En gammal tråd på hur man mappar bosch L jetronic vilket i min värld är väldigt likt det vi har på våra Mazda GY (Golden Years)
https://www.itinerant-air-cooled.com/vi ... =50&t=7761
Mappa sprutet
- SkauneJohan
- Forumveteran
- Inlägg: 339
- Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
- Ort: Skåne/Blekinge
Re: Mappa sprutet
Spännande...
Men gissar detta kanske inte är något man behöver rota i, såvida man inte trimmat/moddat på något vis?
Men gissar detta kanske inte är något man behöver rota i, såvida man inte trimmat/moddat på något vis?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
- SkauneJohan
- Forumveteran
- Inlägg: 339
- Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
- Ort: Skåne/Blekinge
Re: Mappa sprutet
Tror nog att Mazda har lyckats bra, men efter 30år+ så kanske det kan behövas finjustering ifall maskinen är törstig eller går lite sisådär. Eller ifall man vill etanolkonvertera
Lusläser hela tråden
Afr/lambda vid fullgas rekomenderas 12-12,5 (lambda 0,82-0,85)
Vid landsvägkörning på ca 1/3 gaspådrag 16-17 (lambda 1,09-1,16)
Tomgång ca 14 (lambda 0,95)
Detta är siffror som jag också sett tidigare i andra tuning sammanhang
Lusläser hela tråden
Afr/lambda vid fullgas rekomenderas 12-12,5 (lambda 0,82-0,85)
Vid landsvägkörning på ca 1/3 gaspådrag 16-17 (lambda 1,09-1,16)
Tomgång ca 14 (lambda 0,95)
Detta är siffror som jag också sett tidigare i andra tuning sammanhang
- SkauneJohan
- Forumveteran
- Inlägg: 339
- Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
- Ort: Skåne/Blekinge
Re: Mappa sprutet
Djupdykning
I sugmotorer verkar lambda 0,86-0,88 vara det som siktas efter vid fullgas (inte fetare än 0,84 om man bortser från fullgasanriktning)
För lägsta förbrukning på cruising, lambda 1,05-1,12 beroende på hur bra tändningen kan justeras, förbränningsrum mm (upp till 1/3 gaspådrag sen 0,86) tydligen klarar vissa 2 ventils motorer lambda på 1,16-1,22 med rejäl förtänding och enligt vissa borde man sikta i på lambda 1,09
Lätta gaspådrag lambda 0,92-0,96
Tomgång 0,95-0,96 verkar va magisk
0,92-1,02 verkar vara det varmaste så det ska undvikas i luftkylda motorer
Är riktigt sugen på att få reda på vad orginal Mazda ligger på och vad ändringar kan bli av justering i effekt och förbrukning
I sugmotorer verkar lambda 0,86-0,88 vara det som siktas efter vid fullgas (inte fetare än 0,84 om man bortser från fullgasanriktning)
För lägsta förbrukning på cruising, lambda 1,05-1,12 beroende på hur bra tändningen kan justeras, förbränningsrum mm (upp till 1/3 gaspådrag sen 0,86) tydligen klarar vissa 2 ventils motorer lambda på 1,16-1,22 med rejäl förtänding och enligt vissa borde man sikta i på lambda 1,09
Lätta gaspådrag lambda 0,92-0,96
Tomgång 0,95-0,96 verkar va magisk
0,92-1,02 verkar vara det varmaste så det ska undvikas i luftkylda motorer
Är riktigt sugen på att få reda på vad orginal Mazda ligger på och vad ändringar kan bli av justering i effekt och förbrukning
Re: Mappa sprutet
Det enda jag vet om lambda från tidigare (och besiktningar) är att man skall ligga så nära 1.0 som möjligt. Men det är förhöjd tomgång de mäter?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
- SkauneJohan
- Forumveteran
- Inlägg: 339
- Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
- Ort: Skåne/Blekinge
Re: Mappa sprutet
De brukar mäta vid tomgång och ca 2500rpm , de mäter också CO och HC (för att se så katalysatorn fungerar) just lambda 0,97-1,03 är till för att där arbetar katalysatorn effektivast inget annat
Lägst bränsleförbrukning får man ifall så mycket som möjligt av bensinen brinner upp i förbränningen (lite luftöverskott då blandningen aldrig är helt homogen)
Bäst effekt får man av att använda så mycket som möjligt av syret som finns (fetare blandning) och att förbränningen sker så snabbt som det bara går
Kom in på en flygplanssida (kolvmotorer)
Lambda
0,85 max effekt
1,02 ger renast avgaser med minst sot (men höga cylinder
1,09 lägst förbruk
Enligt vw bubbla forum ger lambda 1,05-1,12 lägst förbruk och 0,86 max effekt samt dödszonen för topplocks som överhettas är mellan 0,92-1,05
Vissa motorer har förbränningsrum/swirl där lambda 1,02 är det som ger minst förbrukning men oftast är det 1,05-1,1
Enligt mappnings forum på E85 gäller följande lambda
1,05-1,1 lägst förbruk
0,8-0,85 Max effekt (vissa motorer 0,9 max effekt)
En helt vanlig sugmotor kan ge 5% mer effekt på e85
Lägst bränsleförbrukning får man ifall så mycket som möjligt av bensinen brinner upp i förbränningen (lite luftöverskott då blandningen aldrig är helt homogen)
Bäst effekt får man av att använda så mycket som möjligt av syret som finns (fetare blandning) och att förbränningen sker så snabbt som det bara går
Kom in på en flygplanssida (kolvmotorer)
Lambda
0,85 max effekt
1,02 ger renast avgaser med minst sot (men höga cylinder
1,09 lägst förbruk
Enligt vw bubbla forum ger lambda 1,05-1,12 lägst förbruk och 0,86 max effekt samt dödszonen för topplocks som överhettas är mellan 0,92-1,05
Vissa motorer har förbränningsrum/swirl där lambda 1,02 är det som ger minst förbrukning men oftast är det 1,05-1,1
Enligt mappnings forum på E85 gäller följande lambda
1,05-1,1 lägst förbruk
0,8-0,85 Max effekt (vissa motorer 0,9 max effekt)
En helt vanlig sugmotor kan ge 5% mer effekt på e85