Mazda 626 2,2i 12V 1990b. Min första hatchback.
Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990a. Min första hatchback.
-Äsch då...
Ska nog faktiskt göra lite nödlagningar av de allra värsta hålen tills jag får mer tid. Om planeringen håller blir det en riktig verkstad på vårt nya ställe till nästa vinter. Hoppas att rostholkarna håller ihop tills dess.
Ska nog faktiskt göra lite nödlagningar av de allra värsta hålen tills jag får mer tid. Om planeringen håller blir det en riktig verkstad på vårt nya ställe till nästa vinter. Hoppas att rostholkarna håller ihop tills dess.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990a. Min första hatchback.
"Riktigt verkstad" klingar skönt i mina öron. Man skulle fått lämnat in guldklimpen där för lite omsorg .
Största nackdelen med att vi flyttat en bit från stan är att bilarna får mer salt. Det märks ganska tydligt tyvärr...
Största nackdelen med att vi flyttat en bit från stan är att bilarna får mer salt. Det märks ganska tydligt tyvärr...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990a. Min första hatchback.
Ja det ska bli en dröm i uppfyllelse att få en riktig verkstad. Har inte så stora krav efter många år i min dragiga vedbod... Ett isolerat, någorlunda brandsäkert utrymme, 7 meter på längden och 5 meter på bredden med slätt betonggolv duger gott. Men visst, större vore bättre. Och ett biutrymme för kemikalier och verktyg mm vore inte fel. Och tänk om man kunder få plats med två bilar, en projektbil och samtidigt kunna få in en till för akuta reparationer... Fantasin sätter fart...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990a. Min första hatchback.
Pillade lite med drivknuten idag... Hittade på ett knep för att fixera drivaxeln stadigt på bilen och kunna dra loss yttre knuten. Kolla in bilden. Fick slå som en galning med glidhammaren och var färdig att ge upp när knuten gav med sig. Var väldigt nöjd... Ända tills jag hämtade den nya knuten jag hade liggande och blev påmind om att jag köpt den till 16v:n som inte har ABS. Så onödigt med två olika utföranden. Får bli en ny knut ändå. Nåväl, värre saker händer till sjöss.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990a. Min första hatchback.
Tack för tips och alla bilder! Denna procedur kanske inte är allt för långt bort för mig heller. På besiktningen påpekade besiktningsmannen att det var lite små sprickbildningar i damaskerna, som jag inte sett själv. Fick dom ju bytta i slutet på 2002, skall dom inte hålla längre?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990a. Min första hatchback.
Tror att någon tagit isär knuten tidigare på något liknande sätt som jag gjorde. Inre damasken ser orörd ut, men den yttre är bytt. Troligen har bilen körts ett bra tag med trasig damask för den gucka som jag hittade i yttre knuten funkar nog utmärkt att slipa in ventiler med. Var dessutom inställd på ett styrkeprov för att lossa drivknutens låsmutter som brukar, och ska, sitta som berget. Behövde inte ens ta i det minsta. Det har kommit en del smuts förbi packboxen in till hjullagret. Kanske beroende på att det inte var åtdraget ordentligt eller slarv vid montering. Ska rensa ur det jag kommer åt och hoppas på tur.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990a. Min första hatchback.
Vill minnas att vi inte hade lös min inre damask heller, när den yttre skulle bytas. Men på ena sidan for axeln ur lådan, så oljan for ut...
Nä, hua... sånna där typer av jobb är inget jag gillar.
Hellre finmekanik och piller för mig...
Nä, hua... sånna där typer av jobb är inget jag gillar.
Hellre finmekanik och piller för mig...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990a. Min första hatchback.
Fullt med skitigt Fett!
Gärna lite droppande olja!
Glidhammare
Spett o Slägga
3/4" hylsor med ett metersrör som förlängare!
Det är DÅ man känner att man skruvar!!
Gärna lite droppande olja!
Glidhammare
Spett o Slägga
3/4" hylsor med ett metersrör som förlängare!
Det är DÅ man känner att man skruvar!!
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990a. Min första hatchback.
För mig är det kapa, slipa, forma plåt och svetsa som gäller...
När det gäller drivaxlar brukar jag, som jag skrivit någon annanstans, ta isär den inre drivknuten när jag vill ha bort drivaxeln från bilen. Nackdelen är att det är väldigt kladdigt och lite pilligt att få tillbaka lagerkulorna när man ska sätta ihop knuten igen. Men man slipper bråka med växellådsoljan och man får nytt fett i inre knuten.
När det gäller drivaxlar brukar jag, som jag skrivit någon annanstans, ta isär den inre drivknuten när jag vill ha bort drivaxeln från bilen. Nackdelen är att det är väldigt kladdigt och lite pilligt att få tillbaka lagerkulorna när man ska sätta ihop knuten igen. Men man slipper bråka med växellådsoljan och man får nytt fett i inre knuten.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Mazda 626 2,2i 12V 1990a. Min första hatchback.
Nej som sagt, gärna finmek för mig, och så lacka och polera såklart. Det är bra tips du har Mazd. Skall lyfta dom vidare till min kompis (som inte är rädd att använda slägga och 2m förlängare) som jag kommer ta hjälp av när det blir dags...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!