SkauneJohan skrev:mazdalover skrev:etanol tappar du effekt på då den har ca 30-40% mindre energi i det jämfört mot bensin
NEJ, nu är du helt ute o cyklar
, du kan få MER effekt än jämfört med bensin pågrund av högre oktan och syret som finns bundet i soppan, varför tror du metanol och nitrometan i dragsters ger mer effekt?
däremot gäller det att styrsystemet till motorn kan reglera upp med mer bränsle och det varierar från bil till bil hur mycket det kan reglera och det kan ta ett tag för systemet att reglera helt
det lägre energiinnehåller gör så att bränsleförbrukningen ungefär ökar ca 15% vid 50/50 blanding med e85/bensin och ca 30% vid ren e85 körning eftersom motorn behöver mer soppa för att upprätthålla lambdavärde omkring 1.0
såklart kan detta också variera mellan bil och bil beroende på hur optimerade de är för just det bränslet de kör på
fel!!!! du är själv ute och cyklar. blandtankar du med etanol så tappar du effekt.
1, oktantalet har INGET med effekt att göra. det anger ett värde när bränslet självantänder under kompression.
2, största orsaken till att man inte får ut mer effekt är kompressionsförållandet fortfarande är samma. så får du INGEN effektökning överhuvudtaget på e85 konverterad bil jämfört med bensin med samma kompression.
det du däremot kan göra är en aggressivare tändning än bensin utan att knacka/spika vilket ger mer bottenstyrka. men ingen effektvinst. du vinner körbarhet.
det man upplever vid blandtakning är den förbättrade körbarheten.
3, kan bilen inte räkna ur hur hög %halt du har av etanol i tanken, så kan den inte anrika bränslet i rätt mängd. databoxen är programmerad för förhållandet 14,7 delar luft förhållande till 1 del i BENSIN.
4,sen kan dina spridare inte leverera mer en ett visst mängd bränsle vid ett specifikt tryck. och nej det är inte så enkelt att att höja bränsletrycket till femtielva bar för att kompensera.
detta pga att du tappar flöde och sprutbild i förhållande av trycket. och nej din lambdasond och databox klarar inte av att kompensera upp bränslet.
dels för att den kommer gå utanför inprogrammerat värde och sätta sig i felsäkert läge pga det och vad händer då....... haveri pga att databoxen tror du har bensin i tanken och kör en inprogrammerad tabell för bränslet BENSIN.
och med 30-40% för lite bränsle så ökar temperaturen i förbränningsrummet så mycket att kolvarna smälter. kallas spikningar. ja etanol spikar men när den gör det är det försent.
turbobilar är en helt annan femma då där kan du höja bränslemängden och laddtrycket till en viss gräns för att få mer effekt på e85. kombinera det med aggressivare tändning och så får du en helt annan motorkaraktär.
nitrometan och metanol har helt andra preferenser. och används inte på landsväg utan mer i tävlingssammanhang. men jag vet hur dom funkar.
SUMMAN av kakan är att du TAPPAR effekt på en SUGMOTOR utan att höja kompressionsförhhållandet, och delvis att du inte kan reglera bränsle och tändning tillräckligt. det enda du vinner är körbarhet.