Sida 2 av 4
Re: Laddar inte, men laddningslampan lyser inte heller...
Postat: tis 27 sep 2011, 15:01
av ArtDeco
Ah, inser nu hurudan voltmätare Mazd menade, för det är ju inte direkt praktiskt att stanna och öppna huven bara för att kolla ifall det laddar
Så en permanent voltmätare skulle verkligen inte vara dumt. Finns det några bra punkter att koppla in en sådan på utan att behöva riva hela instumentbrädet? Biltema har en som ser riktigt skaplig ut
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-t ... ltmatare1/
Fast enklast är väl att bara köpa den som Speedo länkade till, som passar rakt i cigarettändaruttaget, och den såg ju rätt bra ut den med.
Re: Laddar inte, men laddningslampan lyser inte heller...
Postat: tis 27 sep 2011, 19:23
av Mazd
Jodå, fin var den ArtDeco, det håller jag med om. Men inte så 89-91 i stilen om man säger så. Lite för modern i min smak.
Ska ta en bild på hur jag monterat mina voltmätare vid tillfälle. Väldigt simpelt, men ser acceptabelt ut. Ström tjuvar jag från kabeln till stereon, och jordar vid samma punkt i karrossen som stereon också. I orginal är väl förstås inte stereon jordad separat i närmaste karrossdel, men jag är så kass på el så jag gör alltid riktiga jordningar som jag förstår mig på, eftersom jag är sååå kass på el.
Re: Laddar inte, men laddningslampan lyser inte heller...
Postat: ons 28 sep 2011, 16:01
av Mazd
Såhär har jag gjort. Klippte av ena skänkeln till monteringsbygeln borrade hål i kvarvarande skänkeln och skruvade den i förvaringsfackets sidovägg. Man får tänka på att inte borra och skruva på fel ställe så att skruven sitter i vägen för förvaringsfackets clips. Längst in i facket borrade jag hål för kablarna. Voltmätarens vita och translucenta instrumenthus lindade jag med svart eltejp.
- Visad 9689 gånger
Re: Laddar inte, men laddningslampan lyser inte heller...
Postat: ons 28 sep 2011, 20:26
av mazdalover
haha du har nästan gjort som jag. ska ta bild på det i morgon så får ni se min montering av voltmätare
Re: Laddar inte, men laddningslampan lyser inte heller...
Postat: ons 28 sep 2011, 20:32
av Speedo
Nice...
När jag ser stereon så tänkte jag.... visst har jag sett en bild nånstans på en snygg silvrig originalstereo, eller drömmer jag?
Re: Laddar inte, men laddningslampan lyser inte heller...
Postat: ons 31 aug 2016, 23:33
av Onc
Plötsligt händer det.....
Generatorremmen skriker, batteriet går varmt, hmmm sedan börjar torkarna slå fortare och ljuset lyser bättre än någonsin. Tur att hemma var riktigt nära. Nästa stund finns ingen laddning alls. Ur med den gamla generatorn och i med reserven som legat och väntat. Byter batteri också bara för att det gamla varit klent hela året trots varsamma försök till återupplivning. Undersökning visar att kolen är slut men varför överladdade den i slutögonblicken? Fick för mig att man kanske kunde skaffa ny regulator med nya kol. Skruvat tycktes sälja rätt sak enligt beskrivningen men jag tvekar ändå. Bilden i deras webbshop visar ju bara kolhållaren utan själva regulatordelen (om jag inte misstar mig?) och frågar man firman säger de att de enda de vet är att man får det som syns på bilden. Har någon en idé om var man hittar både kol med hållare och regulatordelen? Autoexperten visar också något i sin webbkatalog men vad man får av denna kedja går inte att bedöma alls. Ingen specifikation ges och ingen bild. Skall man ge upp eller vet någon här mer?
Re: Laddar inte, men laddningslampan lyser inte heller...
Postat: tor 01 sep 2016, 10:48
av Mazd
Generatorn i min 2-d Coupé började också tokladda, men jag körde inte så länge att den gav upp.
Mina försök att byta kol själv har aldrig blivit bra, så det har jag slutat med. Tror inte att det är lönt på en gammal generator om man inte samtidigt kollar/svarvar kollektorn så att den är hundra procent rund.
Kan tyvärr inte uttala mig om regulatordelen. Har lämnat mina uppgivna generatorer till Hällvalls Bil El i Mjölby för renovering. Nu var det dock några år sedan sist, så jag vet inte om han håller på längre.
Re: Laddar inte, men laddningslampan lyser inte heller...
Postat: tor 01 sep 2016, 20:56
av Onc
Dina ord tål att tänka på Mazd. Har åkt med en del bilar som har Bosch generatorer och för dessa är det relativt enkelt att både köpa och byta kol och regulator. Klart att din brasklapp om kollektor skall beaktas även i detta fall. I de fall jag bytt själv för detta generatormärke har jag haft god lycka trots att jag inte gjorde mer än att snygga till kollektorn en smula, ingen svarvning tex. Jag nämner mest detta för att jag sett att det finns utbytesgeneratorer för vår fina bilar av just Bosch typ och tänkte att det kanske då finns någon med erfarenhet av dessa här i forumet? Funderar lite på om detta kunde vara att alternativ som kanske förenklar en smula vid framtida haverier, inte vet jag..... hrmph
Re: Laddar inte, men laddningslampan lyser inte heller...
Postat: fre 02 sep 2016, 13:16
av Mazd
Kollade lite i verkstadshandboken igår, bara som hastigast, men det verkar inte vara jättekul att byta kol i våra Mitsubishi-generatorer.
Jag tror mig också ha sett utbytesgeneratorer av Bosch-typ, men jag fick tanken att det bara var fel bild, som det är på reservdelar ibland.
Skulle inte tacka nej till en Bosch om det bara var att bulta på.
Såg att bildelaronline24 hade bla en Bosch generator för ca 2000kr inkl pant. Det var en skiss med mått på generatorn så att man kan jämföra med sin Mitsubishi. Tar de en Mitsu. i pant månne??? Då får man 250 kr tillbaka.
Re: Laddar inte, men laddningslampan lyser inte heller...
Postat: fre 02 sep 2016, 23:11
av Onc
Sneglade lite på ebay.de och såg generatorer till salu av både original-typ och av Bosch-typ från ca 100 till 150 Euro. Om de saknar kvalitet är svårt att säga förstås. Utan att gjort ett byte verkar en del generator av Bosch typ passa rakt av med undantag för hur sladdar skall kopplas. Kablarnas anslutning till generatorn och kontaktstycken verkar behöva modifieras en smula men det verkar åtminstone i teorin inte väldigt svårt.
Visst är våra generatorer bökiga att serva när både kolhållare och regulatordel befinner sig inuti generatorn och skall någon del bytas (bortsett från ett enkelt kolbyte) får man löda isär regulatorn från kolhållaren. Trist upplägg då tex dioder inte gillar långvarig stark värme. Gäller att inte fumla till det.
Vet inte riktigt hur jag skall reda upp detta men nu är det ingen ko på isen och vidare undersökningar kan jag nog inte låta bli