Sida 2 av 3

Re: Byta drivknutsdamask?

Postat: mån 16 jan 2017, 18:36
av Speedo
Ja jag har lite andra erfarenheter. Här tog som sagt tom Mazdas auktoriserade verkstad fram vinkelslipen...
Blir intressant att höra rapport om hur det gick. 8-)

Re: Byta drivknutsdamask?

Postat: tis 17 jan 2017, 09:38
av Mazd
datadavid menade nog om man har drivaxeln lös och fastspänd. Men även då är drag bättre än slag, för låsringen på axeln bjuder tufft motstånd, och slår man på drivknuten så blir kraften lite snedfördelad.

Re: Byta drivknutsdamask?

Postat: tis 17 jan 2017, 14:38
av datadavid
Ja slå med glidhammarn är ju både drag o slag!
den satt bra fast på andra sidan, så ska bli skönt att slippa slå lös nånting.

Re: Byta drivknutsdamask?

Postat: tis 17 jan 2017, 17:42
av Speedo
Jag kom in med drivaxeln lös till Mazda verkstaden som då tog fram vinkelslipen. Man tycker de borde haft grejor för att dra av knuten från axeln men... :problem:
Väntar med spänning på rapport, datadavid! :shock:

Re: Byta drivknutsdamask?

Postat: tis 17 jan 2017, 18:50
av 2x626
Har ett svagt minne av att jag slog lös den yttre en gång. Tillverkade då en egen glidhammare av Kollosalformat runt ett 1":s rör men Mazd's metod är ju mycket lättare.

Re: Byta drivknutsdamask?

Postat: fre 20 jan 2017, 00:14
av Speedo
Hur går det datadavid?

Kan inte nog betona. Jag blev så glad när jag fick veta metoden där man delar inre knuten. Då kan man ju byta den yttre damasken utan vare sig slag eller drag. Och det gäller ju även om man har hela drivaxeln lös. Ju mindre våld desto bättre tycker jag, speciellt om man tänkt fortsätta använda knuten.

Re: Byta drivknutsdamask?

Postat: sön 22 jan 2017, 17:05
av datadavid
Idag åkte tummen ur och jag fick isär allt. Navet satt som satan runt knuten.. fick varva att dra och knacka med 4kg slägga.
Sen nöp jag bara fast drivaxeln med en rörtving och ett träblock mellan den o länkarmen, svetsade ihop navmuttern med en lagom stor biltema glidhammare, 2 bestämda knack och voila! Drivknuten lossade så fint så! Den var mer grus än fett i så det åker i en 300kronors från drivleden.se så får mekonomen tillbaka sin 1266(!!)kronors grej. Glad att jag slapp dela inre drivknuten och störa dess damask i onödan!

Re: Byta drivknutsdamask?

Postat: sön 22 jan 2017, 17:10
av datadavid
Här var det mer grus än fett..
Bild
Underligt att den gått så mjukt tyst och fint ändå.

Re: Byta drivknutsdamask?

Postat: sön 22 jan 2017, 19:13
av 2x626
Å Fy F-n !!!!!!!!!
Tror inte jag någonsin sett ngt liknande !!
Hur många tusen mil har du haft trasig dammask ??

Re: Byta drivknutsdamask?

Postat: sön 22 jan 2017, 20:31
av Speedo
Bra att det löste sig. Alla föredrar vi olika sätt. Jag väljer piller framför våld (som är det värsta jag vet när det mekas). Jag hade rejäl ångest för att byta damasken, som släppte efter Mazd lärt mig knepet med den inre.

Men det var mer problem att få splinsen på drivaxeln att släppa ur navet alltså?

Ja knuten såg inte vacker ut. Man kan tycka att den inte borde gått allt för länge i det där grustaget. Borde paja ganska omgående med all denna sand. När jag fick fel fett i mina knutar började dom låta efter bara nån mil har jag för mig.