Mazda 626 HGV 2,0i 1989
Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989
När jag köpte bilen lös varningslampan för trasig lampa på instrumentpanelen. Vid närmare koll lös varken höger eller vänster bakljus (blinkers och dimljus och backljus fungerade). Efter lite letande med STOR hjälp av våra nya verkstadshandböcker hittade jag ironiskt nog felet i "The Stop and Taillight Checker". El är jag absolut kass på men jag lyckades ändå pilla isär den lilla dosan och hitta en liten avbränd bit på kretskortet och bygla över det skadade stället med några ihoptvinnade kopparstrån från en kabel som jag lödde fast. Nu verkar det funka... Men varför gick det sönder från början frågar sig vän av ordning, det är ju japanskt? Eller är det bara sådant som kan hända?
Förra ägaren besiktade i mitten av April, så då måste ju lamporna bak ha lyst...
Förra ägaren besiktade i mitten av April, så då måste ju lamporna bak ha lyst...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989
Kom igång lite med lacken också idag. Vänstersidan är ganska fin nu. En klar förbättring i alla fall. Mycket smårepor och liknande, men det är inte min grej att bekymra mig över sådant. Som bekant är det tre steg ifrån som gäller här.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
- mazdalover
- Forumveteran
- Inlägg: 655
- Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
- Ort: bjuv
- Kontakt:
Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989
hehe vad skulle man göra utan böckerna som min sambo fixade fram
den ser jävligt fräsch ut i karossen för övrigt
peace out and over end out mvh danne
den ser jävligt fräsch ut i karossen för övrigt
peace out and over end out mvh danne
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989
Mazdalover: Tur att du inte gjorde slag i saken och levde resten av livet i celibat med din kombi, som du skrev att du skulle göra (för länge sedan).
Fräsch i plåten är inte bara som det ser ut. Mums!
Fräsch i plåten är inte bara som det ser ut. Mums!
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989
Antar att kamerabilden motsvarar ca:3m, och då kan jag bara säga att det ser riktigt bra ut. Att få bort oxiden (lackens "rost") är ju det viktigaste och gör en enorm skillnad.
Snyggt jobbat att du hittade elfelet. Lät ju inte helt enkelt. Vart satt den där lilla lådan med kretskortet? Det kan inte brinna av där om det blir kortslutning i nån lampa?
Snyggt jobbat att du hittade elfelet. Lät ju inte helt enkelt. Vart satt den där lilla lådan med kretskortet? Det kan inte brinna av där om det blir kortslutning i nån lampa?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989
Lilla lådan med kretskortet sitter på torpedväggen lite högre upp än säkringsboxen. (Under lilla lådan sitter blinkersrelät som ser ungefär likadant ut.)
Båda glödlamporna var hela men lös inte, jorden var ok i lamphållarna. Det fanns ström till säkringshållaren, säkringen var hel, men ingen ström kom till lamporna bak. Hittade "The stop and taillight checker" (som jag inte visste fanns) i kopplingschemat och så fanns det ett avsnitt i verstadsboken som beskrev exakt hur man skulle mäta på anslutningsstiften för att kolla funktionen. Stift "F" hade ingen kontakt med andra stift enligt beskrivningen och där låg felet. Innan jag plockade isär lilla lådan så tog jag samma del från 16v:n och provmätte (med ok resultat på alla stift) och testade även "live" i 2,0:an. Då lös bakljusen. Felet var garanterat hittat. Att det även gick att laga var en bonus.
Har en hel del jobb nu... Det är så frustrerande. Vill bara vaxa och fixa nya Mazdan men hinner inte med.
Båda glödlamporna var hela men lös inte, jorden var ok i lamphållarna. Det fanns ström till säkringshållaren, säkringen var hel, men ingen ström kom till lamporna bak. Hittade "The stop and taillight checker" (som jag inte visste fanns) i kopplingschemat och så fanns det ett avsnitt i verstadsboken som beskrev exakt hur man skulle mäta på anslutningsstiften för att kolla funktionen. Stift "F" hade ingen kontakt med andra stift enligt beskrivningen och där låg felet. Innan jag plockade isär lilla lådan så tog jag samma del från 16v:n och provmätte (med ok resultat på alla stift) och testade även "live" i 2,0:an. Då lös bakljusen. Felet var garanterat hittat. Att det även gick att laga var en bonus.
Har en hel del jobb nu... Det är så frustrerande. Vill bara vaxa och fixa nya Mazdan men hinner inte med.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989
Ok... Stift F skulle ha kontakt med andra stift, om jag förstår rätt?Mazd skrev:Stift "F" hade ingen kontakt med andra stift enligt beskrivningen
Tycker nästan ändå att det måste varit nån kortslutning nånstans. Om banan på kretskortet brunnit av, måste det gått mycket ström. Och den borde ju vara dimensionerad för att klara den vanliga förbrukningen av lamporna.
Skulle nästan gjort en kort post om det här i "guider och beskrivningar" så det är lätt att hitta igen om nån annan får samma fel.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989
Jo, stift F skulle ha kontakt med en del av de andra stiften men inte med alla. Det var en hel tabell i verstadshandboken, så det var bara att kolla stift för stift, kontakt eller ej, med eller utan motstånd spelade ingen roll. Sju stift har lilla lådan så det blir ju en del kombinationer att kolla, men väldigt enkelt även för en el-okunnig som jag. Säger det igen: Handböckerna är guld!!!
Ja, det borde ha hänt något utöver det vanliga för att bränna kretskortet. Ska leverera fönster till säljaren i morgon. Ska försöka komma ihåg att fråga om det varit någon el-incident med bilen på sistone. Det måste ju som jag tidigare skrev ha funkat när den besiktades i mitten av April.
Ja, det borde ha hänt något utöver det vanliga för att bränna kretskortet. Ska leverera fönster till säljaren i morgon. Ska försöka komma ihåg att fråga om det varit någon el-incident med bilen på sistone. Det måste ju som jag tidigare skrev ha funkat när den besiktades i mitten av April.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989
Fick en uppgift av säljaren idag som kan vara svaret på gåtan om det brända kretskortet. Han hade nyligen lånat en släpvagn och dragit med Mazdan. Inte otroligt att det varit ett dåligt kablage till det släpet eller något liknande.
(Jag hyrde ett släp med elfel en gång och varje gång jag rörde bromspedalen gick säkringen till bromsljuset.)
(Jag hyrde ett släp med elfel en gång och varje gång jag rörde bromspedalen gick säkringen till bromsljuset.)
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Mazda 626 HGV 2,0i 1989
Ja, där har du anledningen. En Mazda går ju sällan sönder utan yttre påverkan. Släp som har problem med ljusen är snarare regel än undantag. Fast borde inte en säkring gått, kan man tycka? Nån som satt dit en spik istället, eller säkring med för hög ampere?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!