Okej. Nu är det en ny dag och jag har inte tänkt på bilen överhuvudtaget inatt
Har inte tid att greja med den just för tillfället idag, men kanske hinner pilla lite ikväll. Tänkte att jag kanske kan sammanfatta problemen lite här så kanske vi kan komma fram till i vilken ände jag ska börja. Mkt intressant det som Kurtex skrev också, återkommer till det.
Som sagt började tomgången gå upp och ner för ett tag sedan. Ngn dag senare så stannar kylfläkten vilket gör att jag får hög motortemp. När jag nästa dag kör ner bilen till mitt mekarställe så märker jag också (vilket jag kom ihåg först nu) att kupéfläkten också lagt av. Tänker då inte att det kan ha ett samband med kylarfläkten. När jag felsöker på kylarfläkten så hittar jag precis som Kurtex tog upp en kraftigt oxiderad blå kabel som går in i reläet som sitter innerst (närmast åt torpedväggen till) på staget som sitter framme jämte kylaren. Var detta förresten rätt relä? Jag plockar ut reläet och tar ut kabeln vars flatstift helt har oxiderad bort. Byter ut flatstiftet mot ett nytt och sätter tillbaka allt. Går in och startar bilen. Då helt plötsligt funkar kupéfläkten utan problem! Jag ser hur motortempen höjs och märker till min glädje att kylfläkten också startar. Men är mkt förbryllad över hur reläet kan ha att göra med både kupéfläkt och kylarfläkt. Bestämmer mig ändå för att ta en titt på givarna som sitter på huset till termostaten bara för att kontrollera lite. MEN! Givaren som sitter längst till höger på huset (vilken av dom det nu är?) spricker nästan så fort jag petar på den. Den har blivit spröd av värmen. Det är liksom bara själva kroppen till givaren som spricker och själva känselkroppen sitter fortfarande fast nere i termostathuset. Jag är mkt osäker på om den längre fungerar som den är tänkt! kanske borde byta den. Men kylfläkten går fortfarande som den ska efter att jag fixat den oxiderade kabeln.
Ganska nöjd ändå går jag som sagt därefter på tomgångsmotorn och ni vet vad som hände efter den "reparationen". Nu kan jag sammanfatta dom aktuella problemen såhär:
1. Kupéfläkten går bara på två hastigheter (troligtvis motståndet som behöver bytas och har troligen inget samband med det andra felen som jag ser det)
2. HOLD lampan på automatllådan blinkar och bilen växlar endast mellan två växlar. (Har läst på internet att denna lampa blinkar då transmissionen inte fungerar som den ska)
3. Den trasiga givaren på termostathuset som jag inte riktigt vet om den fungerar längre.
4. Bilen går ojämnt och bluddrar. (Känns som tjuvluft)
Så ser problemen ut och nu är frågan vart jag ska börja. Kan det vara så som Kurtex säger att problemen med kylar fläkten har samband med tomgångsproblemen?
Nu kommer en INTRESSANT iakttagelse: När kylfläkten gick sönder så slutade tomgången att pulsera! Den gick bara upp och lade sig på 2000RPM när man lade i "P" läge på lådan och parkerade, men den pulserade INTE! När jag sedan fixar reläet som kabeln oxiderat vid och provar bilen igen så BÖRJAR TOMGÅNGEN PULSERA SÅ FORT FLÄKTEN STARTAR!
Det verkar alltså finnas ett samband! Nämndes att jag ska kolla om reläet klickar när fläkten startar. Är det det första steget jag ska ta? Är det rätt relä jag har pillat med förresten? Jag vet att reläet fungerar eftersom jag testade det igår genom att koppla 12 V på det när jag hade ut det och kolla så att det drog som det skulle.
Ska jag byta givaren på termostathuset? Frågade igår vilken av dom som är vilken och fick svar, men förstår inte riktigt. Dom sitter ju två jämte varandra liksom. Båda verkar ha med fläkten att göra.
Problemet med att den går ojämnt tror jag som ni säger kan bero på att det är otätt mellan spjällhuset och tomgånsspjället som ni säger. Hade bråttom igår och gjorde en egen packning istället för att sätta dit en ny. Kan man testa om den tar tjuvluft där på ngt sätt? Har hört att man kan hitta läckor med hjälp av startgas på ngt sätt.
En annan aspekt är ju växellådsproblemet som helt plötsligt dyker upp efter att jag pillat med kylfläkt och tomgångsmotor. Jag tycker det luktar elfel! Sånt brukar kunna spöka med mkt. Kanske borde jag som det har nämnts leta efter oxid på fler ställen?
Nu har jag försökt sammanfatta alla problem och hur jag egentligen gick till väga igår. Kom på en hel del detaljer som hände som jag missade att nämna igår. Jag är mkt tacksam för all hjälp ni ger mig! Verkligen! Grymt bra med sånt här forum. Kan vi försöka få ihop nån lista på i vilken ände jag ska börja nu tror ni? Vore kanon om ni kunde hjälpa mig med det! Jag känner att det krävs nån form av struktur i felsökandet.
/En mycket tacksam men lite konfunderad William