Vilken olja i växellådan?

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2700
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vilken olja i växellådan?

Inlägg av Speedo »

Tycker mig hört att ATF drar till sig fukt och behöver bytas ibland. Ser att det var drygt 4år sedan jag bytte, kanske dags... Och funderar då återigen på Redline D4 ATF. Bara det att den är så förbaskat dyr.... men det hade varit trevligt om man fick till växellådan så växlarna gled in lite smidigare.

Vad hade status och karraktär på dina växellådor och vilka oljetyper hade du, Mazd?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Vilken olja i växellådan?

Inlägg av Mazd »

Här är det fortfarande Castrol SMX-S i lådan på 2,2:an. Kör ju mest den numera och funderar inte på om 2:an och 3:an är tröga längre, har väl vant mig och tar det lugnare. På 2,0:an vet jag inte vad det är för olja. Kollade bara nivån när jag köpte den.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2700
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vilken olja i växellådan?

Inlägg av Speedo »

Här har vi mannen med beslutsångest... :think:

För det första, lite lustigt att Castrol ändrar sina rekommendationer med tiden. Nu rekommenderar dom rakt av, oavsett privat/aukt verkstad, eller 626-modell:

Bäst: ATF TQ DIII (c)
Bättre: TQ D


Pratade med en säljare (som jag vet är duktig) på Autoparts. Han rekommenderade deras Quakerstate olja. Han hade hade iof inga direkta erfarenheter av deras ATF, men den vanliga manuella hade tydligen fått många personer glada.

Så det står mellan att testa Quakerstates ATF för 152kr/litern, eller Redline D4 ATF för 189kr/litern... (4st flaskor behövs)
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2700
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vilken olja i växellådan?

Inlägg av Speedo »

Har läst lite mer nu, och det blir nog Redlines. Den verkar även optimerad för manuella lådor som skall ha ATF, och listas även under kategorin för oljor till manuella lådor. Här är ett utdrag ur deras info om D4 ATF:
"Our most versatile ATF, use where Dexron III®, Dexron II®, Mercon® and Mercon V® fluids are recommended, provides a GL-4 level of gear protection"
Bild
ABOUT RED LINE GEAR OIL FOR MANUAL TRANSMISSIONS

* Appropriate coefficient of friction for most manual transmission synchronizers (other's synthetic gear oils are often too slippery for proper synchro engagement)

* Red Line offers lubricants to pinpoint nearly every transmission application

*MTL, MT-85 & MT-90 are not for use in differentials with hypoid gears

* Excellent gear and synchro protection, balanced slipperiness for easier shifting in cold climates

* Excellent for high- and low-mile transmissions

* Compatible with petroleums and other synthetics
(Saxat från : http://www.redlineoil.com/product.aspx?pid=51&pcid=7 )

Låter väl bra? Frågan är väl bara hur bra det är i praktiken i våra GYs. Återstår att se... :think:
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Vilken olja i växellådan?

Inlägg av Mazd »

Jag tror att det är bra!

Borde bli smidigare på vintern och kanske sparar man någon centiliter bränsle på kuppen också om lådan går lättare.

Har inga planer på oljebyte i någon låda för stunden, men när det blir aktuellt kommer jag nog att använda ATF.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
SkauneJohan
Forumveteran
Inlägg: 233
Blev medlem: sön 26 dec 2010, 18:21
Ort: Skåne/Blekinge

Re: Vilken olja i växellådan?

Inlägg av SkauneJohan »

vad sæger bil-handboken at du ska ha for olja i????

mvh/Johan
mazDa built to last

"Annie" mazDa 626 2.2i 12V-89 halvkombi+automatlåda
Bild

glidaren w124 200D-93 diesel+automat med hela 75hk
Bild
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2700
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vilken olja i växellådan?

Inlägg av Speedo »

I instruktionsboken står det:

Manuell växellåda:
API Service GL-4, GL-5, ATF typ F (M2SC33-F) eller Dextron II.

På sidan efter är en tabell med temperaturer, och där ser man att dom rekommenderar ATF för temperaturer under kring -15c.

Jag har nog inte tvekat mycket huruvida jag skall ha ATF eller inte, snarare vilket märke. Castrols ATF, Dextron III, fungerar helt klart. Men jag har märkt att växlingen går som bäst när det är riktigt kallt ute, vilket kan tyda på att den är aningens för tunn. Jag är alltså på jakt efter det märke med optimal formula för våra GYs, där växlingen går som smör i både varmt och kallt.

Mopar ATF var ingen höjdare (testade för många år sedan), Castrol fungerar OK, Redlines skall testas nu tänkte jag...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2700
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Vilken olja i växellådan?

Inlägg av Speedo »

Sådär... idag fick min Mazda i sig den dyra fina helsyntetiska oljan "Redline D4 ATF". *SLURP* sa det!
Vilket elände det är att fylla och kolla nivå föresten. Stagade upp en transparent tryckluftslang med en metallpinne och tejp, samt tryckte fast en tratt i slangen. Men det är minst sagt trångt att hålla på och greja vid påfyllninge/vajerfästet.

Körde ca: 2mil hem från polaren och det kändes faktiskt bättre. Även varmkörd, så upplevde jag ingen "rå" växling, som hänt då och då tidigare. Dock för tidigt att dra några riktiga slutsatser. Kan ha varit tillfällighet...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
mazdalover
Forumveteran
Inlägg: 655
Blev medlem: tor 27 dec 2007, 01:27
Ort: bjuv
Kontakt:

Re: Vilken olja i växellådan?

Inlägg av mazdalover »

det låter ju bra en så länge :) är lite jobbigt att vispa omkring växelspaken när oljan är kall :P
http://www.garaget.org/mazdalover
kör: Mazda mx-3 2,5 24v V6. Mazda 626 kombi TWR 2,0i 16V (TURBO). VW polo 1,4i. SAAB 9-5 kombi 2,0t.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3323
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: Vilken olja i växellådan?

Inlägg av Mazd »

Jo, en nivåplugg hade inte varit fel...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar