2,2-kombin går dåligt IGEN

Här kan vi fråga varandra om tips och hjälp när vi har fått något klurigt fel på våra pärlor.
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN

Inlägg av Mazd »

2,2i 12v och 2,0i 16v har exakt samma tomgångsventil såvitt jag kan se.

2,0i 8v har ett annat system helt och hållet verkar det som, och det har jag aldrig tittat närmare på.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2778
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN

Inlägg av Speedo »

Ok! Kanske mindre strul med systemet på 8v?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN

Inlägg av Mazd »

Vet inte om jag fick luft i tomgångsventilen eller vad som hände, för första 8 milen efter rengöringen var tomgången sämre än någonsin. Den gick direkt ner till 550 rpm och puttrade ojämnt. Efter 8-9 mil blev dock tomgången plötsligt perfekt och jämn och höll sig så ända hem, ca 7 mil. Ska bli spännande att se hur det står till med tomgången idag.

Kylvattenslangarna till tomgångsventilen skiljer sig lite mellan 2,2 och 16v, antagligen för att 2,2 har kylkanaler i insuget. Kanske blir det därför lättare kvar luft i tomgångsventilen på 2,2 ??? Jag plockade mycket med tomgångsventilen på 16v:n och hade aldrig problem med att det blev luft i den.

Därför luftade jag inte nu genom att lossa ena slangen med motorn igång som mazdalover tipsade mig om. (Det är ju så trångt.) Utan plockade bara ihop allt och körde.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2778
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN

Inlägg av Speedo »

Intressant... för många år sedan, troligen ganska strax efter jag skaffat min, bytte jag den lilla slangen med kylvatten. Vet ej om det var till insuget eller tomgångsventilen, men det sitter alltså en till tomgångsventilen? Iaf var det nog efter det jag fick problem med att tomgången var jättelåg först vid start, för att sedan plötsligt hoppa till och hamna på perfekt varvtal. Jag hade som sagt detta problem några år, men sedan kring 2008 tror jag har det aldrig hänt något mer...
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN

Inlägg av Mazd »

Det går två små kylslangar till tomgångsventilen.

Efter rengöringen så fortsätter tomgången att bråka för mig. Inte lika ofta, och hittills bara när jag drar släp konstigt nog. Knackar jag på tomgångsventilen när tomgången är dålig så blir den genast perfekt. Ska testa tomgångsventilen som jag fick av mazdalover.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2778
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN

Inlägg av Speedo »

Märkligt... ja, den verkar vara i sämre skick än att en rengöring fixar biffen då. Har du en annan fräsch så testa den istället!
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN

Inlägg av Mazd »

Skriver i den här tråden igen för jag börjar tro att tomgångsmotorn är oskyldig. Senaste dagarna har jag kört med min tredje ISC monterad. Bilen har gått något lite lite ryckigt om man är jättepetig, men tomgången har varit bra, tills idag. Tomgången började bråka och var låg och ojämn. Stannade och upp med huven. Kopplade bort kabeln till ISC på prov, och då blev tomgången ännu lägre och sämre. Alltså var ISC i funktion på något sätt. Med kabeln fortfarande bortkopplad så knackade jag på ISC med skaftet på en morakniv, och tomgången blev genast högre (!!!) Så kopplade jag tillbaka kabeln och då blev tomgången bra och jämn.

Min slutsats är att felet sitter någonstans i direkt närhet av ISC eftersom det hjälper att knacka där. Mina tankar går till spjällhuset och kanske främst de där vacuum-anslutningarna på ovansidan av spjällhuset. Hur är de funtade? Kan de kanske bli fulla av skit som stör funktionen?

Fortsättning följer...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Speedo
Webbplatsadministratör
Inlägg: 2778
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 17:49
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN

Inlägg av Speedo »

Märkligt, och nästan lite spännande... ;)

Just i början av ditt inlägg började jag också tänka på om det det kunde vara något i närheten, tex spjällhuset, som påverkas av dina knackningar. Vacuum anslutningarna... hmm... kan det vara nån backventil nånstans som påverkas?
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN

Inlägg av Mazd »

Jo, jag har stirrat mig blind på tomgångsmotorn eftersom det är ett känt problembarn. Tomgången bråkade idag också och jag knackade på spjällhuset och det gick lika bra.

Har ju samlat på mig lite grejer, så jag ska ta och studera ett löst spjällhus... Steg två är att rengöra ordentligt och så byta ut spjällhuset på bilen.

Toppen med extradelar. Man slipper ha bilen nerplockad lika länge, och kan greja med delarna på korta lediga stunder.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Användarens profilbild
Mazd
Moderator
Inlägg: 3324
Blev medlem: fre 07 dec 2007, 19:54
Ort: Söderköpingstrakten

Re: 2,2-kombin går dåligt IGEN

Inlägg av Mazd »

Jaha, där fick jag för att jag gladde mig åt mina extradelar. Har tre lösa spjällhus liggande, men inget likadant som på 2,2-kombin. Har aldrig tänkt på att det skiljer något på dem tidigare, men det gör det.

På 2,2-kombin har jag fyra vacuum-anslutningar på ovansidan och en på undersidan. Och på de andra jag har är det tre eller fem vacuum-anslutningar på ovansidan och inget på undersidan förutom ett flinande Mitsubishimärke.

Plockade hur som helst bort spjällhuset, gjorde rent och monterade tillbaka igen. Hittade inget konstigt förutom en massa skit. Kommer väl från vevhusventilationen förstås. Skulle det hjälpa med en oil catch can?

Ska provköra i morgon...
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Skriv svar