Re: Termostat
Postat: fre 14 dec 2007, 12:48
Ni börjar kanske känna mig lite nu och förstår att jag är sådan som måste ifrågasätta allt som jag själv inte förstår riktigt
Det här med papp-kartong för kylaren är en sådan grej. Rätta mig om jag har fel, men så här har jag förstått att kylsystemet fungerar. Man har ett inre och ett yttre system. När det inre systemet närmast motorn blir för varmt öppnar termostaten och släpper in "kallt" vatten från yttresystemet (kylaren). När det är mycket varmt ute eller man belastar motorn hårt, så blir även det yttre systemet "för" varmt och fläkten drar då igång för att få ner tempen.
Om ovan resonemang stämmer, så tycker jag det låter som att det klockrent måste vara termostaten som strular, om inte tempen går upp (eller tempmätaren själv?). Dvs, den tar in det yttre "kalla" vattnet för tidigt. Jag skulle tycka det skulle kännas lite riskabelt att sänka effektiviteten hos kylaren genom att täcka för den i det läget. Rätt som det är kanske kyleffekten behövs, och så blir motorn överhettad? I ditt fall, Tarasus, så lämnade du ju öppet vid fläkten så då skall det ju vara rätt lugnt ändå.
Det var ett konstigt fel på min fars Skoda (off topic varning!). På tomgång gick tempmätaren upp till normal efter ett tag, men sedan när man började köra så gick den sakta neråt. Då jag bara hade tillgång till bilen korta perioder, tog det ett tag innan jag såg detta samband, först trodde jag bara att tempmätaren sporadiskt inte fungerade. Jag fick då byta termostaten (=hela termostathuset inkl. givare på den modellen) och då fungerade det som det skulle igen. När jag undersökte det gamla termostathuset så såg jag att ett mothåll i plast hade gått sönder (ej samma kvalitet som på våra Mazdor) som gjorde att termostaten stod öppen hela tiden. Det var alltså inte förrän man lyckats värma upp hela det yttre systemet som tempen började gå upp... Men som tur är så är det både enklare och billigare att byta termost på våra "Golden Years"
Det här med papp-kartong för kylaren är en sådan grej. Rätta mig om jag har fel, men så här har jag förstått att kylsystemet fungerar. Man har ett inre och ett yttre system. När det inre systemet närmast motorn blir för varmt öppnar termostaten och släpper in "kallt" vatten från yttresystemet (kylaren). När det är mycket varmt ute eller man belastar motorn hårt, så blir även det yttre systemet "för" varmt och fläkten drar då igång för att få ner tempen.
Om ovan resonemang stämmer, så tycker jag det låter som att det klockrent måste vara termostaten som strular, om inte tempen går upp (eller tempmätaren själv?). Dvs, den tar in det yttre "kalla" vattnet för tidigt. Jag skulle tycka det skulle kännas lite riskabelt att sänka effektiviteten hos kylaren genom att täcka för den i det läget. Rätt som det är kanske kyleffekten behövs, och så blir motorn överhettad? I ditt fall, Tarasus, så lämnade du ju öppet vid fläkten så då skall det ju vara rätt lugnt ändå.
Det var ett konstigt fel på min fars Skoda (off topic varning!). På tomgång gick tempmätaren upp till normal efter ett tag, men sedan när man började köra så gick den sakta neråt. Då jag bara hade tillgång till bilen korta perioder, tog det ett tag innan jag såg detta samband, först trodde jag bara att tempmätaren sporadiskt inte fungerade. Jag fick då byta termostaten (=hela termostathuset inkl. givare på den modellen) och då fungerade det som det skulle igen. När jag undersökte det gamla termostathuset så såg jag att ett mothåll i plast hade gått sönder (ej samma kvalitet som på våra Mazdor) som gjorde att termostaten stod öppen hela tiden. Det var alltså inte förrän man lyckats värma upp hela det yttre systemet som tempen började gå upp... Men som tur är så är det både enklare och billigare att byta termost på våra "Golden Years"