"Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
"Riktiga" tändkablar börjar bli exotiskt. Senast jag bytte blev det Biltemas feta blå universal, men jag vet inte om de har kvar dom i sortimentet. Har en tändkabelsats liggande som jag tror är Blueprint, så det får det bli nästa gång. En del eftermarknads-rotorer sitter misstänkt glappt på axeln så man får böja till blecket som håller dom på axeln lite, men jag har aldrig haft några problem med dom.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
- SkauneJohan
- Forumveteran
- Inlägg: 339
- Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
- Ort: Skåne/Blekinge
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
sista tömningen av kylsystemet (nr 4), fick slut på destilerat vatten så det blev 1 liter glykol (därav den lätta röda färgen)
en klar förbätttring jämfört med det första tömningen eller hur
det kommer bli en extra tömning då vattenpump, spännhjul/löprulle och kamrem byttas men det är nån annan än jag som gör det
jämför gates termostaten med den som satt i, ser ut som samma fast nytt
av nån anledning så ville muttern plötsligt lossa från vänstra pinnbulten , så fick skruva in pinnbulten , piece of cake
superb passform (som förväntat av gates)
äntligen uppstart med alla klammer och skruvar spända (med ny termostat)
6min senare börja tempmätaren äntligen röra sig,
det blev varmt i bilen, 4 grader ute och fläkten på tvåan gjorde det väldigt varm även med öppen förardörr
äntligen övre och nedre kylarslangar varma (15 minuter) bastuvärme trots öppen förardörr påminner om volvo 240
blir äntligen en provtur imorren, ska bli väldigt spännande att se hur många km jag behöver köra för att få värme i bilen
med volvo börjar lite värme komma redan efter knappt 800m och det blir riktigt varmt snabbt (3-4km?) merca bensinaren har jag glömt men det ska jag kolla imorren blir intressant
en klar förbätttring jämfört med det första tömningen eller hur
det kommer bli en extra tömning då vattenpump, spännhjul/löprulle och kamrem byttas men det är nån annan än jag som gör det
jämför gates termostaten med den som satt i, ser ut som samma fast nytt
av nån anledning så ville muttern plötsligt lossa från vänstra pinnbulten , så fick skruva in pinnbulten , piece of cake
superb passform (som förväntat av gates)
äntligen uppstart med alla klammer och skruvar spända (med ny termostat)
6min senare börja tempmätaren äntligen röra sig,
det blev varmt i bilen, 4 grader ute och fläkten på tvåan gjorde det väldigt varm även med öppen förardörr
äntligen övre och nedre kylarslangar varma (15 minuter) bastuvärme trots öppen förardörr påminner om volvo 240
blir äntligen en provtur imorren, ska bli väldigt spännande att se hur många km jag behöver köra för att få värme i bilen
med volvo börjar lite värme komma redan efter knappt 800m och det blir riktigt varmt snabbt (3-4km?) merca bensinaren har jag glömt men det ska jag kolla imorren blir intressant
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
Jo, nu börjar det behövas lite värme i bilen, även om man inte sover i den.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
- SkauneJohan
- Forumveteran
- Inlägg: 339
- Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
- Ort: Skåne/Blekinge
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
Hur stod nålen med gamla termostaten när bilen var varm?
Kan ju vara luft också. Kör lite till.
Kan ju vara luft också. Kör lite till.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
- SkauneJohan
- Forumveteran
- Inlägg: 339
- Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
- Ort: Skåne/Blekinge
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
minns faktist inte hur nålen stod innan iallafall står den nästan i mitten så var säkert lite luft
18 000mila service
tittade i garaget och hittade lite grejor
normalt är jag skeptisk till häxbrygder, men har testat detta i både glidaren(mercadiesel) och audi dieselen. Detta mirakelmedlet kan få oljan att bli som ny på en diesel i ca 5-600mil och få tyst på tickande lyftare
19mm plugg, packningen sitter som gjuten
sedär, packning till merca passar Mazda också
oljan som var i var kolsvart och riktigt blä
ut med den i med billiga skräpet som låg o skräpa i garaget+ motorsköljning
efter 6min tomgång med motorsköljning+skräpolja blev lyftarna väldigt tysta tömde ur och fylla på med mer av den billiga oljan som låg o tog plats i garaget, körde sedan till mekanikern som ska bytta kamrem, bränslefilter och olja+filter (så kan jag i lugn och ro fixa ramper till nästa service om 1000mil) märkte tydligt att motorn gick tystare, jämnare och blev varm snabbt
är väldigt förtjust i liqui moly sedan pennzoil slutade med 10w40 olja, den tystaste oljan jag har testat(förutom liqui moly), meguin är dotterbolag till liqui moly och enligt internet samma olja, fast i billigare förpackning, det ska jag testa
denne oljeservicen blir det wix filter och sista liqui moly oljan
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
I min 2,2-kombi 1990 så står nålen på tempmätaren strax över mitten (mitten = rakt upp) när motorn är varm.
