Min 626 GY (Golden Years) dog :-(

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Min 626 GY (Golden Years) dog :-(

Inlägg av Speedo »

Den har stått mycket senaste åren, och bara använts som reservbil några gånger per år. Servade den ordentligt innan jag ställde undan den i vintras. När det gjordes körde jag den varm på tomgång när jag luftade kylsystemet efter att ha bytt glykol. Noterade att den lät lite orolig på högre varv, små misständningar när jag höll den på kring 3-4000rpm. Tänkte inte mer på det utan ställde undan den, där den stod några månader ute orörd.

Körde den till jobbet för ett par veckor sedan och märkte ett nytt beteende. Startade direkt. Men när jag skulle hem från jobbet krävdes tre försök innan den startade, vilket aldrig har hänt förut. Första gångerna var det som att den bara hostade till, men startade inte. Hoppades att det var en engångsgrej och tänkte inte mer på det. For några dagar senare ner till stan och tillbaka, utan problem. Tyckte dock att jag kände något litet ryck under körning. Tänkte att den gått för mycket kortkörningar, så blåste ur den ordentligt. Ställde den hemma och nån timme senare skulle frugan ta den till affären. Hon kom bara runt kvarteret, så började den hosta och rycka enormt. Hon vände om och kom nästan ända hem till garaget, innan den dog helt. Vi fick putta in den i garaget.

När jag sedan provat starta, efter den kallnat, så har den tänt till men bara hostar och fräser.

Började kolla runt lite. Ville börja komma underfund med om det är ett bränsle eller tänd -relaterat problem. Öppnade vid tanken under passagerarsätet och lyssnade med en skruvmejsel mot tanken som jag tryckte mot örat medan jag lyssnade medan frugan försökte starta. Hörde då att bränslepumpen började surra, så det verkar inte som felet är där. Lossade sedan den lilla slangen från insugsröret till ventilkåpan, och sprutade in startgas. Spottade och fräste på samma sätt, ingen skillnad. Jag tolkar det som att felet bör vara tändrelaterat.

Tog loss tändhattarna och lade ett använt reservtändstift jag hade mot ventilkåpan och tittade medan frugan vred på nyckeln. Ingen synlig gnista. Tog då ett gräsklipparstift med mycket mindre gnistkap, och då kunde jag se en liten oregelbunden gnista. Så något fel med tändsystemet alltså. Var lika dålig gnista från alla tändhattar, så måste vara något "gemensamt". Tog då loss fördelarlocket, roter osv och undersökte. Hade rengjort där inte allt för länge sedan och det såg bara fint ut. Ingen oxid eller annat. Tändkablarna har jag aldrig bytt och är antagligen original, så visst skulle det kunna vara det. Men då torde det vara matarkabeln som farit, eftersom det påverkar alla stiften. Verkar också lite konstigt att kabeln skulle få avbrott helt plötsligt.

Den lilla tändmodulen, ignitorn, är ju en vanlig felkälla på dessa bilar. Jag har faktiskt bytt just den för 8år sedan och den har ju inte gått så mycket sedan dess. Dessutom brukar symptomen vara mer att den tvärdör helt. Samtidigt är den jag bytte till av märket Beru till skilland mot Mistubishi, som sitter där original, så det ärju inte omöjligt att Beru varianten beter sig lite annorlunda när den ger upp. Gjorde lite efterforskningar och verkade faktiskt gå att få tag i fortfarande, som tur. Lite otydligt vilken variant som är rätt/passar, men hittade bilder på originalet där det stod J117, vilket jag använde som referens. Väntar nu på att den skall anlända från skruvat.se. Märket var något för mig okänt, men hoppas den fungerar i alla fall. Då den bara kosta några hundra tänkte jag prova byta den först och se om det ger effekt. Om inte, så är jag utan idér.... kanske tändspolen? Hur kan man mäta upp/utesluta/felsöka den på bästa sätt tro?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Re: Min 626 GY (Golden Years) (Golden Years) dog :-(

Inlägg av Speedo »

It's alive! Kan gladeligen meddela att jag hittat felet och den fungerar nu.

Fick tändmodulen idag med posten (ovanligt sena på skruvat.se). Bytte den och testade förväntansfullt starta - stendöd. Nästan värre än innan jag bytt modulen faktiskt, så jag började tänka om jag pajat något i bytet eller om den nya modulen inte var rätt typ.

Lät den nya sitta kvar, medan jag funderade och drog mig till minnes att för många år sedan hade det varit något rappel med tändkabeln från tändspolen till fördelaren, och jag hade en känsla av att jag inte fixat det riktigt bra. Undersökte den och vid första anblick såg "hylsan" helt okey ut, satt stadigt i kabeln osv. Men när jag lyste med en ficklampa in i centrum såg det svart ut. Kunde inte se var tråden kom ut i centrum av kabeln, vilket syntes tydligt på dom andra tändkablarna. Så jag tog en multimeter och mätte mellan tändspolen och kabelsko anslutningen, och märkte att det var avbrott. Monterade loss den för att undersöka noggrannare.
IMG_2298.jpeg
Visad 1042 gånger
IMG_2300.jpeg
Visad 1042 gånger
IMG_2303.jpeg
Visad 1049 gånger
IMG_2306.jpeg
Visad 1054 gånger
IMG_2307.jpeg
Visad 1054 gånger
IMG_2308.jpeg
Visad 1054 gånger
Var lite svårt att komma åt att se då gummihatten satt som gjuten i själva kabeln. Men efter jag pillrat med en mejsel fick jag loss den så jag kunde dra tillbaka den. Fick då se hur bränt det såg ut, otroligt att det fungerat så länge. Som tur är kunde jag kapa kabeln några cm, sedan skala och vika mittledaren (kol?) längs sidan på kabeln och klämma dit hylsan igen. Vilken lättnad när jag tryckte dit den i fördelaren, testade starta och den kom igång direkt! Dock på lite dåligt humör första sekunderna då den var väldigt sur, och spottade svart rök. Men efter någon minut gick den perfekt igen! :thumbup:
Skööönt...

Slutet gott, allting gott, även om jag bytte tändmodulen i onödan. Men intressant nog kostade den ju under hälften mot förra gången jag bytte, så det känns inte så farligt. Dessutom har jag ju den "gamla" i reserv.
Användarens profilbild
SkauneJohan
Forumveteran

Inlägg av SkauneJohan »

Skönt att du fick bukt på, lite snopet :oops: när det var tändkabel istället för tändmodul, speciellt du som har sån bling på din Mazda :o braattha en tändmodul i reserv :thumbup:
mazDa built to last

"Annie" mazDa 626 2.2i 12V-89 halvkombi+automatlåda
Bild

glidaren w124 200D-93 diesel+automat med hela 75hk
Bild
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Kontakt:

Inlägg av Speedo »

Jo de flesta fel är ”enkla”, när man väl hittat dem :)
Men var ju ganska fort på spåret att det var tändrelaterat, och något som påverka alla cylindrarna. Vanligast med tändkabelstrul är nog problem med en cylinder.
Skriv svar