Sida 2 av 4

Re: Xenon-konvertera!

Postat: tis 03 nov 2009, 18:35
av Speedo
Nu är det största problemet när man bländar av. På Mazdan har jag bra halogenlampor iaf, GE megalight 60+ lampor tror jag. Blev ett lyft när jag bytte till dom också kommer jag ihåg. Men på Toyyan är det bedrövligt. Känns som att stänga av ljuset helt i princip när man bländar av. Hittade att OK/Q8 säljer GE lamporna, och hittade H7 GE Megalight 50+, så det blir att slänga in dom ikväll.

Re: Xenon-konvertera!

Postat: tis 03 nov 2009, 19:58
av Mazd
Ja, nu är det mörkt så det är rent beklämmande. Kvart i fyra blev jag klar i vedboden och då höll solen på att gå ned... Det måste ju vara något fel!

Re: Xenon-konvertera!

Postat: tis 03 nov 2009, 22:21
av Speedo
Ja, den här årstiden är bedrövlig. Längtar tills det kommer lite snö och ljusar upp. Du har inget problem med ljusutbytet på dina bilar, nu i mörkret?

Jag har varit ute och bytt halvljus lamporna i Toyyan nu. Det satt två halvbrända lampor, en GE och en Philips. Och med det sagt så blev det nog faktiskt 50% mer ljus som det stod på kartongerna till dom nya GE Megalight lamporna. Vitare, starkare piggare ljus med mer tryck i. Visste dom var bra då jag skaffat dom till Mazdan för länge sedan. Så dessa lampor rekommenderas varmt (ljust?). Dessutom billigare än tex Osram nightbreaker som dessutom enl. info på kartongen har kortare livslängd än "normallampan".

Re: Xenon-konvertera!

Postat: ons 04 nov 2009, 12:56
av Mazd
Har inte REFLEKTERAT över mitt dåliga lyse. Antagligen för att jag är van vid det.

Re: Xenon-konvertera!

Postat: ons 04 nov 2009, 17:44
av Speedo
Fast du kanske har ganska bra halogenare där iaf... :?:

Xenon-konvertera: Toyotan

Postat: lör 07 nov 2009, 17:12
av Speedo
Tömde kameran idag och hitade några bilder som jag knäppte när jag konverterade Toyotan. Lite OT men det är ju en inte allt för avlägsen släkting.
Första testkörningen. Ena ljuset klart, one more to go...<br />Om nån undrar vad sladden är till så är det bara till en sladdlampa som jag hade liggandes i motorutrymmet för bättre belysning.
Första testkörningen. Ena ljuset klart, one more to go...
Om nån undrar vad sladden är till så är det bara till en sladdlampa som jag hade liggandes i motorutrymmet för bättre belysning.
Visad 13165 gånger
300% mer ljus som det sägs vara med xenon känns faktiskt inte speciellt överdrivet...  En otrolig skillnad rentutsagt.
300% mer ljus som det sägs vara med xenon känns faktiskt inte speciellt överdrivet... En otrolig skillnad rentutsagt.
Visad 13165 gånger
I motorutrymet var det mycket fullare än på Mazdan och svårt att hitta nåt bra stället för ballasterna. Efter jag plockat av plastkåpan över kylarna och tagit bort grillen hittade jag ett bra ställe där jag klämde in ballasterna under strålkastarna på balken. Dubbelhäftande tejp och två jätte-buntband så satt det stenhårt.
I motorutrymet var det mycket fullare än på Mazdan och svårt att hitta nåt bra stället för ballasterna. Efter jag plockat av plastkåpan över kylarna och tagit bort grillen hittade jag ett bra ställe där jag klämde in ballasterna under strålkastarna på balken. Dubbelhäftande tejp och två jätte-buntband så satt det stenhårt.
Visad 13165 gånger
Locket till strålkastarna är av Gummi på Toyotan istället för hårdplast som på Mazdan. Skar upp ett runt hål med mattkniv och stack sedan igenom den medföljande genomföringen. Blev bra.
Locket till strålkastarna är av Gummi på Toyotan istället för hårdplast som på Mazdan. Skar upp ett runt hål med mattkniv och stack sedan igenom den medföljande genomföringen. Blev bra.
Visad 13165 gånger

Re: Xenon-konvertera!

Postat: ons 11 nov 2009, 16:22
av Mazd
Såg knölfullt där. Inte så lätt- eller kul-mekat. Men uppenbarligen mycket bättre lyse.

Re: Xenon-konvertera!

Postat: tis 28 sep 2010, 20:42
av Speedo
Vill bara återigen slå ett slag för xenon konverteringen! Ovärderligt nu när mörkret faller på tidigare och tidigare på kvällarna. Med nuvarande dollar-kurs får man ett 55w kit, inkl. frakt, för under 500kr på vvme.com, ofattbart prisvärt måste jag säga. Ett pass i skruvhörnan sen, så är man "hemma". :thumbup:

Re: Xenon-konvertera!

Postat: mån 18 okt 2010, 21:44
av Onc
Tanken på att xenonkonvertera H1 delen i Mazdan vill inte lämna mig.

Hur har belysningen fungerat? Eftersom det är helljuset det gäller så undrar jag om du upplever en fördröjning då du växlar mellan halv- och (xenon) helljus? Jag vet att en vanlig H4 lampa också är med i leken och då kanske överångarna inte känns tröga???? Jag funderar på att göra likadant som du har gjort och jag undrar om det är en poäng att driva Xenonljuset direkt från batteriet. Vad jag förstår så krävs det endast lite mer kabel och ett enkelt relä så är man i princip klar. Har du någonsin upplevt att dina xenonljus fladdrar då du växlar snabbt mellan hel- och halvljus? Ditt inlägg om konverteringen är riktigt inspirerande :geek:

Onc

Re: Xenon-konvertera!

Postat: tis 19 okt 2010, 19:57
av Speedo
Det fungerar kanon! :thumbup:

Har ett litet glapp i en av kablarna på vänster sida på Mazdan, som gör att den kan flimmra. Har bara märkt det när jag gjort tester i garaget lustigt nog, och det har försvunnit när jag tryckt till kablarna. Vid tillfälle skall jag ta isär och se om jag kan bryta till blecken lite så det blir bättre kontakt. :think:

Jo, det är fördröjning vid första påslaget. Tar kanske 20sec till full styrka (med ett blåare sken från början). Men det går ganska fort tills den nått samma styrka som en vanlig lampa, och vid full styrka är den ju ca:3ggr starkare. När xenon lampan väl värmts upp och du bländar av för ett möte och sedan slår på igen, så märker man i princip ingen fördröjning alls.

Eftersom xenonlampan drar lika eller mindre ström än originalet, så tror jag inte man vinner mycket på att köra med relä. Finns ju dock de som påstår att de fått bättre tryck i originallampan genom att dra tjockare kablar där originalen är mycket veka. Nu har vi ju iof ingen lampvarning på våra bilar, men tänk på att du inte får någon last på originalsladdarna då.

Lycka till! :wave: