Mazda 626 GLX 5dr hatchback, FE3-T (bara länkar)
Re: Mazda 626 GLX 5dr hatchback, FE3-T (bara länkar)
Hej igen
Nu finns det 2 uppdateringar till uppe, iaf på mx6.com och snart uppdateras tråden på zatzy.com å alla andra ställen.
Uppdateringarna är för 2008-01-15 och 2008-01-16
Nu finns det 2 uppdateringar till uppe, iaf på mx6.com och snart uppdateras tråden på zatzy.com å alla andra ställen.
Uppdateringarna är för 2008-01-15 och 2008-01-16
Re: Mazda 626 GLX 5dr hatchback, FE3-T (bara länkar)
Exklusiv uppdatering för mazdaforum.chotai.se!
Projektet rullar på!
Snart är allt färdigt så att det går att provstarta med nya turbon
Grundladded är 0,6Bar vilket är 0,05Bar mer än vad jag har kört med gamla turbon och den nya lär nog flöda lite mer.
Vid 0,55Bar spann kopplingen ordentligt om jag inte var försiktig.
Då jag inte kan sänka laddet manuellt kommer jag att fetta på ordentligt så att motorn helt enkelt kommer att gå för fett för att komma upp i ladd.
Det kommer även att fylla en annan funktion, om jag har ett läckage någonstans så kommer jag att kunna se det tydligt.
Självklart blir det någon liten film
Dessa saker kommer jag att göra innan besiktning:
Slipa/blästra:
Vänster hub
Höger Hub
Vänster drivaxel
Höger drivaxel
4st AAS fjäderben
Grenrör
Downpipe
Mellanrör
6st tryckrör
Måla:
Vänster hub
Höger Hub
Vänster drivaxel
Höger drivaxel
4st AAS fjäderben
Downpipe
Mellanrör
6st tryckrör
Grenröret kommer att coatas och lindas med avgasbandage. Downpipen kommer nog också att lindas.
Efter besiktningen ska jag ställa av bilen hos en kompis (ej 100% säkert men så är planen) och göra följande:
Projektet rullar på!
Snart är allt färdigt så att det går att provstarta med nya turbon
Grundladded är 0,6Bar vilket är 0,05Bar mer än vad jag har kört med gamla turbon och den nya lär nog flöda lite mer.
Vid 0,55Bar spann kopplingen ordentligt om jag inte var försiktig.
Då jag inte kan sänka laddet manuellt kommer jag att fetta på ordentligt så att motorn helt enkelt kommer att gå för fett för att komma upp i ladd.
Det kommer även att fylla en annan funktion, om jag har ett läckage någonstans så kommer jag att kunna se det tydligt.
Självklart blir det någon liten film
Dessa saker kommer jag att göra innan besiktning:
Slipa/blästra:
Vänster hub
Höger Hub
Vänster drivaxel
Höger drivaxel
4st AAS fjäderben
Grenrör
Downpipe
Mellanrör
6st tryckrör
Måla:
Vänster hub
Höger Hub
Vänster drivaxel
Höger drivaxel
4st AAS fjäderben
Downpipe
Mellanrör
6st tryckrör
Grenröret kommer att coatas och lindas med avgasbandage. Downpipen kommer nog också att lindas.
Efter besiktningen ska jag ställa av bilen hos en kompis (ej 100% säkert men så är planen) och göra följande:
- Riva nya växellådan och se över den så att allt är ok samt göra några saker för att förlänga livet
- Riva motorn för att byta kolvar samt stakar. Lite kosmetiska saker ska också göras då som t.ex. måla blocket
Re: Mazda 626 GLX 5dr hatchback, FE3-T (bara länkar)
Kul att höra från Dig eraeser, och att projektet rullar på!
Det var inga dåliga planer men Du verkar ju besitta en närmast skrämmande energi så jag blir inte förvånad om det blir gjort. Bara Du har tiden som behövs.....
Tycker generellt att vi har bra bredd på bilarna i det här sällskapet: Allt från ett par riktigt aggressiva skapelser via Speedos pärla som vårt "ansikte utåt" till en groddodlande beater på Nya Zeeland. (Inget illa menat washout. Jag tvättar inte heller så gärna för det lossnar så mycket delar då.)
Det var inga dåliga planer men Du verkar ju besitta en närmast skrämmande energi så jag blir inte förvånad om det blir gjort. Bara Du har tiden som behövs.....
Tycker generellt att vi har bra bredd på bilarna i det här sällskapet: Allt från ett par riktigt aggressiva skapelser via Speedos pärla som vårt "ansikte utåt" till en groddodlande beater på Nya Zeeland. (Inget illa menat washout. Jag tvättar inte heller så gärna för det lossnar så mycket delar då.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Mazda 626 GLX 5dr hatchback, FE3-T (bara länkar)
Kan bara fullständigt instämma med Mazd!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Mazda 626 GLX 5dr hatchback, FE3-T (bara länkar)
Oj, nu har mina projekttrådar stått väldigt stilla :-/
KTH Racing har tagit väldigt mkt tid.
