedan på ZFR6F-11 (NGK 4291)
så används dessa till ACURA BMW CHEVROLET CHRYSLER DODGE FORD HONDA JEEP Mazda PLYMOUTH PONTIAC från 1989 till 2011
och börjar användas i ford probe 1989 och Mazda 626 först 1990 sedan honda vtec från 1993
sedan hittar man dodge magnum, dodge ram, bmw 750 och 550 jeep grand cherokee osv
vad ska man ta för slutsats av detta?
i min mening verkar ZFR6A-11 (NGK 1041) vara specifikt anpassat till några få mazdamotorer medans det modernare ZFR6F-11 (NGK 4291) är en såpass lyckad konstruktion att den används i främst moderna tungjobbade dragbilar eller varviga högeffektsmotorer
om man dä tänker våra lätta Mazda 626 eller även den snäppet tyngre 929 med samma 2.2 motor eller Mazda b2600 i puckup eller minibuss använder ett specifikt "mazdastift" så skulle jag personligen tro att mazdastiftet ZFR6A-11 (NGK 1041) passar bättre i våra gamla bilar
sen har jag ju köpt båda och vill testa skillnaden
har läst en del om tändstift nu
enligt summit racing amerika (och NGK) så ska ZFR6A-11 (NGK 1041) användas från 1988 till 1989 med 48000km bytesintervall på alla 626 2.2 12V inklusive turbo och även mx-6 GT modellen fram till 1991
även Mazda b2600 och mpv(samma 12 ventilers 2.6) fram till 1989
enligt NGK ska dessa även fungera på Mazda 929 fram till 1991
kollar man sedan på ZFR6F-11 (NGK 4291)
så används dessa till ACURA BMW CHEVROLET CHRYSLER DODGE FORD HONDA JEEP Mazda PLYMOUTH PONTIAC från 1989 till 2011
och börjar användas i ford probe 1989 och Mazda 626 först 1990 sedan honda vtec från 1993
sedan hittar man dodge magnum, dodge ram, bmw 750 och 550 jeep grand cherokee osv
vad ska man ta för slutsats av detta?
i min mening verkar ZFR6A-11 (NGK 1041) vara specifikt anpassat till några få mazdamotorer medans det modernare ZFR6F-11 (NGK 4291) är en såpass lyckad konstruktion att den används i främst moderna tungjobbade dragbilar eller varviga högeffektsmotorer
om man dä tänker våra lätta Mazda 626 eller även den snäppet tyngre 929 med samma 2.2 motor eller Mazda b2600 i puckup eller minibuss använder ett specifikt "mazdastift" så skulle jag personligen tro att mazdastiftet ZFR6A-11 (NGK 1041) passar bättre i våra gamla bilar
sen har jag ju köpt båda och vill testa skillnaden
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
Ja, det var i sanning en djupgående analys... (Det var lite på det här sättet som Speedo och jag höll på när vi drog igång det här forumet.) För man vill ju veta hur saker förhåller sig, även när det gäller grejer som man på förhand är säker på inte spelar någon roll...
Jag har redan tidigare insett att jag kör med för gammal modell på stiften i min 2,2-kombi, men det passar min image.
Om du märker någon skillnad mellan A och F-stiften så blir jag mäkta förvånad.
Jag har redan tidigare insett att jag kör med för gammal modell på stiften i min 2,2-kombi, men det passar min image.
Om du märker någon skillnad mellan A och F-stiften så blir jag mäkta förvånad.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
- SkauneJohan
- Forumveteran
- Inlägg: 347
- Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
- Ort: Skåne/Blekinge
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
alltid kul att fördjupa sig värmevärde är ju samma, skillnaden ligger i att delen utanför toppen är snäppet längre och vi vet alla att längden har betydelse och längre är bättreMazd skrev: ↑lör 06 nov 2021, 09:26 Ja, det var i sanning en djupgående analys... (Det var lite på det här sättet som Speedo och jag höll på när vi drog igång det här forumet.) För man vill ju veta hur saker förhåller sig, även när det gäller grejer som man på förhand är säker på inte spelar någon roll...
Jag har redan tidigare insett att jag kör med för gammal modell på stiften i min 2,2-kombi, men det passar min image.
Om du märker någon skillnad mellan A och F-stiften så blir jag mäkta förvånad.
iallafall fick jag äntligen lite ledigt dag idag så satte igång att skölja kylsystemet
lite vätskor till dagen i ära
tog en titt under kylaren men plastgrejen som man ska vrida på för att tömma ville inte röra sig, tyckte det var onödigt att utmana ödet med 32år gammal plast, så lossade en slang istället, såklart har jag ett uppsamlingskärl under
kylarlocket var mysigt
se där en termostat på ett vettigt ställe (mercedes diesel har under grenröret )
passade på att rengöra överfyllnadskärlet med tandborste och vatten, blev bättre men inte det bästa
fastän jag plockade ur termostaten så blev grenröret varmt även efter en kortare sväng, i väntan på nerkylning så byttade jag luftfilter
tja, inte så farligt här iallafall, intressant att det sitter med 5st stjärnskruv/10mm bult och en normalt clips
Mazda orginal
det är smutsigt
det nya filtret lär ju göra susen för förbrukningen och kanske även effekt
spolar med vattenslang framlänges och baklänges till det kommer rent vatten, fyller på med destilerat vatten(batterivatten) kör en kort sväng och tömmer ut, 2a tömningen lika mysigt så backsköljer igen med slang 3e tömningen ger äntligen lite skillnad
4e tömningen blir imorgon(om jag hinner) eller tisdag, cliffhanger
jag följer chrisfix rekomendationer bland annat
https://www.youtube.com/watch?v=s--5ft5 ... l=ChrisFix
Senast redigerad av SkauneJohan den sön 07 nov 2021, 19:48, redigerad totalt 1 gånger.
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
Välbehövliga byten ser det ut som, både vatten och filter. Jag tror att Annie känner att hon kommit till ett bra hem.
De röda tändkablarna verkar kunna hänga med hur länge som helst, men glöm inte bort dom om hon är lite grinig någon morgon med fuktigt väder.
De röda tändkablarna verkar kunna hänga med hur länge som helst, men glöm inte bort dom om hon är lite grinig någon morgon med fuktigt väder.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
- SkauneJohan
- Forumveteran
- Inlägg: 347
- Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
- Ort: Skåne/Blekinge
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
det ska bli helt rent e tanken då kommer hon bli varm o go på vintern också(även om värmen e bra jämfört med diesel redan innan sköljning)
hade bara kylarvätskeintervallen sköts som den skulle hade det nog aldrig blivit såhär
har tittat lite efter tändkablar, rotor och rotorlock eftersom det är vanlig service i min mening, Mazda orginal vore trevligt eller NGK... verkar bara hitta nån efermarknadsbläha, funderar lite på blueprint dock eller beru i rotorn, men det verkar bara finnas det böjda fördelarlocket i facet
kanske se om Mazda orginal går att få fatt i nånstans
hade bara kylarvätskeintervallen sköts som den skulle hade det nog aldrig blivit såhär
kommer vara mumma för motor och värmepaket att bli rent och fint jag tror också att annie myser
har tittat lite efter tändkablar, rotor och rotorlock eftersom det är vanlig service i min mening, Mazda orginal vore trevligt eller NGK... verkar bara hitta nån efermarknadsbläha, funderar lite på blueprint dock eller beru i rotorn, men det verkar bara finnas det böjda fördelarlocket i facet
kanske se om Mazda orginal går att få fatt i nånstans