Sida 2 av 3
Re: Kupéfläktmotstånd
Postat: mån 13 okt 2008, 22:19
av mazdalover
funderar på att köpa nytt om det inte är för dyrt då borde det hålla ett tag tycker man har en fläcktmotor hos en kompis som jobbar med generatorer och startmontorer så han ska renovera den så den blir som ny
Re: Kupéfläktmotstånd
Postat: mån 13 okt 2008, 22:21
av Speedo
Okey, låter najs.
Re: Kupéfläktmotstånd
Postat: mån 13 okt 2008, 22:23
av mazdalover
mmm så man hoppas det inte kostar mer en 600kr iallafall
Re: Kupéfläktmotstånd
Postat: mån 24 nov 2008, 20:16
av Speedo
Shit... idag på väg hem från jobbet pajade mitt fläktmotstånd också
I vanlig ordning går den bara på 3:an och 4:an nu...
Så mazdalover, köpte du nytt och isåfall vad kostade det? Känns som att det kan börja vara svårt att hitta hela sådana här delar på skroten nu för tiden.
Det var ju iaf kanonbilder i den här tråden. Precis det här som var tanken med forumet... när nåt pajar, ja då finns bra info här om hur det skall fixas! Frågan är bara, om man nu letar på nån skrot eller nåt, om man med säkerhet har Mazds "version", eller om den andra varianten även finns här i Sverige?
Re: Kupéfläktmotstånd
Postat: mån 24 nov 2008, 23:51
av mazdalover
har ej köpt något har helt och hållet glömt bort det
Re: Kupéfläktmotstånd
Postat: tis 25 nov 2008, 14:48
av Speedo
Okey. Ringde till Mazda, och det kostade 667kr, så jag ringde genast till skroten. Dom sa att dom hade ett som satt kvar i en bil (skick okänt), så jag drog en chansning och for dit. Ser helt ut, 100kr. Skall se om jag kan få möjlighet att skruva dit det ikväll också.
Re: Kupéfläktmotstånd
Postat: tis 25 nov 2008, 23:07
av mazdalover
667kr är helt ok ska nog köpa ett helt nytt då
Re: Kupéfläktmotstånd
Postat: ons 26 nov 2008, 18:10
av Speedo
Jag tycker det var än mer OK med 100kr för ett beggat, som tog 10min att skruva ur skrotbilen.
Re: Kupéfläktmotstånd
Postat: ons 26 nov 2008, 23:03
av mazdalover
men hur länge kommer den hålla Speedo??? därför funderar jag på nytt
Re: Kupéfläktmotstånd
Postat: tor 27 nov 2008, 16:40
av Speedo
Jag tror jag har en aning om vad som kan ha hjälpt till att orsaka att motståndet gick sönder. Det hade snöat massor, och jag hade luftintaget mer eller mindre helt täckt med snö. Efterssom motståndet sitter instucket i lufttrumman för att kylas och förmodligen nästan glöder, så gjorde förmodligen det minskade luftflödet att det blev för varmt och brann av. Sedan kan man ju tänkta sig att tråden i spiralerna fungerar lite som tråden i en glödlampa, dvs att den har en viss "brinntid".
Men nu när jag byter så skall jag faktiskt testa laga den gamla med en kabelsko, som nämndes tidigare i tråden. Då har jag direkt en att byta till ifall det "nya" också skulle paja.