Mazda 626 Electric
Re: Mazda 626 Electric
PS. Anledningen till att jag funderar på AWD'n är just varianten med bibehållen trans. DS
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Re: Mazda 626 Electric
Måste vara en betydligt kraftigare motor om EN motor skall driva alla fyra hjul, istället för en motor vid varje hjul, eller? Kan/vet inget om ovan nämnda motorer men dom kanske är grymt kraftfulla. Måste nog googla för att se hur många hästar de motsvarar.
Varför jag ifrågasätter metoder är bara för att jag vill höra argument och lära mig mer.
Sen är ju enkelheten på konverteringen så klart mycket viktig.
Varför jag ifrågasätter metoder är bara för att jag vill höra argument och lära mig mer.
Sen är ju enkelheten på konverteringen så klart mycket viktig.
Mazda 626 2.2i 12v -90 / Mazda.chotai.se / www.garaget.org/Speedo
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Målsättning: så nära nyskick som möjligt!
Re: Mazda 626 Electric
Det verkar ju iaf som att det är ett projekt som kan intressera fler än mig och det är ju glädjande. Det skulle ju också kunna vara ett sätt att blåsa lite nytt liv i forumet.
Speedo, jag lyckades nog inte förmedla det du fick sagt till slut, att jag nog mest av allt väljer att behålla den befintliga växellådan för att det är enklast så. Av förklarliga skäl har jag ju ingen tidigare erfarenhet av elbilsbyggen och om jag ska kunna slutföra projektet så måste jag nog hålla det så enkelt som möjligt.
Det blir effektförlust med växellåda och hela det köret så det bästa vore säkert någon typ av direktdrivning ute på varje hjul men det känns också väldigt avancerat hur man ska få till det bra och till ett rimligt pris dessutom.
Jag börjar så här så får vi se sen.
Trevlig helg!
Speedo, jag lyckades nog inte förmedla det du fick sagt till slut, att jag nog mest av allt väljer att behålla den befintliga växellådan för att det är enklast så. Av förklarliga skäl har jag ju ingen tidigare erfarenhet av elbilsbyggen och om jag ska kunna slutföra projektet så måste jag nog hålla det så enkelt som möjligt.
Det blir effektförlust med växellåda och hela det köret så det bästa vore säkert någon typ av direktdrivning ute på varje hjul men det känns också väldigt avancerat hur man ska få till det bra och till ett rimligt pris dessutom.
Jag börjar så här så får vi se sen.
Trevlig helg!
Re: Mazda 626 Electric
Jag fick ett tips om ett elbilsprojekt som grabbarna på Wheeler dealers har gjort. Samma fabrikat på elmotor som jag hade tänkt men de kör med en "twin".
https://www.youtube.com/watch?v=BaRz1Zt7SSA
https://www.youtube.com/watch?v=BaRz1Zt7SSA
Re: Mazda 626 Electric
Klart inspirerande. Hela bygget såg dessutom oförskämt lätt ut. Misstänker att verkligheten är en annan.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Mazda 626 Electric
Okej, dags för en liten uppdatering på mitt bygge med inbyggd spänning! Jag har haft dåligt med både pengar och driv under hela hösten och vintern men så för två veckor sedan fick jag helt plötsligt ett ryck.
Jag har bestämt mig för en nyutvecklad elmotor från amerikanska Netgain motors, alltså överger jag Curtis-motorn som jag först hade planerat för.
Två anledningar, Netgain motorn har mer vridmoment ( 234 Nm ) och högre effekt ( 88 Kw ). Den har dessutom någon typ av tätningsklass för att hålla väta och damm borta från motorns inre.
När jag tog fram växellådan från 626:an som ska kopplas ihop med elmotorn insåg jag att det kommer se för taskigt ut. Växellådan var smutsig och såg både mörkgrå och trött ut. Då kom jag på nåt jag har läst om i någon motortidning för ett tag sen. Metoden kallas kulpolering och bygger på att man badar delen som ska fräschas upp tillsammans med flera tusen små stålkulor som polerar upp materialet till en schysst yta. Jag tycker att det blev väldigt bra men nu vill jag inte sätta ihop grejerna med de gamla rostiga skruvarna utan jag drömmer om både titanskruv och rostfria kullriga insex...får se vad som händer.
Jag har bestämt mig för en nyutvecklad elmotor från amerikanska Netgain motors, alltså överger jag Curtis-motorn som jag först hade planerat för.
Två anledningar, Netgain motorn har mer vridmoment ( 234 Nm ) och högre effekt ( 88 Kw ). Den har dessutom någon typ av tätningsklass för att hålla väta och damm borta från motorns inre.
