Termostat
Termostat
Nu när det går mot ännu kallare och j*vligare tider än denna skitsommar så kan jag inte längre blunda för att termostaten på 16v:n är lite seg. (Global warming? - My ass!)
Hittade en konstig grej på termostaten när jag bytte.....Gummitätningen till den lilla ventilen hade deformerats och krupit genom ventilen till "utsidan".....Således var lilla ventilen aldrig helt stängd. Har aldrig sett det tidigare.
Hittade en konstig grej på termostaten när jag bytte.....Gummitätningen till den lilla ventilen hade deformerats och krupit genom ventilen till "utsidan".....Således var lilla ventilen aldrig helt stängd. Har aldrig sett det tidigare.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: Termostat
köp en original om du vill slippa problem som tex motorn går varmare eller kallare en normal
Mazda original termostaterna funkar bäst konstigt nog
Mazda original termostaterna funkar bäst konstigt nog
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: Termostat
Japp, håller med mazdalover! Termostat är en av dom få saker som jag är noga med att alltid köpa orginal. Detta var en orginaltermostat som hängt med kanske 4-5år. Funkade nog i övrigt förutom gummitätningen.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Termostat
Jupp vi har pratat om det tidigare här i forumet. Piratvarianterna verkar oftast vara enklare gjorda med bara en ventil, se mycket annorlunda ut och finns även som sommar/vinter variant. Original är det som gäller!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Termostat
Och var kan man beställa en Mazda "original" termostat undrar jag stilla då? Eller rättare sagt, vilken tillverkare levererade original till Mazda? Min verkar ha gett upp nu efter 34 års trogen tjänst. Kommer knappt upp i 40 grader drifttemp
Edit: plockade ur termostaten och titta vad jag hittade! Den här jäkla stålpinnen satt fast i ventilen vart i motorn kan den ens tänkas a ha suttit??
Jaja, skruvar ihop igen och ser om det funkar, den har ju gått 15 mil med pinnen lös i kylsystemet.. kanske är till vattenpumpen eller nåt? Har bara bytt kylarvätska en gång på 10 år.
Edit: plockade ur termostaten och titta vad jag hittade! Den här jäkla stålpinnen satt fast i ventilen vart i motorn kan den ens tänkas a ha suttit??
Jaja, skruvar ihop igen och ser om det funkar, den har ju gått 15 mil med pinnen lös i kylsystemet.. kanske är till vattenpumpen eller nåt? Har bara bytt kylarvätska en gång på 10 år.
- Bilagor
-
- Visad 5040 gånger
Re: Termostat
Var glad för 35 år ! Min första höll bara 29 år
Den där "pinnen" kan väl ev vara pinnen som centrerar öppningsventilen på termostaten. På bilden ser det ju ut som själva ventilmembranet hamnat snett. Svårt att tänka sig att en stålpinne kan följa med runt i systemet.
Den där "pinnen" kan väl ev vara pinnen som centrerar öppningsventilen på termostaten. På bilden ser det ju ut som själva ventilmembranet hamnat snett. Svårt att tänka sig att en stålpinne kan följa med runt i systemet.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Termostat
Japp, pinnen skulle visst sitta där, skickade bilden till farsan som sa samma sak. Den måste ballat ur och kräkt ur sig pinnen. Nåja, beställt en ny
Re: Termostat
Har aldrig sett något liknande!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Termostat
Nej, men den tackade åtminstone för sig på ett distinkt vis och eftermarknads alternativet passade inte ens på en 16v så det blev original från brandt för 455kr+packning89kr. Tyckte väl 202inkl packning var för billigt..
Re: Termostat
Aha, det blev original till slut ändå.
Brandt, är det nån lokal Mazda ÅF?
Tyvärr har vår Mazda ÅF i Umeå slutat med Mazdan och kör med andra märken nu. Verkar vara en annan firma som börjat sälja Mazda men dom har säkert varken koll eller intresse i gamla prylar…
Brandt, är det nån lokal Mazda ÅF?
Tyvärr har vår Mazda ÅF i Umeå slutat med Mazdan och kör med andra märken nu. Verkar vara en annan firma som börjat sälja Mazda men dom har säkert varken koll eller intresse i gamla prylar…
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!