Montera däck själv för hand.
Re: Montera däck själv för hand.
Genialt !!!
Vedklyven måste ju vara HELT rätt att utgå från !
Skäms att jag inte tänkt på det trots att just vedklyvandets rofyllda jobb, ofta ger en massa bra ideer
Vedklyven måste ju vara HELT rätt att utgå från !
Skäms att jag inte tänkt på det trots att just vedklyvandets rofyllda jobb, ofta ger en massa bra ideer
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Montera däck själv för hand.
Ja, det blir ju lite mer kul med en vedklyvs-variant. Tänker mig i så fall något som liknar ett sådant där gammalt skruvstycke som man satte i städ, eller som träklämman till lädersömnad fast i stål. Ni fattar kanske vad jag menar... Men i stället för två backar så är det en back som trycker och en platta som håller emot. Och så ska det gå att bara "sänka ner" det i vedklyven utan stora ingrepp.
Får helt enkelt ta och göra upp en brasa i verkstaden, ta in vedklyven, och sätta mig och stirra på den.
Måste dock röja undan det värsta och städa liiiite först.
Får helt enkelt ta och göra upp en brasa i verkstaden, ta in vedklyven, och sätta mig och stirra på den.
Måste dock röja undan det värsta och städa liiiite först.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Montera däck själv för hand.
Ja men det vore väl också lite kul att stå på "vedbacken" när man byter däck.
Håller just nu på att "släcka 2:or" på 323:an, men sen så småningom blir det en drös däcksbyten.
Nog borde det väl gå att bygga till tryckplattan så den tar däckshöjden samt ett tillverkat klyvknivstillbehör så att det håller emot fälgen?
Håller just nu på att "släcka 2:or" på 323:an, men sen så småningom blir det en drös däcksbyten.
Nog borde det väl gå att bygga till tryckplattan så den tar däckshöjden samt ett tillverkat klyvknivstillbehör så att det håller emot fälgen?
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Montera däck själv för hand.
Det här var nästan inte kul alls. Jag var sugen på att bygga något, gärna av upphittat skrot. Känner mig som matadoren i Tjuren Ferdinand, han som inte fick visa vad han dög till. Två träklossar så var saken klar, jo och så en bit rundstång och en kapellstropp för att hålla inne ventilspaken så att jag kan köra klyven med en hand och hålla i hjulet lite med den andra.
Observera mina morbröders modifieringar av klyven; Knapptryckar-spak med gummibands-retur och uppsamlar-hylla. Och så ett underrede med hjul och utdragbart handtag för transport.
Däremot blev det en rejäl brottningsmatch när jag skulle kränga av däcket från fälgen. Detta måste jag förkovra mig i.
Observera mina morbröders modifieringar av klyven; Knapptryckar-spak med gummibands-retur och uppsamlar-hylla. Och så ett underrede med hjul och utdragbart handtag för transport.
Däremot blev det en rejäl brottningsmatch när jag skulle kränga av däcket från fälgen. Detta måste jag förkovra mig i.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Montera däck själv för hand.
Har tränat vidare på att kränga däck idag. Gjorde även en liten förbättring av en av träklossarna till vedklyven. Bilder kommer.
Nog måste det vara svårare att kränga av och på däck ju mindre diameter fälgen har. Fälgarnas kanter är väl ungefär lika höga oavsett fälgstorlek, samtidigt som man väl får mera slack när däcket kommer ner i fälgens drop center på ett större däck? Eller tänker jag helt galet? Min övningsfälg var en 13" och den var förskräcklig att jobba med. Lade på däcket som jag tog av igår och så av igen som träning var det tänkt, men tålamodet tröt så det slutade med tigersågen. Så kan man också göra, men det är inte rätt. Sedan var det skarpt läge med en 14" mazdafälg. Det gick betydligt lättare än 13" fälgen.
Var kan man för övrigt lära sig däck-termer på svenska?
Nog måste det vara svårare att kränga av och på däck ju mindre diameter fälgen har. Fälgarnas kanter är väl ungefär lika höga oavsett fälgstorlek, samtidigt som man väl får mera slack när däcket kommer ner i fälgens drop center på ett större däck? Eller tänker jag helt galet? Min övningsfälg var en 13" och den var förskräcklig att jobba med. Lade på däcket som jag tog av igår och så av igen som träning var det tänkt, men tålamodet tröt så det slutade med tigersågen. Så kan man också göra, men det är inte rätt. Sedan var det skarpt läge med en 14" mazdafälg. Det gick betydligt lättare än 13" fälgen.
Var kan man för övrigt lära sig däck-termer på svenska?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Montera däck själv för hand.
Här kommer en bild på modifieringen av ett av träklossarna till vedklyven.
Fick hem lite mer däckgrejer idag också: Balanseringskulorna ser mer ut som fin sand, och jag känner spontant en viss skepsis för första gången. Det hade varit roligare om de sett ut som fågelhagel, eller rent av airsoft-kulor. Men sanden ska testas, ingen tvekan om den saken. Smörjmedlet Wiking Wax vet jag inte heller vad jag ska tro om; Det lär ju ha varit väldigt länge sedan som det gick att få tag i några vikingar att utvinna vax ur, hur nu det gick till. Förutom ovan nämnda märkliga produkter så fick jag även en familjepack ventiler och två olika ventilverktyg.
Nu väntar jag på däcken. Med spänning.
Fick hem lite mer däckgrejer idag också: Balanseringskulorna ser mer ut som fin sand, och jag känner spontant en viss skepsis för första gången. Det hade varit roligare om de sett ut som fågelhagel, eller rent av airsoft-kulor. Men sanden ska testas, ingen tvekan om den saken. Smörjmedlet Wiking Wax vet jag inte heller vad jag ska tro om; Det lär ju ha varit väldigt länge sedan som det gick att få tag i några vikingar att utvinna vax ur, hur nu det gick till. Förutom ovan nämnda märkliga produkter så fick jag även en familjepack ventiler och två olika ventilverktyg.
Nu väntar jag på däcken. Med spänning.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Montera däck själv för hand.
Ser fram emot vidare rapportering!
Men visst är det väl så att Softairgunvarianten finns beskriven på nätet ?
Men visst är det väl så att Softairgunvarianten finns beskriven på nätet ?
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Montera däck själv för hand.
Jo, det är många gör-det-självare som använder soft airgun kulor, men jag tänkte att det borde vara någon fördel med proffsgrejer. Det kanske är jättebra balanseringsmedel som jag köpt, jag störde mig bara på utséendet... Är ju något av en estet.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Montera däck själv för hand.
Satt faktiskt och kollade massa Youtube filmer om det där med att balansera med kulor. Resultaten var väl lite blandade... är inte helt övertygad.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Montera däck själv för hand.
Jag vet inte heller vad jag ska tro, det är därför som jag måste prova. Det verkar vara allenarådande på tunga fordon, så varför inte på personbilar?
Jag trodde tex inte helt hundra på bogsering med triangelstag så att den bogserade bilen styrde själv. Var tvungen att bygga ett stag och prova, och nu använder jag inget annat om jag måste bogsera. Helt oslagbart.
Jag trodde tex inte helt hundra på bogsering med triangelstag så att den bogserade bilen styrde själv. Var tvungen att bygga ett stag och prova, och nu använder jag inget annat om jag måste bogsera. Helt oslagbart.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).