När jag bytt kylarvätska så brukar nålen visa lite högre efter ca 5 km, och sedan snabbt återgå till strax över mitten.
När jag bytt kylarvätska så brukar nålen visa lite högre efter ca 5 km, och sedan snabbt återgå till strax över mitten.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
- SkauneJohan
- Forumveteran
- Inlägg: 339
- Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
- Ort: Skåne/Blekinge
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
då e kamrem mm fixat tempmätaren lägger sig strax innan mitten så man kan se F(ska fixa bild imorgon) så högre än tidigare och säkerligen normaltemp
anledningen till oljudet var en på tok allt för hårt spänd kamrem men nu är det tyst och bekvämt övre kamremskåpan fick såklart värmas och böjas lite för den låg också emot
gamla kamremmen var Mazda orginal
såhär såg det gamla bränslefiltret ut
gamla oljefiltret var mahle
och efter genomgång så är det konstaterat att mittendämparen har ett litet hål(det hörde jag redan innan), vänster framfjäder behövs bytas och ventilkåpspackningen likaså och ovanpå detta så fick mazdan beröm för att vara i välhållet och fint skick
så till nästa månad ligger det nya fjädrar runtom och fjäderben (fram iallafall) skrivet på att göra listan
imorgon ska jag hinna skifta till dubbadäcken som även främre paret är nybalanserade
anledningen till oljudet var en på tok allt för hårt spänd kamrem men nu är det tyst och bekvämt övre kamremskåpan fick såklart värmas och böjas lite för den låg också emot
gamla kamremmen var Mazda orginal
såhär såg det gamla bränslefiltret ut
gamla oljefiltret var mahle
och efter genomgång så är det konstaterat att mittendämparen har ett litet hål(det hörde jag redan innan), vänster framfjäder behövs bytas och ventilkåpspackningen likaså och ovanpå detta så fick mazdan beröm för att vara i välhållet och fint skick
så till nästa månad ligger det nya fjädrar runtom och fjäderben (fram iallafall) skrivet på att göra listan
imorgon ska jag hinna skifta till dubbadäcken som även främre paret är nybalanserade
Senast redigerad av SkauneJohan den tor 11 nov 2021, 13:53, redigerad totalt 1 gånger.
- SkauneJohan
- Forumveteran
- Inlägg: 339
- Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
- Ort: Skåne/Blekinge
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
bild på normaltemp just nu iallafall
har byttat till dom dubbade nokian hakkapelitta (inkl hjul) och vips så hade jag ett fullsize reservhjul
reservhjulsbaljan verkar var hyfsat fräsh
men har såklart rost på sina ställen som ska fixas
värre var det undertill, vänster bakre tröskel var rejält kexig, höger bak även den rätt så kexig och höger fram lite smått, kommer såklart fixas
har byttat till dom dubbade nokian hakkapelitta (inkl hjul) och vips så hade jag ett fullsize reservhjul
reservhjulsbaljan verkar var hyfsat fräsh
men har såklart rost på sina ställen som ska fixas
värre var det undertill, vänster bakre tröskel var rejält kexig, höger bak även den rätt så kexig och höger fram lite smått, kommer såklart fixas
Senast redigerad av SkauneJohan den sön 14 nov 2021, 17:37, redigerad totalt 1 gånger.
Re: "Annie" Mazda 626 2.2i-89 automat halvkombi
Kolla insidan av tröskeln vid bakre domkraftsfästet också. Ett favoritställe för plåtmasken. För att inte tala om fjäderbenstornen bak. (Men jag vill inte dämpa din entusiasm eller skrämma upp dig.)
För egen del på 2,2-kombin så funderar jag på när jag kommer att tappa reservhjulet genom baljan... Kanske bättre att byta till ett nödhjul i förebyggande syfte, så gör det inte så mycket.
För egen del på 2,2-kombin så funderar jag på när jag kommer att tappa reservhjulet genom baljan... Kanske bättre att byta till ett nödhjul i förebyggande syfte, så gör det inte så mycket.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).