Sida 2 av 3

Re: Motorvärmare

Postat: tis 07 dec 2010, 00:34
av mazdalover
nej blocken är lika höga det som skiljer är vevstakarnas längd och kolvar:)

Re: Motorvärmare

Postat: tis 07 dec 2010, 09:21
av Mazd
Jag fattar inte riktigt... :oops:

Är det lägre komp i F2:an så det är därför cylindervolymen blir större?

Re: Motorvärmare

Postat: tis 07 dec 2010, 11:30
av Speedo
Jag fattar inte heller... är det längre slaglängd måste väl cylinderloppet vara längre?

Mazd: Borde inte kompen bli högre i F2 när kolven rör sig längre ut i ändlägena?

Re: Motorvärmare

Postat: tis 07 dec 2010, 12:59
av Mazd
Det har nog inte med slaglängd att göra i det här fallet då veven är samma, utan mer om "slag-geometri" eller vad man ska kalla det. Och vad gäller kompet så bestäms det ju även av hur mycket utrymme det blir kvar i förbränningsrummet vid TDC.

Kanske inte ska förklara sådant som jag inte har så bra koll på själv? :crazy:

Re: Motorvärmare

Postat: tis 07 dec 2010, 13:50
av mazdalover
slaglängden på fe och fe3 är 86mm samma som borret.
borret på f2 är 86mm men slaglängden är 92mm om jag kom ihåg rätt.
för att kolven inte ska stikka upp ur blocket har man kortare vevstakar än på fe och fe3 som har längre vevstakar än 2,2



därför tar man vevaxlen fån 2,2 till fe3 och får en 2,2 liters fe3 :) men man får skaffa andra kortare vevstakar eller andra lägre kolvar så att det inte slår i toppen.

borrar man samtidigt fe3an till största överdimition och monterar 2,2 veven så har man en 2,3 liters fe3 :) då pratar vi om effekt :)

Re: Motorvärmare

Postat: tis 07 dec 2010, 13:58
av 2x626
2,3 fe3!!!! + turbo !!!
Det vill jag ha i min 4wd.
Har du ngn aning om effekten?

Re: Motorvärmare

Postat: tis 07 dec 2010, 14:31
av Mazd
Jaha! Jag fattade det som att vevaxlarna var identiska i alla motoralternativen och därför fick jag inte ihop det.

Re: Motorvärmare

Postat: tis 07 dec 2010, 16:31
av mazdalover
effekt? tja hur långt är ett snöre? bara plomboken som avgör.

har kollat upp skilnaderna på blocken i vattenkanalerna. det som skiljer fe3 från övriga motorer (fe f2 f2t) är att fe3 har tjockare cylindrar för att tåla mer
men det är typ 1mm skilnad det är typ allt

Re: Motorvärmare

Postat: tis 07 dec 2010, 17:49
av Speedo
mazd, mazdalover skrev ju tidigare i tråden:
mazdalover skrev:
Speedo skrev:Hmm.... blir inte vevaxeln annorlunda om det är längre slaglängd på 2.2? För det var väl samma borrning vill jag minnas...
det är det man vill åt med 2,2 veven den längre slaglängden = mer volym = mer effekt..
Jodå, jag är fullt medveten om att kompressionen bestäms av hur långt avstånd det blir kvar från kolven till toppen i ÖD. Det jag menade var att jag tyckte kolvarna skulle slå i toppen, men nu när mazdalover sa att det är kortare vevstakar så förklarar det ju saken. Men det borde då betyda att kolvarna istället rör sig längre nedåt i cylinderloppen än vad de skulle göra annars. Även om det går fritt nedåt, så torde det inte vara så lyckat om man inte borrar/honar cylindrarna efterssom kolvringarna då lär passera den nedre vändkanten...

Re: Motorvärmare

Postat: tis 07 dec 2010, 19:03
av 2x626
effekt? tja hur långt är ett snöre? bara plomboken som avgör.
POFF!!!!
Där sprack min dröm!