När jag tog fram växellådan från 626:an som ska kopplas ihop med elmotorn insåg jag att det kommer se för taskigt ut. Växellådan var smutsig och såg både mörkgrå och trött ut. Då kom jag på nåt jag har läst om i någon motortidning för ett tag sen. Metoden kallas kulpolering och bygger på att man badar delen som ska fräschas upp tillsammans med flera tusen små stålkulor som polerar upp materialet till en schysst yta. Jag tycker att det blev väldigt bra men nu vill jag inte sätta ihop grejerna med de gamla rostiga skruvarna utan jag drömmer om både titanskruv och rostfria kullriga insex...får se vad som händer.
- Bilagor
-
- Visad 9188 gånger
-
- IMG_3469.JPG
- (222.42 KiB) Nerladdad 5018 gånger
Re: Mazda 626 Electric
Nya motoralternativet låter bättre på alla punkter.
Jösses, vad snygg lådan blev! Nu måste du väl lacka den för att den inte ska börja oxidera igen?
Är kulpolering en form av trumling?
Jösses, vad snygg lådan blev! Nu måste du väl lacka den för att den inte ska börja oxidera igen?
Är kulpolering en form av trumling?
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Mazda 626 Electric
Ja, visst blev det tjusigt? Jag kanske inte vågar använda bilen sen, får köra raka vägen till museet för allmän beskådan. Världens första och kanske enda eldrivna GY (Golden Years)!
Det är väl en form av trumling antar jag men jag har inte sett att någon har kallat det för just det ordet. Texten nedan kommer från företaget som gjorde jobbet.
Kulpolering
Hur fungerar det?
Metoden går till så att man avfettar och gör rent alla delar. Vi glasblästrar och därefter måste alla hål som inte är genomgående tätas så inte kulor tränger in och fastnar, det brukar gå bra att ta bort kulor ändå men det spar tid om vi har tätat hålen före vi lägger delen i maskinen.
Kulpoleringsmaskinen består av ett vibrerande tråg, gummerat på insidan och i tråget ligger ca 1,2 ton rostfria kulor mellan 1-5 mm i diameter.
Vid varje körning blandas ett antifriktionsmedel ner i maskinen med vatten och när maskinen startas så det bildas skum, därefter lägger man ner delarna som ska poleras. Tråget vibrerar med en frekvens som gör att delarna sakta roterar runt ner under kulorna, tillsammans med trycket från kulorna så skapas den nya fina ytan.
Det är väl en form av trumling antar jag men jag har inte sett att någon har kallat det för just det ordet. Texten nedan kommer från företaget som gjorde jobbet.
Kulpolering
Hur fungerar det?
Metoden går till så att man avfettar och gör rent alla delar. Vi glasblästrar och därefter måste alla hål som inte är genomgående tätas så inte kulor tränger in och fastnar, det brukar gå bra att ta bort kulor ändå men det spar tid om vi har tätat hålen före vi lägger delen i maskinen.
Kulpoleringsmaskinen består av ett vibrerande tråg, gummerat på insidan och i tråget ligger ca 1,2 ton rostfria kulor mellan 1-5 mm i diameter.
Vid varje körning blandas ett antifriktionsmedel ner i maskinen med vatten och när maskinen startas så det bildas skum, därefter lägger man ner delarna som ska poleras. Tråget vibrerar med en frekvens som gör att delarna sakta roterar runt ner under kulorna, tillsammans med trycket från kulorna så skapas den nya fina ytan.
Re: Mazda 626 Electric
Jag kanske har sagt det förr, men jag tycker det är så häftigt att det är just en "GY (Golden Years)" som du bygger elbil av.
En lite snällare form av trumling verkar det ju vara. Snyggt blev det hur som helst.
En lite snällare form av trumling verkar det ju vara. Snyggt blev det hur som helst.
Mvh
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Mazd. Mazda 626:or Hgv ("Country Sedan") 2,0i 16v -89 och Hgv 2,2i 12v -90b och Hgv 2,0i 8v -89 och Hatchback 2,2i 12v -90b och Coupé 2,0i 16v -89 och E2000 4WD -89 (och Jeep CJ-7 -79).
Re: Mazda 626 Electric
Ett helt otroligt resultat av Kulpoleringen !!!
Mazd, med sin polering av taket, har ju gett mig inspiration (press) att polera en hel bil.
Kanske ska övertrumfa honom !
Nåväl, följer Ditt projekt med nyfikenhet och beundran.
Mazd, med sin polering av taket, har ju gett mig inspiration (press) att polera en hel bil.
Kanske ska övertrumfa honom !
Nåväl, följer Ditt projekt med nyfikenhet och beundran.
626 2,2 HGV -90 49k mil. Min fr o m 600 mil. 626 2,2 Hatchback 4WD -91 ca 25k mil.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.
Tidigare Mazdor: -85 Hatchback Påkörd av lastbil, skrotad. 626 2,2 HGV -89, Firmabil på tidigare jobb.