Provkörning av bilen har ägt rum med stort leende som resultat fast kopplingen börjar slira vid 0,5Bar övertryck, då släpper jag gasen, men den bygger ladd så snabbt så den hinner komma upp i 0,63Bar innan foten är borta från gasen.
Växellådan är redo för montering. Diffpinnen är fast svetsad och alla skruvar är dragna med gänglåsning. Bytte även ut en skruv som håller "shift-gate" till en längre.
En nippel för EGT har jag nu så den ska svetsas fast på grenröret och sedan ska grenröret och downpipe'n snyggas till så att dom är redo för coatning och lindning.
En stor skillnad när man lyfter på huven är att frontplåten är ombyggd för att underlätta rördragning, samt att den är lackad.
I nästa vecka bör jag ha mer tid till bilen. Den SKA ut den här sommaren
KTH Racing har tagit väldigt mkt tid.
Provkörning av bilen har ägt rum med stort leende som resultat fast kopplingen börjar slira vid 0,5Bar övertryck, då släpper jag gasen, men den bygger ladd så snabbt så den hinner komma upp i 0,63Bar innan foten är borta från gasen.
Växellådan är redo för montering. Diffpinnen är fast svetsad och alla skruvar är dragna med gänglåsning. Bytte även ut en skruv som håller "shift-gate" till en längre.
En nippel för EGT har jag nu så den ska svetsas fast på grenröret och sedan ska grenröret och downpipe'n snyggas till så att dom är redo för coatning och lindning.
En stor skillnad när man lyfter på huven är att frontplåten är ombyggd för att underlätta rördragning, samt att den är lackad.
I nästa vecka bör jag ha mer tid till bilen. Den SKA ut den här sommaren
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: Mazda 626 GLX 5dr hatchback, FE3-T (bara länkar)
hur går det med monster mazdan???
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: Mazda 626 GLX 5dr hatchback, FE3-T (bara länkar)
den går rätt fint.
Sköt några kolvar i sommras dock inget stort så jag satte i några kolvar jag hade liggandes med nya ringar.
Ska snart plocka av grejerna inför besiktning och sedan ska dom på igen.
Nya drivknutar behövs :-/
Ser ut som om att jag behöver ta hem dom från usa
EDIT: upptäckte att den här tråden inte är uppdaterad sedan 2008
Växellådan sitter på plats. den har blivit nertagen en gång på grund av läckage.
Då pajjade jag syncringen för backen. Letade iaf en vecka innan jag fick tag på rätt art. nr. så att jag kunde beställa den på Mazda.
Lådan sitter ihop igen.
Jag tror även att jag har hunnit byta turbo sedan senaste inlägget....
Första turbon var en td04-15t med 4-kant rör som grenrör (jag fick det på köpet).
Nu är det en td05-16g med ett eget extraktor grenrör.
Oljereturen ska byggas om lite så att den kanske slutar läcka någon gång.
Sköt några kolvar i sommras dock inget stort så jag satte i några kolvar jag hade liggandes med nya ringar.
Ska snart plocka av grejerna inför besiktning och sedan ska dom på igen.
Nya drivknutar behövs :-/
Ser ut som om att jag behöver ta hem dom från usa
EDIT: upptäckte att den här tråden inte är uppdaterad sedan 2008
Växellådan sitter på plats. den har blivit nertagen en gång på grund av läckage.
Då pajjade jag syncringen för backen. Letade iaf en vecka innan jag fick tag på rätt art. nr. så att jag kunde beställa den på Mazda.
Lådan sitter ihop igen.
Jag tror även att jag har hunnit byta turbo sedan senaste inlägget....
Första turbon var en td04-15t med 4-kant rör som grenrör (jag fick det på köpet).
Nu är det en td05-16g med ett eget extraktor grenrör.
Oljereturen ska byggas om lite så att den kanske slutar läcka någon gång.
Re: Mazda 626 GLX 5dr hatchback, FE3-T (bara länkar)
Tjenare eraezer, det var inte igår!
Kul att det händer saker. Har du några bilder någonstans månne?
Kul att det händer saker. Har du några bilder någonstans månne?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Mazda 626 GLX 5dr hatchback, FE3-T (bara länkar)
Tjaba,
yes det finns bilder.
Jag tror att tråden på mx6.com är uppdaterad, annars finns bilderna på pixbox.
Bara å söka på eraezer.
yes det finns bilder.
Jag tror att tråden på mx6.com är uppdaterad, annars finns bilderna på pixbox.
Bara å söka på eraezer.
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: Mazda 626 GLX 5dr hatchback, FE3-T (bara länkar)
WEEEE som man har längtat efter detta. GO GO ERAEZER
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.