Re: Spola rent värmepaketet.
Postat: tis 06 jul 2021, 00:12
Jag vet inte om jag börjar bli latare och latare, men det är mycket man "tänker göra" som ändå inte blir gjort nu för tiden känns det som.
Varje kall vinterdag som Mazdan används tänker jag att jag måste ta och göra något åt den bedrövliga värmen! Sedan blir det varmare och det glöms bort. Men nu har jag faktiskt tänkt ha det som ett litet "miniprojekt" här under min semester. Jag har också tidigare kört en vanlig "kylarrens" i hela systemet, vilket inte heller hjälpte mig märkbart.
Har funderat en del på vilket medel som är bäst för den typ av smuts som bildats där. Det är två saker jag skulle vilja prova rengöra med, Biltemas Trallrent i ganska hög koncentration, samt maskindiskmedel.
Jag kikade på Mackans garage när han fixade sin 240. Han körde maskindiskmedel, i hela systemet. Blev tydligen riktigt bra.
https://www.youtube.com/watch?v=RfUqbAEu9I8
För mig känns det som att jag helst skulle vilja koncentrera mig på värmepaketet, som Mazd. Men då har man problemet med att kunna cirkulera "soppan" på ett bra sätt.
Att bara försöka fylla värmepaketet med medel och låta det stå, sedan spola igenom med trädgårdsslangen är ju en ide, men det blir säkert mycket effektivare om man kan cirkulera medlet.
Tänkte att jag vill ha det som behövs hemma när jag sätter igång, och det jag funderar på är:
1) Vilken typ av slang kan vara lämplig att använda för att ansluta mot värmepaketet? Vilken ID skall slangen ha? För man har ju inte så tur att vanlig trädgårdsslang passar såklart...
2) För att slippa påverka övriga värmesystemet, vill man ju som Mazd gjorde, klämma ihop slangarna mot motorn så att det inte läcker och man får in luft. Istället för att tillverka sådana specialklämmork, kanske det kan funka med vanliga snabb-tvingar?
3) Visst lär man väl ändå få in en del luft i systemet efter proceduren? Kunde man släppa ut luft ur termostathuset, eller hur var det?
4) Vilken var in/ut av dom två anslutningarna? Tänker att man vill bak-blåsa systemet.
Den där pumpen du använde dig av mazd gick ju sönder. Kan det varit otur, eller har du någon annan ide om något bättre att använda för ändamålet?
Funderade lite på den här: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... mp-238774/
Tack för tips!
Varje kall vinterdag som Mazdan används tänker jag att jag måste ta och göra något åt den bedrövliga värmen! Sedan blir det varmare och det glöms bort. Men nu har jag faktiskt tänkt ha det som ett litet "miniprojekt" här under min semester. Jag har också tidigare kört en vanlig "kylarrens" i hela systemet, vilket inte heller hjälpte mig märkbart.
Har funderat en del på vilket medel som är bäst för den typ av smuts som bildats där. Det är två saker jag skulle vilja prova rengöra med, Biltemas Trallrent i ganska hög koncentration, samt maskindiskmedel.
Jag kikade på Mackans garage när han fixade sin 240. Han körde maskindiskmedel, i hela systemet. Blev tydligen riktigt bra.
https://www.youtube.com/watch?v=RfUqbAEu9I8
För mig känns det som att jag helst skulle vilja koncentrera mig på värmepaketet, som Mazd. Men då har man problemet med att kunna cirkulera "soppan" på ett bra sätt.
Att bara försöka fylla värmepaketet med medel och låta det stå, sedan spola igenom med trädgårdsslangen är ju en ide, men det blir säkert mycket effektivare om man kan cirkulera medlet.
Tänkte att jag vill ha det som behövs hemma när jag sätter igång, och det jag funderar på är:
1) Vilken typ av slang kan vara lämplig att använda för att ansluta mot värmepaketet? Vilken ID skall slangen ha? För man har ju inte så tur att vanlig trädgårdsslang passar såklart...
2) För att slippa påverka övriga värmesystemet, vill man ju som Mazd gjorde, klämma ihop slangarna mot motorn så att det inte läcker och man får in luft. Istället för att tillverka sådana specialklämmork, kanske det kan funka med vanliga snabb-tvingar?
3) Visst lär man väl ändå få in en del luft i systemet efter proceduren? Kunde man släppa ut luft ur termostathuset, eller hur var det?
4) Vilken var in/ut av dom två anslutningarna? Tänker att man vill bak-blåsa systemet.
Den där pumpen du använde dig av mazd gick ju sönder. Kan det varit otur, eller har du någon annan ide om något bättre att använda för ändamålet?
Funderade lite på den här: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... mp-238774/
Tack för tips!