Motorvärmare

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Motorvärmare

Inlägg av mazdalover »

nej blocken är lika höga det som skiljer är vevstakarnas längd och kolvar:)
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Motorvärmare

Inlägg av Mazd »

Jag fattar inte riktigt... :oops:

Är det lägre komp i F2:an så det är därför cylindervolymen blir större?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2700
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Motorvärmare

Inlägg av Speedo »

Jag fattar inte heller... är det längre slaglängd måste väl cylinderloppet vara längre?

Mazd: Borde inte kompen bli högre i F2 när kolven rör sig längre ut i ändlägena?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Motorvärmare

Inlägg av Mazd »

Det har nog inte med slaglängd att göra i det här fallet då veven är samma, utan mer om "slag-geometri" eller vad man ska kalla det. Och vad gäller kompet så bestäms det ju även av hur mycket utrymme det blir kvar i förbränningsrummet vid TDC.

Kanske inte ska förklara sådant som jag inte har så bra koll på själv? :crazy:
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Motorvärmare

Inlägg av mazdalover »

slaglängden på fe och fe3 är 86mm samma som borret.
borret på f2 är 86mm men slaglängden är 92mm om jag kom ihåg rätt.
för att kolven inte ska stikka upp ur blocket har man kortare vevstakar än på fe och fe3 som har längre vevstakar än 2,2



därför tar man vevaxlen fån 2,2 till fe3 och får en 2,2 liters fe3 :) men man får skaffa andra kortare vevstakar eller andra lägre kolvar så att det inte slår i toppen.

borrar man samtidigt fe3an till största överdimition och monterar 2,2 veven så har man en 2,3 liters fe3 :) då pratar vi om effekt :)
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 558
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Motorvärmare

Inlägg av 2x626 »

2,3 fe3!!!! + turbo !!!
Det vill jag ha i min 4wd.
Har du ngn aning om effekten?
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Motorvärmare

Inlägg av Mazd »

Jaha! Jag fattade det som att vevaxlarna var identiska i alla motoralternativen och därför fick jag inte ihop det.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Motorvärmare

Inlägg av mazdalover »

effekt? tja hur långt är ett snöre? bara plomboken som avgör.

har kollat upp skilnaderna på blocken i vattenkanalerna. det som skiljer fe3 från övriga motorer (fe f2 f2t) är att fe3 har tjockare cylindrar för att tåla mer
men det är typ 1mm skilnad det är typ allt
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2700
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Motorvärmare

Inlägg av Speedo »

mazd, mazdalover skrev ju tidigare i tråden:
mazdalover skrev:
Speedo skrev:Hmm.... blir inte vevaxeln annorlunda om det är längre slaglängd på 2.2? För det var väl samma borrning vill jag minnas...
det är det man vill åt med 2,2 veven den längre slaglängden = mer volym = mer effekt..
Jodå, jag är fullt medveten om att kompressionen bestäms av hur långt avstånd det blir kvar från kolven till toppen i ÖD. Det jag menade var att jag tyckte kolvarna skulle slå i toppen, men nu när mazdalover sa att det är kortare vevstakar så förklarar det ju saken. Men det borde då betyda att kolvarna istället rör sig längre nedåt i cylinderloppen än vad de skulle göra annars. Även om det går fritt nedåt, så torde det inte vara så lyckat om man inte borrar/honar cylindrarna efterssom kolvringarna då lär passera den nedre vändkanten...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
2x626
Forumveteran
Inlägg: 558
Blev medlem: lör 13 nov 2010, 19:54
Ort: Jämtland

Re: Motorvärmare

Inlägg av 2x626 »

effekt? tja hur långt är ett snöre? bara plomboken som avgör.
POFF!!!!
Där sprack min dröm!
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Skriv svar