En ny bekantskap som jag nu provat för första gången är NM stålprimer 270. Det är en 2-komp epoxiprimer som är avsedd att appliceras med pensel eller roller. Den ska vara helt tät, och ett lager ska räcka om den ska målas över. Annars kan man lägga två varv och låta det vara så.
Mina intryck: Luktar inte särskilt mycket. Är väldigt klibbig och ganska tjock och trögflytande. Det blir tjocka lager med fin yta. Går bra att pensla underifrån utan rinn och dropp. Härdar ganska sakta. Ger en ganska blank och hård yta.
NM Stålprimer 270.
NM Stålprimer 270.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: NM Stålprimer 270.
Intressant… svårt att testa fram om den är bättre än gula grunden dock, antar jag…
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: NM Stålprimer 270.
En yta som ska lackas för att bli riktigt snygg är nog inget för NM270. Då är nog Hagmans gula att föredra.
Underrede och trösklar är nog rätt ställe för NM270 tror jag.
Gillar NM270 och kommer att testa den hårt framöver.
Underrede och trösklar är nog rätt ställe för NM270 tror jag.
Gillar NM270 och kommer att testa den hårt framöver.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: NM Stålprimer 270.
Varför tror du inte den färgen är bra om man tänkt avsluta med snygg lack? Jag brukar alltid ha flera lager sprutspackel och vanlig grå grund sprejad och slipad innan slutlack, så det som är underst har ingen betydelse. Bästa rostskydd är det jag vill åt, samt att det måste ju vara något som annan färg vidhäftar på. (Gula grunden får man matta ner om den härdat lite länge).
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: NM Stålprimer 270.
NM270 Går inte att spruta och är så klibbig att det lätt följer med ludd från roller även om man preppar en microfiberroller genom att rulla den ordentligt mot maskeringstejp.
Men det tjocka färglagret kan säkert betraktas som grund/filler kombo och slipas fint. Måste ändå mattas upp inför överlackering.
Har två varv NM270 på bakaxelbalken och draget. Inget mer. Utsatta ställen, så det blir upp till bevis.
Men det tjocka färglagret kan säkert betraktas som grund/filler kombo och slipas fint. Måste ändå mattas upp inför överlackering.
Har två varv NM270 på bakaxelbalken och draget. Inget mer. Utsatta ställen, så det blir upp till bevis.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: NM Stålprimer 270.
Ok, håll oss gärna uppdaterade om hur det håller.
Har f.ö själv aldrig sprutat gula grunden, utan bara penslat.
Har f.ö själv aldrig sprutat gula grunden, utan bara penslat.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!