Pendlande Tomgång

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Pendlande Tomgång

Inlägg av mazdalover »

när du jordar den gröna ensamma kontakten så lägger sig databoxen i ett fast grundläge. sen är det bara att börja justera.

16v modellerna är bara justera rakt av.

2,0 8v och 2,2 12v måste man demontera vakuumslangarna från fördelaren och plugga slangarna.

detta har löst många problem runt om i värden och även för mig ;)

bilderna jag la upp är för 16v ska rota fram för 2,0 8v och 2,2 12v.
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Pendlande Tomgång

Inlägg av datadavid »

Tja, dåligt bränd menade jag nog.. har strulat runt lite mer med det här idag, efter att jag fick svetsat ihop mitt flång nya rostfria system som jag tyckte det var nödvändigt att köra över en sten med så flänsen mellan ljuddämparen och katen sprack..
Fördelardosan hade rätt bra med oxid uppbyggt på polerna som jag skrapade väck. Stiften såg fräscha och fina ut förutom den vanliga vitbrända oljeavlagringen..
Ingen förbättring, hostar, missar och spottar på tomgång och ända upp till 2000rpm Men ligger rätt konsekvent på 750-800 , så jag börjar undra om det inte är nåt annat än tomgångsmotorn..
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Pendlande Tomgång

Inlägg av datadavid »

Intressant observation: när jag jordar den gröna testkontakten som beskrivs på bilden så stendör motorn.
Undrar vad det betyder..

Edit: har med 99% säkerhet diagnosticerat felet till en läckande insugspackning. Knöligt.. den varvade upp när jag sprayade startgas vid ettans insug hursom. Upprepade flera ggr med samma resultat.
Tur att jag har en liggande nånstans.. har jag för mig.. :)
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Pendlande Tomgång

Inlägg av mazdalover »

att den dör bevisar att något inte är som det ska ;) varvar den upp med startgas så har du till 100% läkage
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Pendlande Tomgång

Inlägg av datadavid »

Då blir det rivning av insug idag.. antar att databoxen överkompenserar med att skicka in soppa hejvilt pga läckan och när den ställer sig i fast läge går den inte alls..
hursomhaver ska det bli mycket krångel och svordomar idag och förhoppningsvis en fungerande motor framåt kvällen!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2699
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Pendlande Tomgång

Inlägg av Speedo »

Exakt, så ligger det nog till! Lycka till...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Pendlande Tomgång

Inlägg av datadavid »

Ger upp för idag.. fick ur den gamla packningen som var helt trasig och i med den nya som jag klippte på mitten av montagetekniska skäl..
tog stopp när jag skulle få på konmuttern till förvärmningsröret som går från grenröret. Vägrar ta gänga! Allt efter det lär vara en barnlek..
Hoppas jag har en fungerande Mazda imorrn hursom.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Pendlande Tomgång

Inlägg av Mazd »

Man måste träffa helt rätt med startgasen för att hitta insugs-läckage. Extra svårt är det på 16v-toppen eftersom den är så bred. Man bör ha en böjlig förlängning på startgas-burken, annars är det svårt. Det är också bra att göra som datadavid och klippa isär insugspackningen. Den drar nämligen ihop sig med tiden och då går den sönder där den är som smalast, dvs runt portarna. Det borde vara en separat packning per port, men det blir väl svårt att hålla dem på plats, för bulthålen räcker nog inte till har jag för mig?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
datadavid
Forumveteran
Inlägg: 210
Blev medlem: lör 19 maj 2012, 16:58

Re: Pendlande Tomgång

Inlägg av datadavid »

Tjohoo!! Armarna är sönderrivna och kroppen är ledbruten, men bilen går fint igen!
Var inga problem att hitta läckan då min packning var tvärs av på ettan, lite spray i rätt område så varvade den upp. Att jag inte provat det tidigare..
Men fy vilket bök det var att få ihop allt igen.. fick bytt en rostig styrled också så nu borde den gå att besikta igen. Skönt!
Sundelin86
Inlägg: 2
Blev medlem: sön 11 feb 2024, 18:29

Re: Pendlande Tomgång

Inlägg av Sundelin86 »

Är ny här.
Har googlat på ojämn tomgång och hamnade på tråd.
Jag har en Mazda B2600i-91 som efter mycket strul nu går men har en tomgång som går upp och ned i frekvens likt flåsandet efter ansträngning. Tänkte ta bort kontakten till tomgångsmotorn men ryckte istället ut kontakten till brytaren som sitter vid gasvajerinfästningen på spjällhuset. Då funkar det med men hur e det möjligt? Och vad är då fel då den går då? Mätt den och den visar på att den funkar.
Skriv svar