Sida 2 av 10
Re: Rädda Bongo (E2000).
Postat: mån 03 sep 2018, 17:21
av Mazd
Säljaren hade inte tid denna veckan...
Re: Rädda Bongo (E2000).
Postat: tis 18 sep 2018, 11:51
av Mazd
Re: Rädda Bongo (E2000).
Postat: tis 18 sep 2018, 12:00
av Mazd
Re: Rädda Bongo (E2000).
Postat: tis 18 sep 2018, 12:02
av Mazd
Jag tror faktiskt att jag redan älskar Bongo.
Re: Rädda Bongo (E2000).
Postat: tis 18 sep 2018, 16:06
av Mazd
Har börjat kolla över Bongo lite. Finns förstås en del lagningar på en så gammal bil. En del är snygga och en del är inte det. Oroväckande mycket silvertejp hittar jag lite varstans. Silvertejp är något man pratar och skämtar om. Det ska ju inte användas till något i verkligheten.
Sätena sitter på varsin motorlucka som är hängd i bakkant. Där under finns en motor med förgasare och mekanisk bränslepump (som är bortkopplad och ersatt med en elektrisk). Kylarfläkten är också mekanisk med någon form av koppling. Vatten och olja är det i till rätt nivå.
Första felet är också funnet och fixat; Luftfiltersnorkeln var helt av och lagad med silvertejp och tätningsmassa. Behöver jag säga att den lagningen hade gått sönder helt och hållet. Slangen från vevhusventilationen var inte ansluten till luftkanalen mellan snorkeln och förgasaren, och filterburkens lock satt med en klammer av fyra möjliga. Motorn bör ha andats ganska lätt. En hel rulle vulk-tejp gick åt till snorkeln.
- Javisst ja, batteriet sitter löst också...
- Visad 7223 gånger
- Uppgifter om senaste servicen med märkpenna på silvertejp. Alltså, jag vet inte...
- Visad 7223 gånger
Re: Rädda Bongo (E2000).
Postat: tis 18 sep 2018, 18:48
av bcquest
Äntligen!!
Den är som en liten turistbuss från 80-talet. Men vi snackar ju ett jätteutrymme som borde passa dina behov bra.
Är motorn dimensionerad för att orka iväg även med maxlast och släp eller tror du att det kommer bli segt?
Kan vi se fram mot ett framkomlighetstest när snön kommer?
Re: Rädda Bongo (E2000).
Postat: tis 18 sep 2018, 20:14
av Mazd
Med maxlast går det nog tungt och törstigt gissar jag på. Men utväxlingen är därefter så jag märkte att utan last är det bättre att starta på tvåan. Helt ok körbarhet effektmässigt. Väghållningsmässigt också för den delen. Saknar varvräknare.
Såklart att jag måste testa fyrhjulsdriften på något sätt.
Re: Rädda Bongo (E2000).
Postat: ons 19 sep 2018, 18:26
av Mazd
Re: Rädda Bongo (E2000).
Postat: tor 20 sep 2018, 03:50
av bcquest
Jag förstod att det inte skulle dröja länge innan dekalerna kom. 4X4-dekalen ser verkligen tidsenlig ut, kunde lika gärna ha satts dit av fabriken 1989. Jag tycker att bilen verkar vara skapligt fräsch i plåten om man ska gå på bilderna men du skrev ju att det var läge att byta trösklar. Hur ser den ut undertill?
Man kan ju se ett gammalt klistermärke i bakrutan där det står tuff-kote dinol så bilen måste väl ha genomgått en rostskyddsbehandling någon gång. Kanske det är anledningen till att den lever idag?
Hur som, jag gillar den!
Re: Rädda Bongo (E2000).
Postat: tor 20 sep 2018, 07:03
av Mazd
Bilderna ljuger lite. Det finns en hel del övermålade rostskador lite här och där. En del plåtlagningar har gjorts under åren så ägaren har nog försökt att hålla den i skick. Den har lackats om vid något tillfälle och maskeringen var då lite sådär. Den värsta rosten finns i karossens nerkant. Vet inte hur komplicerat det blir att laga, men det ser inte så lurigt ut vid en första anblick. Undertill är den förvånansvärt fin. Det är nog som sagt rostskyddsbehandlingen som räddat Bongo.
Bongo har levt hela sitt liv hos en möbelaffär, så jag är andra ägaren. Detta är tredje mazdan som jag raggar upp. Läste i en lokaltidning att möbelaffären skulle upphöra, och deras förhållandevis fina gamla E2000 har jag naturligtvis lagt märke till då och då genom åren. Så jag skrev ett mail och frågade vem som skulle ta hand om lilla mazdabussen. Det tog väl en månad innan de ringde.