Känsligt ställe: Luftintag

Om du vill dela med dig av och beskriva en reparation eller modifiering du utfört, steg för steg, kan du göra det här.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Känsligt ställe: Luftintag

Inlägg av Mazd »

Speedo: Din bil bor väl i garage va? Jag tror att den kanske löper lite mindre risk eftersom det känsliga stället får chans att torka ibland.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Känsligt ställe: Luftintag

Inlägg av Speedo »

Jupp, den står i ett sånt där flerbils-kallgarage som brukar höra till hyreshus. Du har helt rätt i att det rinner mindre regnvatten därigenom för mig än för de som har bilen ute konstant, och det måste ju såklart påverka.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Känsligt ställe: Luftintag

Inlägg av Mazd »

Gammalt problem som blivit aktuellt igen... Såg i morse efter en väldigt regnig natt att det var en liten vattenpöl på golvet fram på passagerarsidan igen. Dags att göra om manövern med tätningsmassan på 16v:n skulle jag tro. Det är säkert minst 5 år sedan jag fixade det här felet på den, så det har hållt ganska bra ändå tycker jag.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Känsligt ställe: Luftintag

Inlägg av Speedo »

Kan du inte ta lite bilder då? Har aldrig fattat riktigt var det där stället är...

Edit: Läste igenom tråden från början nu. Tror jag förstår ungefär var det är. Men vore det kanske inte bäst att göra som Mazdalover sa, dvs att demontera handsfacket så man tar det den vägen istället? Eller är det enormt mycket jobb med det?

Undra om jag inte skall ta och testa hälla tunnflytande rostskydd uppifrån... det borde ju lägga sig runt kragen då tycker man. Har inga problem än, men det kommer ju förr eller senare...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Känsligt ställe: Luftintag

Inlägg av Mazd »

Jodå, jag ska ta bilder.

Kan nog vara möjligt innifrån också. Har inte bestämt mig riktigt hur jag ska gå till väga...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Känsligt ställe: Luftintag

Inlägg av Mazd »

Började så smått nu på kvällen att greja lite med detta från utsidan. Mina armar går inte längre ner i den avlånga öppningen framför vindrutan utan avsevärda smärtförnimmelser, så jag tog upp ett arbetshål i torpedväggen (så som jag gjorde på 2,2:an).

Det här är ett exempel på ett tillfälle då vedbodsmoddade huvgångjärn är enastående bra.
Här syns luftintagets "krage" och barr och skit som samlats runt.
Här syns luftintagets "krage" och barr och skit som samlats runt.
Visad 13380 gånger
Kan inte fatta att jag kom åt utan arbetshål förra gången...
Kan inte fatta att jag kom åt utan arbetshål förra gången...
Visad 13380 gånger
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Känsligt ställe: Luftintag

Inlägg av Speedo »

Coolt...

Jag tror jag skall testa stoppa in röret till rostskyddsflaskan genom gallret och mata på medan jag vevar runt röret lite. Borde få in det så att det lägger sig hyffsat rätt då tycker jag.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Känsligt ställe: Luftintag

Inlägg av Mazd »

Du bör nog ändå ta bort plastgallret för att göra rent runt "kragen" innan du sprutar rostskyddet. (Tandborte och smal pensel är bra.) Och så är det förstås bra om man ser vad man gör så det inte kommer ner alltför mycket rostskyddsmedel i luftintaget.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2790
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Känsligt ställe: Luftintag

Inlägg av Speedo »

Ok, tänkte fått slippa det, visst var det gallret som satt nitat på nåt vis och lätt gick sönder när man tog loss det?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Känsligt ställe: Luftintag

Inlägg av Mazd »

Det finns egentligen två galler kan man säga. Dels den långa plåten med luftintagshål framför vindrutan. Det är den som har en plastnit i varje ände som jag inte lyckats få bort hela på någon av mina bilar. Denna långa plåt sitter även med 6 st stora skruvar så jag har klarat mig bra utan plastnitarna.

Under den långa plåten sitter två mindre avlånga plastgaller. Dessa är skruvade. Det är det högra av dessa som måste bort innan det går att komma åt att täta runt "kragen".

Nu är jag i alla fall klar med tätningen och nästa regnväder får utvisa om jag lyckats eller inte...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar