Sida 2 av 3

Re: Skador vid kamremsras?

Postat: tis 28 okt 2014, 21:40
av Mazd
Jag tycker att det verkar som att plastkåporna drar ihop sig lite med åren. Har på senare tid hört kamremmen börja skava mot kåpan i min 2,2 12v kombi. Tror inte att remmen behöver spännas. Kommer ihåg att hålbilden på kåpan i min 2,0 16v kombi inte stämde så bra heller. Det var som sagt som om kåpan blivit lite lite för liten.

Re: Skador vid kamremsras?

Postat: fre 21 nov 2014, 08:12
av Speedo
När jag bytte kamrem på min vid 15000 mil (var osäker på om det var bytt tidigare) så hade jag också problem att kåpan skrapade i remmen. Är många år sedan så jag kommer inte ihåg exakt, men har för mig jag fick lossa nån av skruvarna till kåpan lite.

Re: Skador vid kamremsras?

Postat: fre 21 nov 2014, 09:53
av Mazd
Jo, jag kommer faktiskt ihåg vår diskussion om detta, Speedo. Det var många år sedan. Redan innan detta forum till och med... :o Men jag minns att du hade fått lossa en skruv lite till kåpan för att remmen inte skulle ta i. Tror att det inte skulle skada på min 2,2-kombi heller. Dags för ny rem på den också.

Re: Skador vid kamremsras?

Postat: fre 21 nov 2014, 15:24
av Speedo
Jupp, så var det. Vilket minne du har! Ja, du märker ju om det tar i efter byte så får du testa. Kanske materialet "vrider sig" lite när man drar skruvarna för hårt? Märkligt är det iallafall...

Re: Skador vid kamremsras?

Postat: lör 22 nov 2014, 20:35
av Mazd
Körde in 2,2-kombin i verkstaden nyss för lite allmän översyn. Har haft lite ljud från kamrem/kåpa på sistone utan att ha brytt mig om det. Men nu tänkte jag testa att lossa lite på någon skruv och se om det hjälpte. Blev bra förvånad när översta främre skruven redan satt löst. Drog åt den och då blev det tyst. Tvärt om alltså...

Re: Skador vid kamremsras?

Postat: tor 27 nov 2014, 21:57
av Speedo
Hehe, där se man. Verkar iaf vara väldigt små mariginaler på hur den sitter.

Re: Skador vid kamremsras?

Postat: fre 21 okt 2016, 15:10
av datadavid
Då var det dags att byta igen, eller jag har redan bytt, som tur är hade nån vänlig själ kladdat på vita tuschmärken som jag trodde var timingmärken som skulle stå rakt upp både på vev och kammar. Tjohoo! Nu startar den inte alls. Vild gissning - spårkilen på veven ska stå rakt upp när kam märkena står uppåt? Stod ungefär så när jag plockade av kamremmen, men valde att gå på dom vita markeringarna eftersom jag misstänkte att timingen hoppat då den gått lite "udda" på sistone. Fel fel fel av mig.

Re: Skador vid kamremsras?

Postat: fre 21 okt 2016, 18:10
av Mazd
Har för mig att det är ett märke på vev-drevet som ska vara uppåt och stämma med ett fast märke. Kam-dreven ska stå med I resp O uppåt och stämma med fasta märken i "skölden" bakom.

Re: Skador vid kamremsras?

Postat: lör 22 okt 2016, 08:27
av datadavid
I och O? I och E säger andra källor? Får forska vidare och sätta rätt grejerna idag, tyckte det såg ut som spårkilen stod rakt upp och insugskammen hade hoppat nåt hack när jag tog av den gamla remmen, men då stod kammarna på I respektive E.

Re: Skador vid kamremsras?

Postat: lör 22 okt 2016, 08:39
av datadavid
Sådär, fick snokat fram en tydligare bild, nu har jag nåt att gå efter! :)
Bild